Inc Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Sitter å knoter i lightroom med utsnitt jeg skal på bildene slik at de passer passepartoutn og rammer. Har ett bildet som skal inn i en 30x40 ramme med PT innvendig mål 20x29cm, a4 altså. I develop kan du crope til forhåndsdefinerte scalaer som 1x1, 4x5, 4x7 osv osv . Men ingen av disse i "print modul" passer helt riktig med PT målene. Lightroom croper bilden noen millimeter for mye slik jeg må velg forstørr for at bildet skal bli skrevet ut på hele a4 arket og passe PT. Noen idee hva jeg gjør galt? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg plages med dette selv. Dette og profiler Prøv å sette inn custom crop på 21*29,70cm. Print borderless med en hvit stroke på 3-4-5 pt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Det er ikke vanlig at printstørrelsen passer nøyaktig til passepartoutet, så du må legge inn litt bleed for at de skal passe. Antakelig må du bruke 8x12" (203x305mm) crop for at det skal passe "nøyaktig" til passepartoutet - da forsvinner naturligvis noen få mm rundt bildet. Har du plassert motivet så langt ute i kanten at det ikke lar seg gjøre å la passepartoutet "stjele" noen mm, må du med andre ord legge på en kant rundt som bleed, i det minste der du ikke har noe å gå på. Er naturligvis også et lite "problem" at A4-ark ikke er 305mm lange... Årsaken til at det gjøres slik er ganske opplagt - man trenger ikke være fullt så nøyaktig for at resultatet blir bra, så man sparer tid ved montering. Spiller liten rolle for privatpersoner, men for folk som jobber med dette er tid penger... Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg plages med dette selv. Dette og profiler Prøv å sette inn custom crop på 21*29,70cm. Print borderless med en hvit stroke på 3-4-5 pt. Profiler er et sant helvete. Må sjekke hver gang før utskrift at settingen er riktig. Har kastet bort noen kg med glossy på sort/hvit bilder printet ut i draft og 200% turbo fart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå