Gå til innhold

Opptak til flygerskolen

Earlmister

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har søkt flygerskolen i fjor, og tror jeg skal klare opptakskravene.

Så er det vel slik at første runde med opptak som regel foregår i februar ved Rygge.

Spørsmålet er da, hvilke opptaksprøver er det som tas her, og hvor lenge varer de?

Det eneste ved kravene jeg betviler lett er pushups og utholdenhet.

Tidligere var jeg under den oppfatning at det er de skriftlige prøvene som tas i februar, og det medisinske/fysiske kommer etter sommeren en gang. Så leste jeg noe nylig som fikk meg til å betvile dette.

Så, er det kun de mentale testene som tas i februar, eller er det de medisinske og fysiske?

Hadde vært greit å vite om jeg må trene som en GÆRNING de neste par ukene.

Forøvrig er jeg av en eller annen grunn råtten i pushups, jeg klarer maks 20, og jeg har trent en god del det siste halvåret. Er det noen som har noen tips om hvordan trene seg til å klare flere pushups (finnes det noen andre, mer effektive teknikker enn å bare utføre serier med pushups?)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Genialt å ikkje tenkje på dette før no, har du planar om å oppnå noko nyttar det ikkje å utsette det til siste liten. Slike spørsmål forventar eg av 14-åringar som vil ha six-pack til sumaren, ikkje av folk som vil fly for forsvaret.

Du har ikkje "trent en god del" dersom du berre tar 20 push-ups.

Les Veiledninga som det er linka til i signaturen min.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan du utfører pushups når du trener.

Men du får best treningseffekt ved å kjøre dype pushups(helt ned), da klarer du ikke like mange som hvis du jukser. Men du vil oppnå bedre styrke i brystmuskulatur med denne metoden.

I tillegg vil jeg anbefale benkpress.

Og ja, hvis du kun klarer 20 pushups så har du ikke gått seriøst inn for å forbedre deg.

Kjør 3 * maks antall pushups annenhver dag. Dype pushups ikke juse pushups.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det opptaket du skal på nå, tar ca 1 uke hvor folk forsvinner etter som dagene går. Hvilke prøver som blir tatt vet jeg ikke, jeg trodde det bare var akademiske og mentale inkl. intervju. Men mulig de tar styrke testene også..

Skal du bli bedre i disse øvelse, må du ta dem. Hver dag, tar du så mange som du klarer (en eller to ganger daglig), da vil du fort øke. Dette er teknikk øvelser, så du blir kun bedre ved å gjøre de =)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Inntil nylig var jeg relativt sikker på å ikke gå inn som pilot, jeg ble avskrekket av tanken om 12 pliktår.

På sesjonsdagen for litt siden klarte offiseren å overtale meg til det motsatte ettersom han mente jeg hadde en god sjanse, og han informerte meg om hva de 12 pliktårene innebar.

Jeg har trent en god stund, men ikke trent så mye triceps(muligens dumt), dog ikke med tanke på å komme inn i luftforsvaret. Men resten av kravene skal det nok gå til topps med, skal nok klare å få opp antallet pushups til topp også. Grunnen til at jeg har utelatt triceps noe fra treningen er at jeg ikke opplever økt styrke der så fort, så jeg synes det er kjedelig. Men det er vel bare å stå på.

Takk!

Lenke til kommentar
Skal du bli bedre i disse øvelse, må du ta dem. Hver dag, tar du så mange som du klarer (en eller to ganger daglig), da vil du fort øke. Dette er teknikk øvelser, så du blir kun bedre ved å gjøre de =)

Musklar har restitusjonstid på 48t, det har ingenting for seg å trene kvar dag, det einaste du oppnår er dårleg framgang.

Takk for svar.

Inntil nylig var jeg relativt sikker på å ikke gå inn som pilot, jeg ble avskrekket av tanken om 12 pliktår.

På sesjonsdagen for litt siden klarte offiseren å overtale meg til det motsatte ettersom han mente jeg hadde en god sjanse, og han informerte meg om hva de 12 pliktårene innebar.

Jeg har trent en god stund, men ikke trent så mye triceps(muligens dumt), dog ikke med tanke på å komme inn i luftforsvaret. Men resten av kravene skal det nok gå til topps med, skal nok klare å få opp antallet pushups til topp også. Grunnen til at jeg har utelatt triceps noe fra treningen er at jeg ikke opplever økt styrke der så fort, så jeg synes det er kjedelig. Men det er vel bare å stå på.

Takk!

Som sagt, du har ikkje trent styrke dersom du berre tar 20 push-ups, push-ups er forøvrig primert ein bryst-øvelse.

Lenke til kommentar

Musklar har restitusjonstid på 48t, det har ingenting for seg å trene kvar dag, det einaste du oppnår er dårleg framgang.

Med tanke på at det i starten går på teknikk og ikke økning av muskel stryke, vil du ha god fremgang i starten på disse øvelsene. Tar du 20 push, er det mangel på teknikk og at kroppen ikke er vant med øvelsen enn at du mangler styrken.. Og når du kun kjører en gang med max rep, blir ikke musklene like slitne og brytt ned som ved "vanlig" trening..

Lenke til kommentar

Du sa tidligere at TS skal ta så mange som h*n klarer, det kjem hvertfall ikkje til å bidra til å forbetre teknikken. Du blir ikkje betre til noko av å gjere det mange gongar med dårleg teknikk.

Teknikken er i alle tilfeller enkel: Tren med fallbredde (la deg sjølv falle framover, det grepet du tar deg for med er passande) og klem saman rompa slik at du held ryggen strak.

Lenke til kommentar
I militæret blir det, så vidt meg er bekjent, brukt skulderbredde

Dette stemmer. Alle pushupstester gjøres i plenum, der man har idrettsbefal eller I-ass som viser deg hvordan pushups skal tas og måler opp bredden. Dette gjøres ved at kandidaten legger seg på magen med armene ned langs siden. Deretter legger befalet sine pekefingre på ytre kant av skuldrene til kandidaten, og kandidaten skal da legge sine egne pekefingre slik at fingertuppene på pekefingrene berører befalets fingertupper. Hendene skal til enhver tid være plassert i gulvet slik at pekefingrene står parallelt med resten av kroppen. Kandidaten reiser seg til øvre stilling, slik at ryggen er omtrent vannrett med knekk i hoften. Befalet plasserer da en arm på gulvet under kandidatens bryst, og for at en pushup skal være godkjent skal kandidaten helt opp i øvre stilling samt berøre befalets arm i nedre stilling i tillegg til det ovennevnte. Dessuten skal man noenlunde beholde vinkelen i hoften, kipping er ikke lov. Befalet teller høyt for hver pushup, for hver godkjente pushup vil han øke antallet med en (logisk nok). Bryter utførelsen for mye med retningslinjene vil repetisjonen ikke telle, befalet indikerer ofte dette med å repetere forrige tall. Testen avsluttes når kandidaten legger seg ned (tror ikke jeg har vært borti at befalet har avbrutt en pushupstest, tross alt er det bare kandidaten det går ut over dersom han tar mange ufullstendige pushups på rad).

Dette er en temmelig nøyaktig beskrivelse av hvordan testen foregår. Jeg selv er en av dem som trener pushups med "feil" teknikk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Du sa tidligere at TS skal ta så mange som h*n klarer, det kjem hvertfall ikkje til å bidra til å forbetre teknikken. Du blir ikkje betre til noko av å gjere det mange gongar med dårleg teknikk.

Teknikken er i alle tilfeller enkel: Tren med fallbredde (la deg sjølv falle framover, det grepet du tar deg for med er passande) og klem saman rompa slik at du held ryggen strak.

Teknikk for gjennomførelse og dermed bedre utholdenhet, er noe du får ved å gjøre øvelsen. Jeg gikk selv fra 3 til nesten 14 pull ups ved å ta maks antall hver morgen på 4 uker da jeg var på rekrutten. Jeg hadde en markant økning på push ups også, men husker ikke hvor mye (fra-til)

Med tanke på at disse øvelsene er en relativt lett belastning, så vil ikke musklene trenge samme hvile som ved trening med vekter.

Menne, offtopic much?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...