Gå til innhold

BK: Hytte i vinterlandskap - forsøk på bruk av 0.6 grad ND


Jordmir

Anbefalte innlegg

Var på tur idag og forsøke noen bilder med mitt nye 0.6 grad ND filter.

 

Synes bildet ble litt mørkt oppe i høyre hjørnet. Og så irriterer det meg med den snødekte grankvisten helt i høyre bildekant.

 

Men tilbake til filtereffekten, hva synes dere? Troverdig?

 

16-85 mm @ 24mm

ISO 100

f/16

1/2 sec

0.6 grad ND filter

 

J

post-207934-1263238751_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Bruken av filteret ser da troverdig nok ut det. Skyene får en behagelig farge selv om horisonten blir noe utbrent til tider. Komposisjonsmessig, har jeg ikke helt sansen for når bildet av et hus/hytte blir såpass flatt. Liker gjerne at man treffer mer strått på arkitekturen for å gi det litt mer liv. Kunne sagtens hatt godt av litt mer kontraster for at snøen ikke skulle bli såpass flat og at den ene tretoppen er kuttet, plager meg litt.

Men ellers synes jeg det er et idyllisk vinterbilde. Den grankvisten du påpeker, måtte jeg faktisk lete etter, så jeg synes ikke den er til noen som helst sjenanse.

 

=)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Synes dette er bra. Jeg har forsøkt å legge inn det jeg ser etter mhp vurdering nederet i tekst.

 

Komposisjon er nær klassisk med tredeling av forgrunn, mellom og forgrunn. Snespiss og hytte er bra plassert. Det jeg har å kritisere på komposisjon er at jeg synes det er litt for mye horisontale rette linjer (som Egil også påpeker). Jeg synes ikke firkanten av trær blir for mørk, men synes det er uehdlig at topper kuttes. Kunne det ha vær valgt annet perspektiv eller utsnitt slik at disse trærne dannet en mer ens firkant?

 

Kanskje mangler det også det lille ekstra i form av litt mer dramatikk, f.eks. større kontraster eller spennende lys?

 

 

Bakgrunn for kritikk:

 

1. Form og kompoosisjon

 

a) Er det en sterk komposisjon som drar tilskuer til bildet? Eksempelvis deler av bildet med sterk farge eller kontrast til andre deler som danner mønstre vi gjenkjenner og ubevisst liker.

 

Kunne det ha vært valgt annet perspektiv, avstand eller utsnitt for å bedre komposisjon?

 

b) Holdes blikket inne i bildet?

 

c) Er det naturlige linjer som øyet kan følge, og eventuellt lede inn i horisont?

 

d) Innholder det detaljer som holder på interessen?

 

e) Ødelegger noen av detaljene for komposisjon?

 

f) Er det skapt dybde i bildet?

 

 

2. Innhold

 

a) Forteller bildet noe? Historie, følelse etc,,,?

 

b) Er det noen punchline?

 

3. Teknikk

 

Kan billedbehandling forbedre noe dersom det grunnleggende er på plass?

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv tilbakemelding både Egil og telealf. Jeg setter stor pris på det.

 

Legger ved omtrent samme motiv men tatt fra en litt annen vinkel, noe lavere, litt lenger unna og med et annet utsnitt.

 

Hensikten jeg hadde med komposisjonen var å skape en følelse av kaldt og tungt vinterlandskap med hytta nesten truende der den ligger uberørt med slåene for og masse snø på taket. Men det er vanskelig å formidle synes jeg.

 

Var fantastisk himmel i et 15 minutters tidsvindu der, men kanskje passet ikke himmelen med hensikten min?

post-207934-1263608374_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bilde nr 1 ser jeg at grantreet som er kuttet i toppen irriterer meg litt. Jeg tror bilde hadde vært mer stas om hele hadde vært med. også syns jeg ikke noe om "kremmerhuset" som står i forgrunn av bilde. Jeg kan se tankegangen men jeg syns ikke det fungerte her. Og ellers er det ganske kjedlig bilde, hytta gir ikke liv til bilde.

 

Bilde nr 2 syns jeg er veldig mye bedre, men jeg tror muligens du kunne cropet litt, veldig mye "ingen ting" på ene siden der og mulig litt mer luft bak hytta.

 

Filterbruken er bra, fine farger i skyene og litt kald vinterfølese

Lenke til kommentar
Takk for konstruktiv tilbakemelding både Egil og telealf. Jeg setter stor pris på det.

 

Legger ved omtrent samme motiv men tatt fra en litt annen vinkel, noe lavere, litt lenger unna og med et annet utsnitt.

 

Hensikten jeg hadde med komposisjonen var å skape en følelse av kaldt og tungt vinterlandskap med hytta nesten truende der den ligger uberørt med slåene for og masse snø på taket. Men det er vanskelig å formidle synes jeg.

 

Var fantastisk himmel i et 15 minutters tidsvindu der, men kanskje passet ikke himmelen med hensikten min?

Synes dette fungerer mye bedre - for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...