ghostern Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei, jeg har nettopp kjøpt pc-deler og bygget en ny pc m/ følgende specs: ASUS M4A79XTD EVO - Hovedkort AMD Phenom II X4 965 - CPU Corsair 4GB Ram DDR3 1333Mhz XFX Radeon 4890 OC 1GB Samsung Spinpoint 1TB ... Det som skjer er at den av og til får en periode på 5-10 sekund hvor alt fryser, og så kan den begynne å fungere igjen. Lyden vil i denne perioden(i de tilfeller jeg har hatt lyd på) være som normalt. Men så kan den også finne på å fryse helt, og jeg må reboote. Hittil har jeg kjørt en Mem test, og den viste at det ikke var noe galt med RAMen. Videre har jeg også lastet ned SIW for å sjekke hvordan temperaturene på de forskjellige komponentene er, og den er langt under noen grenser. (Den har fryst selv når CPU temp ligger på 30 grader og GPU på 40). Er det noen som har en ide om hva som kan være galt? Det vil bli satt veldig stor pris på! Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei Jeg har hatt lignende problem, og fant til slutt ut at det var harddisken som var på vei til å ta kvelden. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) kjør "compmgmt.msc" sjekk event logen der om det er noen feil logført i henhold til det som fryser. Det kan hende du finner "firmware" relaterte error eller warnings, om det er så eller ikke bør du prøve å oppgradere BIOS på HK ditt, dette har ofte stor impact på sånne ting, det kan være kompatibilitets problemer med RAM/CPU f.eks. husk å laste ned de nyeste driverne fra chipset produsent. ((<<<OPS!>>>. Siden maskinen din fryser ofte, IKKE bruk en windows basert oppgradering av BIOS, det kan ødelegge mer for deg, bruk heller en boot disc, eller en flashdrive (usb pinne formatert til booting) og gjør dette før kernel av windows har startet. du kan som regel finne en god guide på hvordan du gjør dette på produsenten sine sider.)) husk også å sjekke applikasjons delen av event logen, kan være en applikasjon som står for problemet. I og med at pc'en din bare fryser noen sekunder av gangen vil jeg tro det er BIOS som kan ha skylden. hvis det hadde vært RAM eller lydkort vil ofte lyden låse seg i loop de sekundene den fryser, om du får det så sjekk følgende: - 2 lydkort (som oftest hvis du har internt lydkort og et pci/pcix kort enablet samtidig - Defekt lydkort eller RAM, eneste måten å sjekke det på er om du ikke får feilen når du har disablet lydkortet, for RAM må du ta eliminerings prosess (ta ut en og en brikke til feilen opphører eller kjøpe nye.) som oftest vil disse feilene låse maskinen helt eller få den til å restarte etter noen sekunder. EDIT: HDD kan også være feilen ja, men den pleier da å lage ulyder om den fryser helt, om du har flere disker ville jeg bare "swapet" aktiv disk rett og slett, om hdd er tilfellet. Endret 12. januar 2010 av Karnesh Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Hei Kan det være at det er usb problemer? Dette er et problem som kan oppstå med Win 7. Det er laget en fix fra Microsoft, ta å sjekk her Hadde samme problemet med en pc til en kollega, la inn denne fix'en og problemet var borte. Slystr Endret 12. januar 2010 av Slystr Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei, jeg har nettopp kjøpt pc-deler og bygget en ny pc m/ følgende specs: ASUS M4A79XTD EVO - Hovedkort AMD Phenom II X4 965 - CPU Corsair 4GB Ram DDR3 1333Mhz XFX Radeon 4890 OC 1GB Samsung Spinpoint 1TB ... Det som skjer er at den av og til får en periode på 5-10 sekund hvor alt fryser, og så kan den begynne å fungere igjen. Lyden vil i denne perioden(i de tilfeller jeg har hatt lyd på) være som normalt. Men så kan den også finne på å fryse helt, og jeg må reboote. Hittil har jeg kjørt en Mem test, og den viste at det ikke var noe galt med RAMen. Videre har jeg også lastet ned SIW for å sjekke hvordan temperaturene på de forskjellige komponentene er, og den er langt under noen grenser. (Den har fryst selv når CPU temp ligger på 30 grader og GPU på 40). Er det noen som har en ide om hva som kan være galt? Det vil bli satt veldig stor pris på! Har du fikset dette? Lenke til kommentar
ghostern Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Har ikke fått løst problemet enda. Prøvde forslaget ditt med å installere den hotfixen fra Windows, men det fungerte dessverre ikke. Tenkte å kjøre en ny og mer omfattende memtest i natt, og så hvis den ikke finner noen feil da, prøve forslaget om å oppgradere BIOS i morgen. Jeg krysser fingrene for at en av delene gjør utslag. I'll keep you posted Lenke til kommentar
ghostern Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Nå har jeg prøvd hotfixen fra Windows. Jeg har kjørt memtest i 14 timer uten å få en eneste feil. Jeg har oppgradert til den nyeste BIOS-versjonen, i tillegg til å oppdatere nyeste chipset og audiodriver. Likevel fortsetter PCen å fryse. Fremdeles noen ganger i få sekunder, mens andre ganger slik at hele systemet låser seg, og jeg er nødt til å ta en reboot. Er det flere forslag til hva som kan være galt? Jeg er rimelig oppgitt over det her nå:| Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hva har du gjort i forhold til HD? Har du en ekstra HD liggende du kan bytte inn og gjøre en clean install på? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Du kan jo begynne med å laste ned og legge inn følgende program : Crystal Disk Info Der får du oppdatert informasjon om helsen på Harddisken din. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hva gjør du når den fryser? Gjør den det når den ikke er i bruk? Når du ser film? Spiller? Har du nyeste skjermdriver med denne? http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages...t912Hotfix.aspx Lenke til kommentar
ghostern Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Takk, skal prøve å laste ned det programmet og kjøre en diagnose på HDD. Angående når den fryser, så kan det være i alt fra når jeg spiller CoD til når PCen bare står og idler, og idet jeg setter meg foran den igjen, så har den fryst i mellomtida. En ting som jeg har glemt å nevne, er at når jeg kjørte memtest, så kan man velge å trykke på esc når som helst for å avslutte. Det som skjer er at etter en tid, så fungerer det ikke å trykke på esc. Altså virker det som den ikke responderer, men likevel så kjører memtesten fint videre, men for å avslutte den da, så må jeg trykke på rebootknappen på PCen. Kan dette ha noe å si for hva som er galt? Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kjører du kablet eller trådløst nett? Lenke til kommentar
ghostern Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg har trådløst nett, med et ekstern nettverkskort via en USB-ledning. I dag tidlig, etter at jeg installerte det harddisk-programmet låste PCen seg totalt igjen, og jeg måtte slå den av, siden det ikke var mulig å få noen respons. Når jeg kommer hjem i ettermiddag skal jeg se om den har gitt noen feilmeldinger, og så kan jeg poste error-message som kommer opp i event loggen til Windows hvis det kan være til noe hjelp. Kan det være en software-feil, slik at å reinstallere Windows kan hjelpe? Jeg vurderer også å installere Ubuntu som dualboot bare som en test, for å se om det fryser da også. Det vil vel i såfall tyde på en hardware-feil. Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 prøv å kjøre opp cmd også skriver du inn chkdsk /? og følger de parameterne som stemmer for deg, denne vil sjekke disken din for div feil, jeg har brukt den mange ganger for å filtrere ut hdd feil. eks: chkdsk c: Det finnes jo selvsagt 3rd part programmer som er bedre en windows sine, men chkdsk har jeg opplevd som veldig enkel og grei...bare belag deg på at det kan ta tid, på det værste hadde jeg en 500gb som gikk i 5 timer, men den reparerte da bad sectors osv. Om chkdsk kræsjer ofte eller låser seg helt, så betyr det nok at hdd er på bærtur. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg har trådløst nett, med et ekstern nettverkskort via en USB-ledning. I dag tidlig, etter at jeg installerte det harddisk-programmet låste PCen seg totalt igjen, og jeg måtte slå den av, siden det ikke var mulig å få noen respons. Når jeg kommer hjem i ettermiddag skal jeg se om den har gitt noen feilmeldinger, og så kan jeg poste error-message som kommer opp i event loggen til Windows hvis det kan være til noe hjelp. Kan det være en software-feil, slik at å reinstallere Windows kan hjelpe? Jeg vurderer også å installere Ubuntu som dualboot bare som en test, for å se om det fryser da også. Det vil vel i såfall tyde på en hardware-feil. Slik det ser ut nå så er det mye som tyder på at det er hardware havari på gang nå ja. Får du oppstartsskjerm i det hele tatt? Du kan alltids prøve å gå inn i bios og se om du får tilgang til S.M.A.R.T. der , noen hovedkort og bioser som støtter dette. Ellers så finnes det en del verktøy som kan kjøres offline fra en Cd / dvd eller minnepinne, anbefaler deg nesten at du laster ned det programmet som produsenten av hd'en anbefaler og kjører dette ved oppstart. Lenke til kommentar
ghostern Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Ja, jeg får startet opp, og kommer greit inn i Windows. Det er bare det at den fryser i løpet av x antall minutter. Noen ganger totalt og ingenting reagerer, mens andre ganger kan den bare stoppe helt opp i 5-10 sekund, og så fungere igjen. Jeg kjørte chkdsk nå, med automatisk sjekk og reparasjon av bad sectors, og det tok to-tre timer ja, men den fant ikke noe galt visstnok. En ting til jeg la merke til, er at når jeg kjører memtest86+ v3.4/3.5, så står RAMen på 566MHz, men det er vel programmet som evt klokker ned, for jeg ringte en kompis, og han hadde akkurat samme opplegget i det programmet, selv om jeg har RAM som skal kjøre på 1333MHz og han har RAM som skal kjøre på 1600.. Lenke til kommentar
ghostern Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Finner fremdeles ikke ut av det her. Nå i dag programmerte jeg litt i MATLAB, og det gikk forholdsvis greit, men den frøys i noen sekunder av gangen når jeg jobber i terminalvinduet, men trykte jeg alt+tab, så skiftet den vindu umiddelbart. Senene, når jeg spilte cs1.6 og brukte ventrilo(snakkeprogram) samtidig, så låste cs seg i sånn fem sekunder et par ganger, men selv om det ikke var noe respons der, så kjørte ventrilo videre helt fint(altså jeg hørte hva de andre sa likevel). Men når jeg kom tilbake til PCen etter at den hadde stått en time i idling nå, så hadde den låst seg. Jeg kunne ikke trykke på noe som helst, men likevel fungerte alt+tab i den forstand at det kom opp miniatyrvindu av de forskjellige vinduene som låg oppe, men den skiftet riktignok ikke til vinduet når jeg slapp da. Noen som har flere ideer om hva som kan være galt? Dette høres ikke ut som en HDD-feil i mine ører :| Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Mulig skjermkortet ikke greier å oppdatere? Kan du teste med et annet skjermkort? Låne hos en snill kompis? Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 høres egentlig ut som hovedkortet er i ferd med og ta kvelden. Lenke til kommentar
ghostern Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 Hm, kan kanskje få lånt et annet skjermkort av en kompis, og sjekke om det er mulig. Men tingen var at når jeg spilte cs, så frøys lyden der, men ikke i ventrilo. Altså det var en skurrelyd i cs, men jeg hørte folk snakke helt fint i vt. Jeg også begynner å helle mot at det kan være hovedkortet som er problemet, men er det noen måte å sjekke det ut på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå