Gå til innhold

Test: Antec Veris Elite.

Anbefalte innlegg

Antec Veris Elite

The Multimedia Station family is a solution for home theater PC builders. It provides all you need to turn your PC into an entertainment center, in an easy to use, easy to install package.

Kort info om produktet:

Ante Veris Elite er et enkelt frontpanel, men mulighet for en hel del visninger av info som minnebruk, diskbruk, nettverksbruk, nyheter, e-post... listen er lang. Viktigere enn de fleste visningsmoduser er ir-mottakeren, programvaren og medfølgende fjernkontroll. Prislappen ligger på rundt 500,- på Dustinhome.no?.

Ut av pakken, inn i kabinettet!

Pakken er kompakt og fin. Man redder trolig ikke verden, men det er ikke mye plass og unødig papp ekstra.

post-68747-1263240116_thumb.jpg

Det første som møter deg er fjernkontrollen, som jeg skal ta kort for meg senere.

post-68747-1263240179_thumb.jpg

Ekstrautstyret er det som behøves for å få Veris Elite til å fungere. Intet mer, intet mindre. Avbildet ser vi:

post-68747-1263240215_thumb.jpg

- USB-kabel:

En hendig lite sak. Ettersom verisen kobles opp mot resten av pc-en via usb, har antec lagt med en HK-usb (disse finurlige pinnekontaktene) til hun-usb. På denne måten slipper man å trekke kabelen fra frontpanelet og ut av pc-en for å få tilgang til en usb-kontakt.

- Skruer og småtteri:

Trenger vel ingen videre forklaring.

- Fjernkontroll med batteri:

Som sagt, mer om denne senere!

- 20/24 pins kabel med power til verisen:

Antec har laget en finurlig og muligens litt kronglete måte å hente strøm til Verisen på. Dette kabelstykket kobles mellom HK og 24pins kabelen (eventuelt 20pins). Deretter trekkes det lille ekstra ledningsstykket til frontpanelet og forsyner det med strøm. Det er også mulighet for å koble frontpanelet til powerswitchen på hovedkortet, slik at man ved hjelp av fjernkontrollen kan skru pc-en av og på, smart!

Selve enheten

post-68747-1263240378_thumb.jpg

Selve enheten bærer preg av kvalitet og veier nok til at man tenker "dette var solid bygget", det liker vi! Aluminiumsknappen er pent utformet, og jeg har på ingen måte klart å fange dette med mine amatørmessige fotokunnskaper, dessverre.

post-68747-1263240485_thumb.jpg

La oss gå litt mer systematisk til verks, for å se på hva som gjør Antec Veris Elite verdt å kjøpe, og hva som eventuelt skuffer!

Byggekvalitet:

Byggekvaliteten, som nevnt, imponerer! Enheten er tung nok og materialet er pent og det er ingen slark i delene.

Montering:

Vel, det har vel ikke vært den største utfordringen å lage noe som kan monteres i en standard pc-brønn. Så jeg skal heller nevne litt om oppkoblingen og hvordan Antec har valgt å løse dette.

Som nevnt tidligere følger det med blandt annet en hk-usb til hun-usb. Dette fordi enheten styres via usb-grensesnittet. Takket være denne finurlige innretningen slipper man å trekke en usbkabel fra utsiden og inn i kabinettet.

Måten man mater strøm inn i enheten kan ikke sies å være løst på en like god måte. Her blir man pent nødt til å nappe ut 24-pins kabelen du allerede har koblet til hovedkortet ditt. Så må du sette på et mellomstykke (usleevet!) mellom 24-pins fra PSU og hovedkort. Når du har gjort dette trekker du en spinkel liten strømkabel til verisen din. Hvorfor kjære antec, hvorfor!? Hva med å bare mate den med molex-kontakt og bli ferdig med det?

Ellers det også med en pw-switch ledning, som kobles slik at man via fjernkontrollen kan skru på pc-en, noe som er umåtelig praktisk, men som jeg også tar som en selvfølge for en slik enhet.

Ferdig montert, klar til bruk!

post-68747-1263241017_thumb.jpg

Fargematchen er langt ifra optimal med mitt Lian-li, men blitzen gjør ting langt verre enn de faktisk er. Her blir det på ingen måte trekk, ettersom alle kabinetter har forskjellige farger.

Programvaren

Programvaren som følger med heter iMon (styring) og iMedian HD. Begge fungerer tilfredsstilliende, men jeg bytter tvilsomt ut VLC for imedian med det første. Imon byr på gode instillingsmuligheter og jeg skal ikke begi meg ut på å forklare alt, jeg skal faktisk elegant hoppe over dette. Her finnes det mye på google, samt de som ønsker kan laste ned programmet og se selv hvilke muligheter det byr på.

Forøvrig er programvaren noe uoversiktelig og kontete laget når det kommer til instillinger, men jobber man seg systematisk fra topp til bunn bør det være enkelt for de fleste å få programmet til å fungere. Det frustrerende er at du installerer programmer som følger med på cd-en i pakken, for å så restarte, for å deretter oppdage at du må oppdatere programvaren til en nyere versjon, MED påfølgende restart. Mulig jeg var dum her og ikke spurte google om det fantes nyere programvare, men dette kunne vært gjort enklere!

Etter oppdatering ble jeg kvitt problemer som at kontrollen ikke ville stille volumet på lydkortet, men kun for programmet iMedian HD. Resten var plankekjøring

I bruk

Fjernkontrollen fungerer godt og ligger ok i hånden. Noen designperle er det ikke, så gutta på Antec slipper nok masete telefoner fra Bang Olufsen i tiden som kommer. Thumb-padden fungerer godt etter litt tilvenningstid og man lærer seg raskt å navigere i de menyene som finnes. iMedian HD tilbyr selvfølgelig scanning av mapper, slik at musikksamlingen til en hver tid er oppdatert i programmet. Har du albumbilder lastes disse også elegant inn, slik enkelhet liker vi, selv om det kanskje burde være en selvfølge? Rekkevidden derimot er ikke den beste, nei, du blir ikke nødt til å sitte RETT foran og maks 3 meter unna, men du er nødt til å peke i retning mottaker for å få respons. Irriterende for min del, da jeg er vant med en litt råere Logitech Harmony kontroll. Jeg kunne selvfølgelig valgt å bruke denne, men mulighetene thumb-padden gir er alt for gode for å trade mot bedre rekkevidde.

Konklusjon

Det er vel ikke tvil om at man kunne sagt mye mer, men for det som mangler finner man på google, dette er mine inntrykk av denne enheten og jeg må si den imponerer meg! Utallige muligheter for hva den skal vise på skjermen, en grei skjerm med god innsynsvinkel.

post-68747-1263241313_thumb.jpg

Igjen ødelegger jeg litt med mine fotokunnskaper, da den er LANGT mer lyssterk enn hva som vises her. Dog, grønnfargen er mye mer fremtredende i virkeligheten enn hva man finner på produktbilder, så hvis du forventet et isblått lys vil du bli litt skuffet.

Alt i alt er jeg storfornøyd med denne enheten og mulighetene den gir! Ønsker du å bruke pc-en som en HTCP, da er Veris Elite et godt valg!

8/10 mulige fra min side!

post-68747-1263241807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den er bestilt og jeg gleder meg :D

Forskjellen er at på den jeg har bestilt er det knapper som kan erstatte fjernkontrollen. Altså jeg kan bruke den både med og uten fjernkontroll ;)

Det har jeg allerede skjønt, men jeg tenkte kanskje det var noen andre forskjeller som man merker etter hvert...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne så rå ut :D Tror jeg må ha en sånn.

Men tror jeg går for denne og ikke premier edition.

Til Lian Li kabinettet vil jeg helst ikke ha så mye knapper og rart foran.

Har noe spørsmål

Kan man skru av selve Veris'en med fjernkontrollen?

Kan man få opp CPU temp?

Er hjulet foran til lyd?

EDIT: Er det Windows 7 support?

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...