Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problemer med varmepumpe"luft til luft"

Anbefalte innlegg

Hei.

Klarer ikke å få opp varmen i rommet.

Pumpen "Foma" er på 5800kw og rommet er på ca.50m3,og den er konstruert for å takle ute-temperaturer ned til -25 c og et inne-areal som er tre ganger så stort.

Opp til en - 7/8 grader ser den ut til og virke greit,men når temperaturen synker så faller effekten suksessivt.På det kaldeste "-20" klarte ikke pumpen og lage mer varme en ca 6 grader inne,den fungerte på fullt ca 10 min. før den går i avisningsmodus som varer litt fram og tilbake i en halvtimes tid før den igjen fungerer på fullt en 10 minutters tid før hele prosedyren gjentar seg igjen.

jeg har prøvd og sette tempraturen på maks "31grader" og nedover uten at det har noen innvirkning,og mengde vann under utedelen er omtrent som andre pumper i området,så avisningfunksjonen ser ut til og fungere normalt og filtrene er rengjort.

Har en mistanke til en programmeringsfeil,men tenkte kanskje noen her har en ide om hva det kan være før jeg tar kontakt med forhandler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å tenne bål under utedelen.. Om det står på papiret at den er konstruert for det så er den vel det da, men det er ofte forskjell på teori og praksis med disse tingene...

Uten å ha sett på den så blir det ren gjetting, men vil tro at kjøle/varmepumpemontører har peiling på disse, ville ringt en i morgen og spurt om han har erfaring med pumpen det gjelder!

Lenke til kommentar

En kamerat kjøpte samme pumpe som meg og den gir han en jevn tempratur på ca 18 grader inne uansett ute-temperatur og i tillegg så har han et mye større areal og varme opp.

Har tenkt og kontakte forhandler,men det kunne hende dette er et allmennkjent problem som noen her kunne svare en ikkekyndig varmepumpe eier på :)

Lenke til kommentar

1. Hva er modellnummeret på denne foma pumpa? og hva betalte du for den?

2. Hvor mye rim er det på pumpens varmeveksler? er det gjevnt over eller er det bare på midten?

Jeg har selv en foma pumpe og var plaget med akkurat det samme, det viste seg at det var noen ventiler som hadde satt seg fast, problemet ble løst ved å kjøre pumpa i retur (kjøre den som aircondition) i 15 min og siden har den fungert uten problemer. Det skal være nevnt at forhandleren hadde vært der tidligere og tømt pumpa for gass og fyllt ny uten at det løste problemet. Tipset var noe jeg fant på et forum for panasonic varmepumper.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har for lite kjølemedium. Er det en seriøs levrandør. så har du fått tilbud om en serviceavtale, og de skal da skjekke trykk og mengde.

Lite kjølemedium kan skyldes lekasje på røranlegg eller inne eller utedel. Kjør på 20 Bar nitrogen og sjekk om dette synker. Det indikerer lekasje.

Og om pumpa er dimensjonert for å tåle -25 grader, så er dette montert i gunstige forhold og av profesjonelle. Er en rekke hensyn og ta i forhold til hvert enkelt hjem. Snitt temperaturer, klimaomslag, luftfuktighet, luft tilgang og påvirkning av omgivelser. I tilegg skal det gjennomføres vedlikehold regelmessig for å opprettholde yteevnen.

Og om rørsystemet er ikke er trykk renset før montering, eller montert i temperaturer under 5 kalde, så vil herdingen i rør og koblinger kunne svekkes over tid, og det vil dannes korrosjon i rørene. Dette kan skape lekasje.

Lenke til kommentar

Hei!

Var flere her i nabolaget som kjøpte Foma varmepumpe for et par år siden når en lokal butikk hadde noe slags kampanje på de. De aller fleste jeg kjenner med Foma-pumpe har vært mer eller mindre plaget med pumpene. Sier ikke at Foma er dårlig, men jeg har fått dårlig inntrykk av dem. Kan godt hende de var montert feil, men vi var en av de som kjøpte Panasonic fra en annen forretning ferdig montert, og den har funket som snus og holdt 22 grader inne selv med kaldere enn 20 minus.

Lenke til kommentar
1. Hva er modellnummeret på denne foma pumpa? og hva betalte du for den?

2. Hvor mye rim er det på pumpens varmeveksler? er det gjevnt over eller er det bare på midten?

Jeg har selv en foma pumpe og var plaget med akkurat det samme, det viste seg at det var noen ventiler som hadde satt seg fast, problemet ble løst ved å kjøre pumpa i retur (kjøre den som aircondition) i 15 min og siden har den fungert uten problemer. Det skal være nevnt at forhandleren hadde vært der tidligere og tømt pumpa for gass og fyllt ny uten at det løste problemet. Tipset var noe jeg fant på et forum for panasonic varmepumper.

Takker for alle svar så langt.

Pumpen heter bare 5600 og ble kjøp på en kampanje hos Jula i sommer,ordinær pris er 15200.- inkludert montering-kittet.

Den skal klare og avgi en varmeeffekt på 5000w og kjøleeffekt på 4000w.

Skal prøve tipset ditt før jeg kontakter forhandleren.

Og om pumpa er dimensjonert for å tåle -25 grader, så er dette montert i gunstige forhold og av profesjonelle. Er en rekke hensyn og ta i forhold til hvert enkelt hjem. Snitt temperaturer, klimaomslag, luftfuktighet, luft tilgang og påvirkning av omgivelser. I tilegg skal det gjennomføres vedlikehold regelmessig for å opprettholde yteevnen.

I utgangspunktet er den montert for og kjøle ned så den er montert på en skyggevegg.Den er et halvt år gammel så skulle tro at det holder med og rengjøre filtrer regelmessig.

Har montert den selv og har fulgt monteringsanvisningen nøye,også i samråd med en som har dette som yrke,får se hva forhandleren sier før jeg tar kontakt med en installatør for en service.

Jeg har bare to tommeltotter,så jeg anser dette som lett monteringsarbeid i forhold til annen rørleggerjobb jeg har gjort :)

De aller fleste jeg kjenner med Foma-pumpe har vært mer eller mindre plaget med pumpene

Jeg skjekket litt først og forhørte meg hos flere som har Foma,de aller fleste av dem er fornøyde :hmm:

Obs har solgte foma for noen år siden for en billig penge og flere jeg kjenner kjøpte varmepumpe og monterte den selv.

Lenke til kommentar

joa, misforstå meg rett, men er mange faktorer du ikke tenker over eller vet att finnes uten å ha "autoriserings kurs" slik som fagfolk har. Men uansett så er det noe feil med pumpa, og mitt råtips er lite kjølemedium. En måte å se dette på, er å skru av deksel på utedel, og se på "radiatoren. Om toppen og bunnen er dekket av is, og et felt midt på er isfritt, så er dette et symtom på lite kjølemedium.

Lenke til kommentar

Det kan være mulig at det mangler veske,men hele systemet er konstruert slik at man ikke klarer og miste veske under montering.

Snakket med en annen som har samme pumpe og problem,har fått nytt programkort og et par besøk fra reparatør.Enden på visa var at han fikk en ny pumpe.

Får se om tipset som "Rebel-Rider" kom med hjelper på,hvis ikke så kontakter jeg forhandleren jeg også.

Lenke til kommentar

Det er mange hensyn å ta ved montering av varmepumpe.

Det er en fordel at ikke rørene er for lange, ei eller for korte. Dessuten skal varmepumper tømmes for vann (kondens) og luft med vacuumpumpe før den "stenges" og kjølemiddel slippes ut. Dette skal gjøres for å gi best mulig effekt, og ikke minst å skåne pumpe/ventiler for vann som vil redusere levetiden. Alle vet åssen smøremidler og vann virker.

Det er ikke bare å smekke opp ei varmepumpe. Det er en fordel å få noen som kan det til å gjøre det. Da slipper man feil montering og dermed kort levetid. Så totalt sett tror jeg det er lett å tape penger ved å gjøre dette selv.

Uansett, det kan jo fortsatt være feil med pumpa du har mottatt. Så ta kontakt med forhandler.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Du kan jo prøve å tenne bål under utedelen.. Om det står på papiret at den er konstruert for det så er den vel det da, men det er ofte forskjell på teori og praksis med disse tingene...

Uten å ha sett på den så blir det ren gjetting, men vil tro at kjøle/varmepumpemontører har peiling på disse, ville ringt en i morgen og spurt om han har erfaring med pumpen det gjelder!

Jepp, stor forskjell på teori og praksis....

Derfor oppgir man ofte ekstremgrenser ved god margin og da forstår jeg det slik at laveste sikre utetemperatur er -25 grader men at den gjerne fungerer under også.

Man må også sjekke håndboken for der får man tips om feilsøking.

Lenke til kommentar
Det er mange hensyn å ta ved montering av varmepumpe.

Uansett, det kan jo fortsatt være feil med pumpa du har mottatt. Så ta kontakt med forhandler.

Det fine er at det følger med en veldig utfyllende monteringsanvisning.

Hele systemet er fylt med kjølemedium fra fabrikken,og fittingene er konstruert slik at de blir punktert ved tilstramming så at det er umulig å montere anlegget og få lekkasje.

Foma selger varmepumper som et gjørdetselv kit med ferdig fylte rør i angitte lengder.

Lenke til kommentar

Dobblet effekt av å rense innerdelen?, det hørtes drastisk ut. Støv i innerdelen begrenser stort sett bare luftsirkulasjonen innvendig og da må der være mye støv, jeg støvsuger grovfilterne på innerdelen 1 gang i mnd og det holder i massevis, støvlaget på filteret er knapt synlig (hos meg ivertfall) Men det kommer ann på om en røyker, har husdyr og hvor ofte en støvsuger generellt ect...

Det som virkelig har noe for seg er å spyle utedelen ( med lavt trykk) en gang i blandt, for det er den som produserer varmen. Jeg gjør det når forholdene tilater det og som regel så er vannet som renner av utedelen ganske så brunt.

Lenke til kommentar
Dobblet effekt av å rense innerdelen?, det hørtes drastisk ut. Støv i innerdelen begrenser stort sett bare luftsirkulasjonen innvendig og da må der være mye støv, jeg støvsuger grovfilterne på innerdelen 1 gang i mnd og det holder i massevis, støvlaget på filteret er knapt synlig (hos meg ivertfall) Men det kommer ann på om en røyker, har husdyr og hvor ofte en støvsuger generellt ect...

Det som virkelig har noe for seg er å spyle utedelen ( med lavt trykk) en gang i blandt, for det er den som produserer varmen. Jeg gjør det når forholdene tilater det og som regel så er vannet som renner av utedelen ganske så brunt.

Ja, det var mye støv/flate hybelkaniner.

Jeg kjøpte en brukt pumpe, og den var tydleligvis aldri renset av den forrige eieren. Så når jeg renset den var det "helt tett" både på toppen i innsuget, og nede der lufta strømmer ut.

Våre innerdel sitter i trappeoppangen til 2 etage, og i trappa samles det ofte støv. Så sånn sett var det lite taktisk å sette den der.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...