markamase Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei, jeg er en gutt på straks 18 år, og er klar for min første bil! Derfor har jeg lyst til å høre deres mening om en Kia Shuma. Finner svært lite om den på nettet, og er derfor interessert i folk som har peiling og erfaring med en slik bil. Har sett på en: Kia Shuma 1.5 - 88hk - 1998 mod - 150.000 km - pris rundt 20.000 Den har mye teknologi, men også mye interiør som ikke virker som ypperste kvalitet. Er det mye feil med en slik bil? Lett å få tak i deler? Billige deler? Skriv alt dere vet om Kia Shuma! Takk! :!: Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Grei bil. Hadde en selv. Uslitelig motor selv under min mishandling. (Mazda 323 motor) Utrolig god plass i bagasjerommet (plasss til minst 2 lik, kanskje 3 hvis du parterer dem.) Noen rånebil er det ikke, kommer du på treff med den blir du kasta bort (fordi det er en kia) Skal du bare ha den for å ha bil er det helt konge kjøretøy som tar deg fra a til b uten å syte. Bruker lite bensin hvis du går inn for det, og bruker jævla mye hvis du går inn for det. Kommer helt an på kjørestil. Om det er lett å få tak i deler kommer an på hvor du holder til. Alle seriøse Kia forhandlere har deler til en Kia Shuma. Prisen er heller ikke avskrekkende. Er lite feil med noe så enkelt som en kia. Eneste jeg har irritert meg over er håndbrekket som du garantert må stramme. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Greie biler dette. Galvanisert karroseri, mazda 323 motor(gammel 323 vel og merke), tåler mye hjuling (en venn sin mor hadde en slik og kjørte fra voss til bergen uten olje(!!!) og fikk den på verksted for å se etter slitasje. De fant INGEN slitasje xD ) Så greie biler det, men må beregne et par tusen i deler for å si det slik. Kia har ikke beste byggekvalitet og lenkestag, bærearmer og blant annet bremseskiver tåler lite. Blir fort kast i skiver Ellers er jo kvaliteten innvendig som så. Det er jo kia, og alt er ikke gjort helt perfekt Så dørlåser, håndtak og ting som er laget i plastikk invendig må du regne med at ryker før eller siden Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Greie biler dette. Galvanisert karroseri, mazda 323 motor(gammel 323 vel og merke), tåler mye hjuling (en venn sin mor hadde en slik og kjørte fra voss til bergen uten olje(!!!) og fikk den på verksted for å se etter slitasje. De fant INGEN slitasje xD ) Da må vedkommende ha en sær definisjon av og "kjøre uten olje", tapp ut oljen og se hvor langt du kommer.... Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det var gått hull i bunnpannen og alt var tomt temmelig utrolig historie, men sann. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Disse historiene har jeg hørt før, folk som hevder de kjører timesvis uten olje o.l. Så du det selv? Og så kjørte man uten oljetrykk i langt over en time uten skader? Lyste ikke oljetrykkslampen? Har du noensinne prøvd og tappe oljen av en motor og startet den? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Nei men så kvittering og alt fra verksted. Alle lamper lyste ja. Var litt tegn til slitasje på rådelagre, veivlagre og sylindre men ingenting alvorig. De fyllte på olje, byttet filter og dett var dett. Har aldri prøvd det selv nei Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det ett etter annet i den historien som ikke stemmer, en normal bilmotor går noen få minutter uten olje før den skjærer seg, før dette skjer banker og bråker det noe forferdelig og tilslutt går motoren så tungt at den bruker all energi på drive seg selv med dertil enorm friksjonsvarme i lagrene. Det er riktig nok store forskjeller på hvor lenge de gå før de stopper men og kjøre i over en time uten smøring er fantasi, men de kan jo selvsagt ha hatt ett så lite hull at de hadde trykk frem til de omtrent sto ved verkstedporten. Lenke til kommentar
Oeyvindk Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Litt seint, men drar den opp igjen! Kia Shuma, 1998? KVALITET! Tvers igjennom. Lest igjennom og her er det mange som ikke vet hva dem prater om. Vi har hatt en i eie siden 2000. Og har den enda og den blir ikke solgt ut av familien! Først og fremst: *Delepris: Overhodet ikke verst for en 98 modell. Og heller ikke verst med tanke på kvaliteten! * Ang. Håndbrekket: Har aldri hørt om det problemet. Vurdert å bytte ut hele håndbrekket? Bærer nok preg av ungdomskjøring. * Kvalitet på plastikkdeler: Overhodet ikke verst! Vi har hatt bilen siden 2000 og har ikke knerta en eneste plastikkdel sjøl med hard håndtering! Ang. Oljehistoria: Flere som har samme erfaring som oss hører jeg! Vi kjørte utrolig mange mil uten nesten en oljeskvett på motoren. Når oljelampa til slutt begynte å lyse var det HELT tomt. Den slokna ganske fort (sikringa gikk) å enda ble den kjørt 6 mil til før vi fant ut at noe var feil. Ble henta av viking. Ikke en dråpe olje! Tilstand på motoren: Ingen forandring i det hele tatt! Mamma skal bytte ut bilen, men da blir den min så da skal jeg lakkere den opp igjen, skifte alt av slitedeler, sette i nye høytalere, kjøpe nye setetrekk, nye orginale felger, overhale HELE motoren fra bunnpanne til topplokk. Rånebiler? for unger. 18 åringer med vett i huet kjøper en økonomisk bil samma hvordan den ser ut. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Kia Shuma er med andre ord bilentusiastens bil! Når man beskriver bilen med setninger som: Vi har hatt bilen siden 2000 og har ikke knerta en eneste plastikkdel sjøl med hard håndtering! Vi kjørte utrolig mange mil uten nesten en oljeskvett på motoren. Når oljelampa til slutt begynte å lyse var det HELT tomt. Den slokna ganske fort (sikringa gikk) å enda ble den kjørt 6 mil til før vi fant ut at noe var feil. en venn sin mor hadde en slik og kjørte fra voss til bergen uten olje Uslitelig motor selv under min mishandling. Da er det AutoLove! ___________________________________ I tillegg er det fantastisk at denne kommentaren: 18 åringer med vett i huet kjøper en økonomisk bil samma hvordan den ser ut. Og denne kommentaren kommer fra samme bruker: Vi kjørte utrolig mange mil uten nesten en oljeskvett på motoren. Når oljelampa til slutt begynte å lyse var det HELT tomt. Den slokna ganske fort (sikringa gikk) å enda ble den kjørt 6 mil til før vi fant ut at noe var feil. Hvor vettugt og økonomisk er det egentlig å kjøre uten olje? Endret 11. oktober 2010 av Rs125 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå