Gå til innhold

Spørsmål om vifter og viftestyring

Magronmhr

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem med støy fra viftene. har derfor tenkt å skaffe viftekontroll.

Har sett litt på disse:

Sunbeam Rheobus Extreme

Scythe Kaze Master

Hvilken ville dere gått for? Noen andre forslag?

Må passe med kabinettet mitt. Har et NZXT Tempest Gaming Case

Har noen spørsmål om generelle vifter:

Viftene i kabinettet mitt har molex-tilkobling og 3-pins tilkobling.

Må jeg bruke begge eller holder det med 3-pins-tilkoblingen?

Får jeg mer ut av de når jeg bruker begge?

Gjennom viftekontrollen. Der er det tilkobling for molex eller annen 4-pins for spenning. Der er det vel ikke noen fordel å bruke både molex fra strømforsyningen i tillegg?

Edit: Tenkte litt mer på det siste. Det er vel ikke noe vits med viftekontroll hvis viftene får mer spenning fra en annen kilde? i dette tilfelle, molex fra srømforsyningen.

Takker så mye for svarene!

Med vennlig hilsen

Magnus Rønning

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med molex og 3-pins? kommer det nok spenning gjennom 3-pins så jeg kan kutte ut molexene?

Begge typene kontakt gir 12V så ikke noe problem (mulig dog noen vifter bruker en molex til LED lys uavhengig/i tillegg til 3-pin, tror jeg har sett det)

Husk at ved bruk av viftekontroll unit skal evt. viftestyring i Bios for chassis-vifter stå på 100%

Lenke til kommentar
Jeg ville helt klart gått for Scythe Kaze Master ;) Mye mer stillfull en den andre "greia"

Second that. Og ved valg av denne løses molex/3-pin-problematikken også, da det følger med adaptere. Jeg ville ikke nølt et sekund med å skaffe Kaze Master (stolt eier av en selv).

Lenke til kommentar

Takker for svarene :)

Har lest litt rundt på nettet angående disse viftekontrollene.

Har lest at Kaze Master er anbefalt av noen og ikke anbefalt av andre.

Ting som noen er misfornøyd med:

At noen av kanalene tar kvelden.

At RPM på displayet henger seg.

At RPM-rekken på displayer er som grønt.

Husker ikke flere i farta. Fant ikke tråden om det (fra USA)

Feilmålinger (som at alle vifter, men at det står 0 på RPM)

Hvis jeg velger Kaze Master må jeg ha to vifter i samme kanal. Bør jeg heller velge Sunbeam Rheobus Extreme som har 6 kanaler?

Wikipedersen: Har du opplevd noen problemer med kontrolleren du har?

Test fra HW.no: Sunbeam Rheobus

Sunbeam Rheobus Extreme

Scythe Kaze Master

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar

Aldri noen problemer med mitt. Kan liste opp noen erfaringer:

Displayet er ikke grønt, da er man fargeblind. Det er ikke knallblått heller, men ingen har sagt det skal være det heller.

RPM-måleren viser RPM fra ca 400 og oppover, rett og slett fordi vifter ikke spinner på lavere RPM. Det blir rett og slett ikke nok spenning til å drive dem rundt da. RPM-måling vil jeg alltid ta med en klype salt uansett, da det ikke er nøyaktig. Det er ment som en pekepinn.

Aldri vært borti kanaler som dør.

Og videoen. Det som skjer er at;

a) han har fått et defekt eksemplar

b) han har jo satankraftige vifter. All strømmen til viftene går gjennom 1 molex-kontakt, som man kobler på viftekontrolleren direkte. Når det ikke blir nok strøm, feiler det et sted.

^ bare teorier fra min side.

Jeg kjører personlig 7 vifter på min kontroller, hvor 1 kjører på separat kanal, og 3x2 vifter er loddet sammen og kjører på hver sin kanal. Dette fungerer utmerket.

Temperaturmålingen er også fin. Men også denne tar jeg som en pekepinn og ikke som fasit. Den er uansett jævlig kjekk å ha.

Dersom du er avhengig av å styre 6 separate vifter er det mer hensiktsmessig å går for en med 6 kanaler.

Lenke til kommentar

Ble veldig usikker egentlig.

Kaze Master-modellen tåler 1 ampere på hver kanal.

Sunbeam Rheobus Extreme tåler 2,5 ampere på hver kanal.

Spørsmålet er om jeg egentlig trenger temperaturmåler. For dermed å gi bort 2 kanaler og mer effekt på hver kanal. Tenker da litt på fremtiden.

Har to vifter fram, to vifter på toppen, en på siden og en bak.

Lenke til kommentar
Ble veldig usikker egentlig.

Kaze Master-modellen tåler 1 ampere på hver kanal.

Sunbeam Rheobus Extreme tåler 2,5 ampere på hver kanal.

1 A = 12 watt

Tviler på du kommer bort i vifter som krever særlig mer enn 0.10 - 0.30 A men selvsagt finnes det unntak der ute av type "jet-motor vifter"

Lenke til kommentar

Foreløpig bruker jeg viftene som fulgte med kabinettet. Får se om jeg skifter de ut etter hvert.

som sagt tidligere har jeg 6 vifter som skal styres. Er det da en fordel å gå for viftestyring med 6 kanaler?

Den eneste fordelen med Kaze Master etter mitt syn er temperaturmålingene. Til å se RPM kan jeg bruke program på PCen.

Hva ville dere tatt?

Tusen takk for hjelpen hittil. Setter stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Foreløpig bruker jeg viftene som fulgte med kabinettet. Får se om jeg skifter de ut etter hvert.

som sagt tidligere har jeg 6 vifter som skal styres. Er det da en fordel å gå for viftestyring med 6 kanaler?

Den eneste fordelen med Kaze Master etter mitt syn er temperaturmålingene. Til å se RPM kan jeg bruke program på PCen.

Hva ville dere tatt?

Formålet med å sjå RPM er vel gjerne at du skal kunne justere RPM :).

Lenke til kommentar

Hva ville dere tatt?

Formålet med å sjå RPM er vel gjerne at du skal kunne justere RPM :).

Tenker da på det å se RPM på selve kontrollpanelet. Sånn som Scythe Kaze Master.

Endret av Magronmhr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...