Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi, startsperre, nå vil den ikke starte.


Bllink

Anbefalte innlegg

Hei! Forleden dag startet jeg bilen på jobben, var vell -13 grader elns. Startet den opp uten problemer, kjørte bort i første veikryss(80m), den begynte å fjuske på turtallet, så jeg sløkte den. Først låg den på 500omd og bilen bare rista, og når dette har skjedd før så etter ny start har den låge å "gassa" seg selv mellom 1 og 2.

 

Prøvde å starte den igjen ca 10-15 ganger, men den ville ikke. Til slutt kom startsperra på, og da var det vell gjort. Nå står bilen på lageret på jobben i +20 grader. Ringte verkstedet jeg bruker. Dei sa jeg skulle prøve å låse bilen og ta av / på batteripolene. Dette gjorde jeg, startsperra gjekk av på første start, men den startet ikke, og da kom startsperra på igjen.

 

Bilen er en Audi A4 B5 1.8T Lim 96-mod

 

Har hatt utrolig mange motorproblemer med bilen. Skifta turbo, oljepumpe og rådelager.

Så no vil jeg helst at noen forteller meg at dette bare er kondens eller lignende :D

 

Har et spm til, drikker desse bilene mye olje? Før har den omtrent ikke brukt noe, men etter rådelager skift drikker den olje!

 

Håper jeg fekk med alt, spør om du lurer på noe vesentlig som jeg ikke har nevnt :)

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville tatt en tur innom merkeverkted/annet verksted med diagnosemuligheter (ikke alltid "ikke"-merkeverksteder har full programvare) og fått lest ut feilkoder og muligens få programert opp nøkkelen(e)..

 

Har du prøvd med reservenøkkelen? (om du har den da? :p )

 

 

Edit: Hva gjelder oljeforbruk, så er det helt normalt at en motor bruker litt olje, men den skal ikke "drikke" den..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Har lite kjennskap til Audi (VAG generelt) men det var første som slo meg..

Har du noen mekaniker du kjenner utenom på det verkstedet du bruker som kanskje kjenner til VAG mer spesifikt enn kameraten din og meg?

 

Bare tenkte så du fikk en mer habil beskjed, evt. slå på tråden til et merkeverksted og høre om det er kjent :)

Lenke til kommentar

Da jeg leste emnet på tråden trodde jeg kanskje jeg hadde opplevd noe lignende i min bil. Jeg fikk startet motoren, men den gikk i kanskje 2 sekunder så slukket den igjen. Fant ut at det var en dårlig kobling bak speedometer som forhindret signal fra speedometer til startsperre, og da var startsperren alltid på.

Men dette høres litt annerledes ut.

Lenke til kommentar

Mulig at bilen må til møller for å få nøkkelen eller sperre omprogrammert. Måtte gjøre det da jeg mistet nøkkelen min. Da jeg fikk ny nøkkel, fikk jeg låst opp bilen, men bilen startet ikke. Kan også være at startsperren er defekt og må ordnes. A4 B5 har hatt mye problemer med startsperren opp igjennom årene.

Lenke til kommentar
Da jeg leste emnet på tråden trodde jeg kanskje jeg hadde opplevd noe lignende i min bil. Jeg fikk startet motoren, men den gikk i kanskje 2 sekunder så slukket den igjen. Fant ut at det var en dårlig kobling bak speedometer som forhindret signal fra speedometer til startsperre, og da var startsperren alltid på.

Men dette høres litt annerledes ut.

 

Når du nevne "bak speedometeret" får meg til å tenke på at en kompis av meg en gang klarte å sette eine brytaren inn FEIL vei. Skal ikke være mulig, men jo, han klarte det! Og etter det har airbag lampa lyst i 2min etter start.

Lenke til kommentar

Sendte den inn på rep idag og leste ut feilmeldinger.

Det var en feil med gasspjeldpotensiometeren :)

Så nå er den stilt inn på nytt, og nå fungerer bilen!

 

Men takker for alle svar folkens ;)

 

Nei, men med fuskinga. Opplevd omtrent samme problem på en A4, '96 1.6. Turtallet fusket slik trådstarter beskriver det, da var det LMM som hadde gått.

 

Hadde fjusking engang for 2 år siden på turtallet, men da var det en magnetventil som hadde tatt kvelden :)

Lenke til kommentar

Få først og fremst ett møllerverksted til å lese ut feilminne. Det kan spare deg for MASSE feilsøk.

Coilene er veldig lett å skifte. Siden din er 96modell er jeg rimelig sikker på at du har 2 coiler. Om 1 coil er defekt blir det vanskelig for den å gå i kulda, da en coil gir strøm til 2 plugger.

Lenke til kommentar

Til info så er det en kjent feil på lesespolen på A4, denne kan enkelt fikses ved å lodde ledningene som går til lesespolen skikkelig fast.

 

Et triks som skal virke på A4 eldre enn 2000 for få fjernet startsperren midlertidig:

 

1. Lås dørene.

 

2. Ta av begge batteripolene og sett de på igjen.

 

3. Lås opp bildørene.

 

Da skal startsperren være koblet ut midlertidig. (Vet ikke om det fungerer 100%)

Lenke til kommentar
Til info så er det en kjent feil på lesespolen på A4, denne kan enkelt fikses ved å lodde ledningene som går til lesespolen skikkelig fast.

 

Et triks som skal virke på A4 eldre enn 2000 for få fjernet startsperren midlertidig:

 

1. Lås dørene.

 

2. Ta av begge batteripolene og sett de på igjen.

 

3. Lås opp bildørene.

 

Da skal startsperren være koblet ut midlertidig. (Vet ikke om det fungerer 100%)

 

Er klar over denne, men det holder bare til 1 start. Får du ikke start da, så går den på igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...