sleepy21 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Jeg har litt problemer med å sette opp mitt Thompson Speedtouch 585 ADSL modem i bridge modus. Så vidt jeg har forstått så har NextGenTel i all sin visdom valgt å fjerne denne muligheten... Så er det noen her som vet hvordan man setter opp Speedtouch 585 fra NextGenTel i bridge modus? Ser for meg at jeg kanskje må oppdatere firmware men hvilken skal jeg velge? Som en lite digresjon så var jeg i kontakt med NextGenTel "kundeservice", slik gikk det: 2. Hvordan setter jeg opp Thompson Speedtouch 585 i Bridge Modus? Du snakker nå med Tommy of Teknisk hjelp 08-22. Please hold while being transferred to Morten of Teknisk hjelp 08-22. Du snakker nå med Morten of Teknisk hjelp 08-22. Morten: hei. Ett øyeblikk så ser jeg på saken Meg: ok Morten: Svar til spørsmål 2: Det hjelper vi ikke med. Ikke PC-Hjelp heller hjelper med dette Meg: OK... Men er jo dere jeg har fått routeren av, så hvem skal ejg spørre da? Morten: Du kan eventuelt bruke google.no for¨å søke deg frem til hvordan du gjør det Meg: OK, problemet er at jeg har spurt venner og googlet, og det jeg har kommet frem til er at routeren er ferdig oppsatt av dere, og bridge funksjonen er tatt bort. En venn av meg sa at ejg måtte kontakte dere for å så "åpnet" denne funksjonene igjen... Morten: kan jeg spørre hvorfor du skal sette den i bridge modus? Meg: Speedtouchen er koblet til en D-link DIR-855 router som alle maskinene mine i nettverket er koblet til. JEg skal ha tak i ene maskina mi på nettet fra WAN siden. (spesifikt 192.168.0.199:8080 på LAN siden) For å få til dette så må jeg ha Thompson modemet i bridge modus. Morten: Eller du kan slå av dhcp funksjon på D-Link slik at vår ruter styrer dette Morten: Da slipper du dette samt du slipper å resette vårt modem hver gang du trenger noe hjelp med linjen din Meg: hmm... Jeg vil egentlig at D-linken skal ta seg a alt dette, da jeg bare har en router og forholde meg til, og den har et meget bra brukergrensesnitt... Er ikke så ofte jeg har behov for hjelp til linjen av dere, så det er ikke noe stort problem. Men forstår det slik at den da kan settes i Bridge modus? Morten: Den kan settes i bridge modus. Men som sagt dette hjelper vi ikke til med. Morten: Så da blir google.no din venn Meg: Kan jeg spørre om hvorfor? Vet at Telenor har sine Speedtouch 585 "åpnet" for denne funksjonen. Morten: På grunn at det gjør slik at vi ikke får tilgang til vårt utstyr Morten: Samt at i meget mange tilfeller fører dette til ustabilitet Meg: Og hvorfor skal dere ha tilgang til routeren som jeg låner av dere, som står i mitt hjem, og jeg betaler for?? Morten: La oss ta ett scenario. Du ringer oss og har problemer med linjen. Så får ikke vi tilgang til ruteren pga den er bridget. Du må resette. Morten: Så fant vi ut at problemet lå ett sted Morten: Så bridger du ruter igjen og må ringe igjen. Så må du resette ruter igjen Morten: Osv. Derfor er dette ikke optimalt Meg: OK, men hvis problemet er med bridgingen så er jo det "mitt" problem, ikke deres. Jeg skal nok fint klare å resette den igjen og teste linjen før jeg ringer til dere. Føler liksom at jeg her blir "overformyndet" av dere... Morten: Neida. Det gjør vi ikke. Som sagt bare det at vi ikke hjelper til med dette da det i fleste tilfeller fører til problemer iforhold til feilsøk Morten: Så du kan bare gjøre det uten problemer. Bare at du vet at du står på egne ben oforhold til hvordan det gjøres Meg: OK, takk for ingenting I guess... Jeg for søke litt på nettet, men finner jeg ikke ut av det så lukter det bytte av ISP... Endret 11. januar 2010 av sleepy21 Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Syns du med litt syting, jeg skjønner godt forklaringen til Morten på hvorfor de ikke vil hjelpe deg med å sitte den i bridge. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Syns du med litt syting, jeg skjønner godt forklaringen til Morten på hvorfor de ikke vil hjelpe deg med å sitte den i bridge. OK, forklar det til meg du da, for jeg skjønner ikke grunnen. Mulig jeg var litt krass med han, men det har nok litt med at jeg har hatt ganske mange saker med NextGenTel opp igjennom tidene der kundeservicen har vært noe av det værste jeg har vært borti. (feilfakureringer, ingen svar på hendvendelser via mail osv osv.) Slik jeg syns NextGenTel burde håndtert saken er slik: 1. Jeg informerer dem om at jeg vil sette opp min router/modem i bridge modus. 2. Jeg blir informert av NextGenTel om at det kan føre til at de får problem med å sjekke linjen. 3. Jeg godtar at det kan føre til problemer å sette den i bridge modus, men vil alikevel ha det. 4. NextGenTel forteller meg hvordan jeg skal gjøre det/gir meg korrekt firmware, mot at jeg er inneforstått med "ulempene" Når man spør kundeservice om et spørsmål, så forventer man ikke svaret: google.no... Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Meg: OK, problemet er at jeg har spurt venner og googlet Google-søk: nextgentel speedtouch bridge På 5. treff har me, som ei underlenke: PPPoE/Bridge på 5x6i Det tok meg vel 4 minutt - inkludert lesing for å finne ut om det var det du var ute etter, og BB-koding. 5x6 og 585 er like på dette området. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Meg: OK, problemet er at jeg har spurt venner og googlet Google-søk: nextgentel speedtouch bridge På 5. treff har me, som ei underlenke: PPPoE/Bridge på 5x6i Det tok meg vel 4 minutt - inkludert lesing for å finne ut om det var det du var ute etter, og BB-koding. 5x6 og 585 er like på dette området. Takker! Hvis du trenger en bijobb kan du nok søke jobb i NextGenTel. Det hadde nok hevet servicen der betraktelig... Hadde jeg enda fått såpass directions av NextGenTel skulle jeg ikke sagt noe på det... Jeg googlet bare Speedtouch 585 bridge, og da fant jeg det ikke... Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Dersom kundeservice hjelper deg med bridging vil dei nok òg rekne med at du vil ha hjelp dersom bridginga ikkje virkar - sidan dei hjalp deg med å setje det opp må jo dei kunne fikse det? Det kan godt vere du ikkje tenker slik, og forstår problema med bridging, men det er det ikkje sikkert alle dei andre kundane gjer. Det er difor enklare for kundeservice å la vere å hjelpe kundar med dette, då dette ikkje er eit hinder for at nettet skal fungere slik NGT har tenkt. Så, eg har ikkje noko problem med "Mortens" forklaring. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Dersom kundeservice hjelper deg med bridging vil dei nok òg rekne med at du vil ha hjelp dersom bridginga ikkje virkar - sidan dei hjalp deg med å setje det opp må jo dei kunne fikse det? Det kan godt vere du ikkje tenker slik, og forstår problema med bridging, men det er det ikkje sikkert alle dei andre kundane gjer. Det er difor enklare for kundeservice å la vere å hjelpe kundar med dette, då dette ikkje er eit hinder for at nettet skal fungere slik NGT har tenkt. Så, eg har ikkje noko problem med "Mortens" forklaring. Morten gjorde sikkert jobben sin han, i NextGenTel sine øyne, men jeg betaler jo for kundeservice hos NextGenTel (som en del av abb., da de ikke har billigere abb. uten kundeservice som f.eks telenor), så da forventer jeg å faktisk få hjelp. Det at jeg i løpet av et par timers tid fikk den hjelpen jeg trengte på et frivillig brukerforum sier jo litt i bunn og grunn. Morten forklarte jo meg at det kunne føre til enkelte problemer, men jeg sa at det var greit for meg. Han vet jo tydligvis hvordan man gjør det, så det er ikke kunskapen det står på. Da har jeg problemer med at de ikke vil hjelpe når de faktisk kan. Spesielt når jeg vet andre ISPer som tillater bridge modus på samme modem. Det er noe med det gamle ordtaket "Kunden har alltid rett". At det blir "enklere for kundeservice" er jo ikke noe argument. Kundeservice har en jobb de skal gjøre, det er derrimot ikke min "jobb" å gjøre det enklere for kundeservice. Det blir litt som om man skulle kjøpt en TV der leverandøren har fjernet/plombert alle inngangene bortsett fra en SCART-inngang, med begrunnelsen "da blir det så mye enklere for servicefolkene våre, siden de ikke trenger å feilsøke alle inngangene når det er en feil på TVen din." Mulig det er et dårlig eksempel, rent TV teknisk, men prinsippet er det samme... Endret 12. januar 2010 av sleepy21 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg skjønner hvertfall godt at NGT har sin policy. Det ville bli for komplisert for support om man skulle ha for mange forskjellige oppsett. Da er det bare å forholde seg til at slik er det og så velge ISP ut fra disse forutsetningene. Det finnes forholdsvis ukompliserte måter å sette opp eget utstyr mot NGTs linjer og jeg ser på NGT som en av de bedre ISP når det gjelder ADSL. Jeg hadde selv ADSL2+ fra de et års tid og hadde en fantastisk god stabilitet. Det eneste problemet jeg merket var at DNS falt ut en gang. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg har også vært fornøyd med stabiliteten, som er noe av grunnen til at jeg fortsatt har NGT. Når det gjelder NGTs policy, så kan det jo ikke stemme at det "blir for komplisert for brukerservice", da andre ISPer tillater bridge modus. At NGT ikke tillater det virker da på meg som de som brukerservice har problemer med kapasitet, kunnskaper eller ferdigheter, og da er det et organisasjonsproblem hos NGT brukerservice. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 men jeg betaler jo for kundeservice hos NextGenTel (som en del av abb., da de ikke har billigere abb. uten kundeservice som f.eks telenor) Bredbånd Proff Øh, jo, dei har det. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 OK, den har ikke jeg sett... Har de hatt det lenge? Men uansett, forandrer ikke det faktum at jeg, med mitt abbonement i dag, betaler for kundeservice, og da forventer man også kundeservice, ikke "sorry, vi kan hjelpe deg, men vi vil ikke, siden det da blir så vanskelig og mye jobb for oss." Lenke til kommentar
jocke Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Selv om ovennevnte linker kanskje fungerer bra, vil jeg anbefale følgende fremgangsmåte; Logg på webgrensesnittet. Klikk på «Speedtouch», deretter «konfigurasjon», deretter «Lagre eller Gjenopprette Konfigurasjon», deretter «Ta Sikkerhetskopi av konfigurasjonen». Denne blir lagret som «user.ini». Åpne filen i en teksteditor, og søk etter følgende; [ wizard.ini ] Fjern denne linjen, samt linjen under (som skal starte med «config allow_factory_tpl»). Lagre filen. Logg på webgrensesnittet igjen, og gå til samme plass som over. Denne gangen skal du laste «user.ini» opp til routeren (gjenopprette). Etter at routeren er restartet, vil alt tilsynelatende se ut som normalt. Men nå skal du få muligheten til å starte wizard'en, som lar deg sette routeren i bridge. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 OK, den har ikke jeg sett... Har de hatt det lenge? Men uansett, forandrer ikke det faktum at jeg, med mitt abbonement i dag, betaler for kundeservice, og da forventer man også kundeservice, ikke "sorry, vi kan hjelpe deg, men vi vil ikke, siden det da blir så vanskelig og mye jobb for oss." Du betaler for kundeservice, men da for oppsettet som er levert. At du ønsker å koble opp eget utstyr må du gjøre selv. Har du feks problemer med en PC så er det jo ikke NGT som skal ordne problemet med PC`en? Grunnen til at de har denne policyen er at de skal kunne hjelpe alle kunder, om folk stadig har egne oppsett så blir feilsøking evig vanskeligere. Anbefaler å lese her for egne oppsett: http://ngtforum.net/ Så ser ingen grunn til at klagen din er riktig i forhold til vilkårene du har godtatt hos NGT. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) OK, den har ikke jeg sett... Har de hatt det lenge? Men uansett, forandrer ikke det faktum at jeg, med mitt abbonement i dag, betaler for kundeservice, og da forventer man også kundeservice, ikke "sorry, vi kan hjelpe deg, men vi vil ikke, siden det da blir så vanskelig og mye jobb for oss." Du betaler for kundeservice, men da for oppsettet som er levert. At du ønsker å koble opp eget utstyr må du gjøre selv. Har du feks problemer med en PC så er det jo ikke NGT som skal ordne problemet med PC`en? Grunnen til at de har denne policyen er at de skal kunne hjelpe alle kunder, om folk stadig har egne oppsett så blir feilsøking evig vanskeligere. Anbefaler å lese her for egne oppsett: http://ngtforum.net/ Så ser ingen grunn til at klagen din er riktig i forhold til vilkårene du har godtatt hos NGT. Da kan du kanskje forklare meg hvor i vilkårene det står at bridge mode ikke supportes av NextGenTel? NextGenTel Vilkår Det å bruke en egen router er da ganske vanlig, så at de nekter å hjelpe med det, og PC-hjelpen dem heller ikke gjør det, er for meg ganske utrolig. Hvis jeg har problem med en PC så kan PC-hjelpen dems hjelpe med det, men så fort det er snakk om en router så er det altså full stopp. At det blir vanskeligere for dem, er som sagt, heller ikke noe argument. Det er et problem de må løse ved å øke kapasiteten eller kunnskap hos folkene sine. Som Morten fra NextGenTel sa så er jo ikke dette noe problem, han sa det jo med egene ord selv: Hvis jeg må få sjekket linje etter jeg har satt den i bridge modus, så må jeg resette routeren før de får sjekket den. Da er det jo ikke værre enn at telefonsamtalen ved linjeproblem burde gått sånn: Meg: Hei! Jeg har problem med linjen min. NextGenTel: OK, vi skal se på det. Har du standard oppsett slik du fikk fra NextGenTel, eller har du gjort noen modifikasjoner selv? Meg: Jeg har satt routerne i Bridge modus. NextGenTel: OK, da må du resette routeren. Meg: OK 30 sek senere er routeren min i "default" nextgentel modus. Bare for å presisere så spør jeg ikke om hjelp til å sette opp mitt eget utstyr slik du hevder (D-link router), men altså å sette opp NextGenTel sin router. Jeg har ingen problem med å koble mitt eget utstyr opp selv og ta ansvaret for det, men jeg mener at frem til Ethernet porten på NextGenTel sitt modem må de ha et vist ansvar for... Takk for linken btw, den så bra ut! Endret 12. januar 2010 av sleepy21 Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Selv om ovennevnte linker kanskje fungerer bra, vil jeg anbefale følgende fremgangsmåte; Logg på webgrensesnittet. Klikk på «Speedtouch», deretter «konfigurasjon», deretter «Lagre eller Gjenopprette Konfigurasjon», deretter «Ta Sikkerhetskopi av konfigurasjonen». Denne blir lagret som «user.ini». Åpne filen i en teksteditor, og søk etter følgende; [ wizard.ini ] Fjern denne linjen, samt linjen under (som skal starte med «config allow_factory_tpl»). Lagre filen. Logg på webgrensesnittet igjen, og gå til samme plass som over. Denne gangen skal du laste «user.ini» opp til routeren (gjenopprette). Etter at routeren er restartet, vil alt tilsynelatende se ut som normalt. Men nå skal du få muligheten til å starte wizard'en, som lar deg sette routeren i bridge. Hmm... Finner wizard.ini, men config allow_factory_tpl finnes ikke i min user.ini fil. Er dette til en 585i V6? Mulig du har en anne firmware el. Jeg har firmware: 5.4.4.1 i mitt modem. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Det å bruke en egen router er da ganske vanlig, så at de nekter å hjelpe med det, og PC-hjelpen dem heller ikke gjør det, er for meg ganske utrolig. De sier ikke at du ikke får bruke din egen router; du kan fint bruke så mange routere du vil, uten å måtte sette NGT's router i bridge-mode. At NGT ikke vil hjelpe deg med fremgangsmåten på hvordan du setter routeren i bridge-mode, kan jeg fint forstå. Du sier selv at du har fått tips om at du kan bruke Google; og NGT har derfor - etter min mening - hjulpet deg godt på vei. For min egen del Googlet jeg bare - uten å ha snakket med NGT. Det var først etter jeg hadde routeren i bridge-mode, at jeg fant ut NGT's «holdning» til bridge-mode. Hmm... Finner wizard.ini, men config allow_factory_tpl finnes ikke i min user.ini fil. Er dette til en 585i V6? Mulig du har en anne firmware el. Jeg har firmware: 5.4.4.1 i mitt modem. Har du ingen linjer under «[ wizard.ini ]» før neste «[ <filnavn>.ini ]» kommer? Endret 13. januar 2010 av jocke Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Jo, under wizard.ini står det mange linjer. Men ingen som begynner med allow factory_tlp. Neste linje etter wizard.ini hos meg er: def var=PPP type=grp alias=Kundeopplysninger Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 OK, den har ikke jeg sett... Har de hatt det lenge? Men uansett, forandrer ikke det faktum at jeg, med mitt abbonement i dag, betaler for kundeservice, og da forventer man også kundeservice, ikke "sorry, vi kan hjelpe deg, men vi vil ikke, siden det da blir så vanskelig og mye jobb for oss." Du betaler for kundeservice, men da for oppsettet som er levert. At du ønsker å koble opp eget utstyr må du gjøre selv. Har du feks problemer med en PC så er det jo ikke NGT som skal ordne problemet med PC`en? Grunnen til at de har denne policyen er at de skal kunne hjelpe alle kunder, om folk stadig har egne oppsett så blir feilsøking evig vanskeligere. Anbefaler å lese her for egne oppsett: http://ngtforum.net/ Så ser ingen grunn til at klagen din er riktig i forhold til vilkårene du har godtatt hos NGT. Da kan du kanskje forklare meg hvor i vilkårene det står at bridge mode ikke supportes av NextGenTel? NextGenTel Vilkår Det å bruke en egen router er da ganske vanlig, så at de nekter å hjelpe med det, og PC-hjelpen dem heller ikke gjør det, er for meg ganske utrolig. Hvis jeg har problem med en PC så kan PC-hjelpen dems hjelpe med det, men så fort det er snakk om en router så er det altså full stopp. At det blir vanskeligere for dem, er som sagt, heller ikke noe argument. Det er et problem de må løse ved å øke kapasiteten eller kunnskap hos folkene sine. Som Morten fra NextGenTel sa så er jo ikke dette noe problem, han sa det jo med egene ord selv: Hvis jeg må få sjekket linje etter jeg har satt den i bridge modus, så må jeg resette routeren før de får sjekket den. Da er det jo ikke værre enn at telefonsamtalen ved linjeproblem burde gått sånn: Meg: Hei! Jeg har problem med linjen min. NextGenTel: OK, vi skal se på det. Har du standard oppsett slik du fikk fra NextGenTel, eller har du gjort noen modifikasjoner selv? Meg: Jeg har satt routerne i Bridge modus. NextGenTel: OK, da må du resette routeren. Meg: OK 30 sek senere er routeren min i "default" nextgentel modus. Bare for å presisere så spør jeg ikke om hjelp til å sette opp mitt eget utstyr slik du hevder (D-link router), men altså å sette opp NextGenTel sin router. Jeg har ingen problem med å koble mitt eget utstyr opp selv og ta ansvaret for det, men jeg mener at frem til Ethernet porten på NextGenTel sitt modem må de ha et vist ansvar for... Takk for linken btw, den så bra ut! Dette står under "særskilte vilkår" der NGT står annsvarlig for levert linje og bredbåndsrouter og ikke mer. Eget utstyr som feks din d-link trådløse router kobles til på eget annsvar og må konfigureres på eget annsvar, hvorfor i all verden må en ISP stå annsvarlig for å bridge en router? Ser du ikke urimeligheten her? Pr i dag så kjenner jeg ikke til en eneste ISP som frivillig bridger sitt eget utstyr til privateid utstyr. Du sier du trenger hjelp til å konfigurere NGT routeren, vel den er ferdig konfigurert og du har nett som fungerer, men er du ikke fornøyd med standard oppsett som fungerer så må du konfigurere ditt "særegne" nett selv. Så kort fortalt, ønsker du å bridge til eget utstyr så må man kunne det selv. ISP`ene leverer linje og utstyr ferdig konfigurert, lev med det. Lenke til kommentar
sleepy21 Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Pr i dag så kjenner jeg ikke til en eneste ISP som frivillig bridger sitt eget utstyr til privateid utstyr. Telenor tilater og hjelper med å bridge bredbåndrouteren: Telenor Speedtouch 585 bridge mode Dette står under "særskilte vilkår" der NGT står annsvarlig for levert linje og bredbåndsrouter og ikke mer. Vel, det som faktisk står er: "Tjenesten leveres til overgangen mellom netteiers nett og privat telenett." Så da blir jo spørsmålet, hvor stopper NGT sitt ansvar? Jeg mener at ut fra dems vilkår så stopper det når "internettsignalet" forlater NGTs utstyr, dvs. etter Speedtouch 585en fra NGT. Eget utstyr som feks din d-link trådløse router kobles til på eget annsvar og må konfigureres på eget annsvar, hvorfor i all verden må en ISP stå annsvarlig for å bridge en router? Ser du ikke urimeligheten her? Hadde det vært snakk om hjelp til å kofigurere min D-link eller en pc i nettverket mitt, så skulle jeg ikke sagt noenting, det har ikke NGT ansvaret for, men jeg mener NGT må ta ansvaret for å hjelpe brukeren å konfigurere utstyret de har levert slik at det fungerer slik brukeren ønsker. At leverandør og eier av utstyret man leier av en bedrift, nekter å hjelpe forbrukeren med korrekt oppsett av nevnt utstyr, selv om det fint er teknisk mulig, DET synes jeg er urimelig! Så kort fortalt, ønsker du å bridge til eget utstyr så må man kunne det selv.ISP`ene leverer linje og utstyr ferdig konfigurert, lev med det. Er det ikke bedre at bedriften (NGT) lager en "godkjent" mulighet for dette,slik f.eks telenor har gjort, istedet for å fjærne muligheten via GUIet til modemet. Da slipper man at forbrukeren må lete etter div. uoffisielle løsninger på nettet, som jeg vil tippe byr NGT kundeservice på enda flere problemer enn om NGT selv hadde "kontrolert" hvordan det skulle gjøres. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 1. Ansvaret til NGT stopper i routeren som de leverer, som sagt så har den en standard konfig som skal fungere for alle. Skal man som sagt bridge så er dette opp til kunden, vet at NGT henviser til sider hvor det står en guide men ikke gjør dette for kunden. 2. Prøv å ring Telenor for å få hjelp til å bridge en router, nei det får man ikke og der får man også en henvisning til en "guide" på eget ansvar. 3. Man betaler for kundeservice, ja. Men denne stopper på NGT sitt utstyr, å konfigurere utstyret til NGT for å koble til annet utstyr er jo utenfor NGT sitt virkeområde? Ser du ikke dette? Så du mener at NGT ikke skal hjelpe deg med D-linken men alikevel hjelpe deg med å koble den til? Som sagt så er jeg helt uenig i hvordan du forventer ISP`er å manuell konfigurere utstyr, disse leveres med standard konfigurering som fungerer, alt annet utenom dette gjøres på eget annsvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå