Gå til innhold

Hva skal man gjøre med et helsikes viftestøy

Vamos

Anbefalte innlegg

Har en rimelig gammel HP Pavilion DV6845eo (noe i den duren). Altså modellene før de nye, tjukke glansbildene til HP. Saken er den at vifta på pc'en bråker noe hinsides. Suser og bråker, og er så ille at mine eksterne høyttalere ikke kan spille av på normalt volum uten at de blir overkjørt av lyden fra vifta. Den går fort varm, og jeg lurer fælt på om kjøleren/vifta i seg selv er gåen. De siste par dagene har den i tillegg fått en slags durelyd med en slags "drrr"-lyd. Høres ut som hele greia skal gå til himmels. Flaut å sitte med den på skolen rett og slett.

Så, hva kan gjøres? Jeg er en idiot på slikt, og kommer ikke til å skru opp selv for å sjekke ståheien nedi der. Langt i fra skal jeg heller ikke betale flere tusenlapper til en mr. smarty pants som krever penger for å konstatere at noe er ødelagt, før han krever enda flere tusenlapper i noen uker til for å fikse det som trengs fikses. I så fall er det rett til anskaffelse av en Acer 5935G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok fram med skrujern :p

Skru av dekselet over der vifta er under laptopen, så tar du av kjøleren og renser kjøleribbene helt for støv, er du heldig finner du hybelviftekaniner på størrelse med godzilla :p

Om du absolutt har abstinenser for og skru den opp kan du jo gjøre et forsøk på og skru av PC og fyre opp støvsuger på full marsj fart, kanskje sette på afterburner og, så suger du ut det du klarer fra ribbene altså lufte hullene der lufta fra vifta kommer ut/inn :)

Endret av Captn Jack Yarr'ow !
Lenke til kommentar

Først og fremst takk for et utrolig raskt svar. ;)

Vifta ligger under et svært deksel som dekker store deler av undersiden på pc'en. Må virkelig hele dette av? Kom til å tenke på at det er en IT-avdeling eller hva de kaller seg på skolen. Tror du de gidder å skur opp og rense den, selv om det ikke er en skole-pc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...