Peddikeik Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hey folks Jeg er ute etter litt tips angående objektivkjøp. Selv har jeg Canon 450d. Saken er at om omtrent en måned skal jeg på Wembley Arena, og jeg er sykt gira på å knipse noen konsertbilder der! Jeg tipper jeg kommer til å ende et stykke bak i mengden, derfor har jeg bestemt meg for å gå for et teleobjektiv for zoom, slik at jeg har litt å gå på (og som jeg ellers føler er greit å ha). Jeg har ikke mye erfaring, men akkurat nå har jeg landa litt på Sigma sin 70-200mm f/2.8 - som for meg er kanskje en smule dyr (6500 ca). Hadde derfor vært digg om jeg fikk høre deres erfaringer med denne/evnt. andre linser som egner seg for dette. Åpen for det aller meste! Burde hvertfall ha stor blenderåpning og litt zoom. Og.. ikke så dyr - fornøyd med noe til under 5000 kanskje? Er ikke sikker på om noe lignende er lagt ut? Har sett mye rundt, men godt å få flere bekreftelser. Så - er Sigma sin et egnet kjøp for dette? Finnes det noe rimeligere/bedre/annet? Ny på dette ja Lenke til kommentar
ventle Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Canon 70-200 F2.8L (uten IS) er mulig å få tak i pent brukt til 5-6000. Holder seg bedre i pris enn Sigmaen hvis du tror du kommer til å selge den en dag. Jeg har både denne og Sigma sin, merker ingen forskjell i bildekvalitet, men Canonen fokuserer bittelitt raskere. Sigmaen har kortere nærgrense (1 meter mot 1.4 meter), det er faktisk en ganske betydelig forskjell i praksis, samtidig sliter den litt med frontfokusering, dvs den fokuserer på ett punkt litt nærmere kamera enn det du faktisk prøver å fokusere mot. Hvis kameraet ditt har mulighet til å finjustere autofokus for å kompensere for dette er det ikke noe problem (mitt kamera kan det, og jeg får helt skarpe bilder med Sigmaen). Lenke til kommentar
pimpim Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Saken er at om omtrent en måned skal jeg på Wembley Arena, og jeg er sykt gira på å knipse noen konsertbilder der! Jeg tipper jeg kommer til å ende et stykke bak i mengden, derfor har jeg bestemt meg for å gå for et teleobjektiv for zoom, slik at jeg har litt å gå på (og som jeg ellers føler er greit å ha). Jeg ville sjekka om jeg hadde fått med meg et SLR med teleobjektiv inn før jeg gikk til innkjøp Litt avhengig av konsert såklart, men lite trolig dersom du ikke er presse. Og da får man somregel ikke bli hele konserten (sånn om det er noe du har lyst til å se da..). K Lenke til kommentar
Peddikeik Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Takk dere! Men pimpim; jeg ble litt usikker på hva et SLR med teleobjektiv er? Skal få med meg hele konserten uansett så.. Og ventle, godt å høre ditt syn på både Sigma og Canon sin. Jeg har sett litt på Canon, men slo det vekk i og med at det ble for dyrt. Selvfølgelig er jo brukte objektiver et alternativ, så skal være på vakt etter det, men akkurat nå går jeg for butikkinnkjøp. Litt dumt det der med frontfokuseringen da. Kanskje kameraet fikser finjusteringen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) SLR = speilrefleks DSLR = digital speilrefleks. Det er ikke akkurat naboen som spiller på den lokale puben du skal knipse bilder av,normalt så pleier det å være forbudt og ta med kamera/videoutstyr på større konserter og Wembley Arena er vel ikke akkurat en pub Endret 12. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Takk dere!Men pimpim; jeg ble litt usikker på hva et SLR med teleobjektiv er? Skal få med meg hele konserten uansett så.. Og ventle, godt å høre ditt syn på både Sigma og Canon sin. Jeg har sett litt på Canon, men slo det vekk i og med at det ble for dyrt. Selvfølgelig er jo brukte objektiver et alternativ, så skal være på vakt etter det, men akkurat nå går jeg for butikkinnkjøp. Litt dumt det der med frontfokuseringen da. Kanskje kameraet fikser finjusteringen. At fokusering ikke er helt korrekt gjelder for begge varianter, og det er derfor man har mulighet til finjustering i dag.. Man er ikke trygg uansett hva man kjøper. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Du skal være rimelig god til å både smugle og å klare å få tatt noen bilder før vaktene oppdager det og blir kastet ut/kamera beslaglagt, eventuelt at du aldri får det igjen fordi "det ble borte etter beslagleggelsen". Tenk deg godt om før du risikerer det. Grunnen til at selv aviser i Norge ofte ikke anmelder konserter her hjemme er at de må underskrive på strikte fotokontrakter de ikke aksepterer. Questions?We are here to help Check out our FAQ Taking your camera Question Can I take my camera in to the concert? Answer Cameras are normally permitted for personal use though professional cameras and video/audio equipment are strictly prohibited. Live video/audio recordings made without the permission of the artiste/promoter are prohibited. This is concert specific however and we would always advise you contact the venue prior to your arrival so as not to disappoint. Endret 12. januar 2010 av arthon Lenke til kommentar
Peddikeik Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Heh, ikke værre! Tenkte ikke på at det kunne være forbudt. Får vel sjekke det ut - om jeg bare visste hvordan jeg gjør det. Any ideas? Eller er det helt selvsagt? Lenke til kommentar
Peddikeik Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Så ikke innlegget ditt arthon, men takk.. Da vet jeg det. Utrolig kjipt! Trodde dette var noe folk flest pleide å gjøre.. menmen. Får vurdere det da. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det er bare å sende en mail til Wembley Arena/konsertarrangør og høre om det er lov på spesifikke konsert. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hvem er det konsert med ? Men, tror uansett at du skal anta at det er ulovlig på en konsert på en arena som Wembley ! Lenke til kommentar
ramses Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hey folks Jeg er ute etter litt tips angående objektivkjøp. Selv har jeg Canon 450d. Saken er at om omtrent en måned skal jeg på Wembley Arena, og jeg er sykt gira på å knipse noen konsertbilder der! Jeg tipper jeg kommer til å ende et stykke bak i mengden, derfor har jeg bestemt meg for å gå for et teleobjektiv for zoom, slik at jeg har litt å gå på (og som jeg ellers føler er greit å ha). Jeg har ikke mye erfaring, men akkurat nå har jeg landa litt på Sigma sin 70-200mm f/2.8 - som for meg er kanskje en smule dyr (6500 ca). Hadde derfor vært digg om jeg fikk høre deres erfaringer med denne/evnt. andre linser som egner seg for dette. Åpen for det aller meste! Burde hvertfall ha stor blenderåpning og litt zoom. Og.. ikke så dyr - fornøyd med noe til under 5000 kanskje? Er ikke sikker på om noe lignende er lagt ut? Har sett mye rundt, men godt å få flere bekreftelser. Så - er Sigma sin et egnet kjøp for dette? Finnes det noe rimeligere/bedre/annet? Ny på dette ja Du må søke om akkreditering på vanlig måte først. Kontakt stadion direkte og spør. Det er lov å spørre og det koster ingenting, og jeg tipper du ikke får noe annet enn nei. Om du sniker det med inn så husk at sikkerhetsvakter er sinte og maktsyke folk, og du vil bli fratatt utstyret, som det skrives over her. Husk du er i England og der er de litt hysteriske. På norske stadioner kan du snike med deg pocketkamera med megazoom uten at det nødvendigvis reageres. Kanskje det også kan funke på wembley, i beste fall Lenke til kommentar
Peddikeik Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Konsert med 30 seconds to Mars Helt tilfeldig at de akkurat skulle spille da jeg hadde tenkt å ta turen, så hvorfor ikke få en xtra opplevelse og gå på den? (Andre som skal forresten?) Engelskmenn og hysteri er ikke noe jeg har lyst til å ta del i, den morroa får de ha for seg selv. Så, next happening: søke om lov. Glad jeg tok dette opp her! Fant forresten et godt svar fra sida dems: "Cameras are normally permitted for personal use though professional cameras and video/audio equipment are strictly prohibited. Live video/audio recordings made without the permission of the artiste/promoter are prohibited. This is concert specific however and we would always advise you contact the venue prior to your arrival so as not to disappoint." Kanskje sjanse likevel?! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Du må nok klare deg med et kompaktkamera,dslr og 35cm. objektiv vil nok ikke bli godtatt. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) En kompis gikk på konsert med en annen kompis en gang, og de delte kamerautstyret seg imellom. Den ene tok objektivet, den andre kameraet. De ble begge stoppet i døra, men siden man hverken kunne ta bilder med et objektiv uten hus og vice versa fikk de slippe inn. Vel inne fikk delene parret seg igjen . Francis Endret 12. januar 2010 av :Francis: Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 En annen ting å tenke på er at man gjerne kan bli nektet å ta med en 70-200mm inn på ett slikt arrangement, særlig i england, fordi det er velegnet som slagvåpen... Lenke til kommentar
Peddikeik Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 En kompis gikk på konsert med en annen kompis en gang, og de delte kamerautstyret seg imellom. Den ene tok objektivet, den andre kameraet. De ble begge stoppet i døra, men siden man hverken kunne ta bilder med et objektiv uten hus og vice versa fikk de slippe inn. Vel inne fikk delene parret seg igjen . Francis Genialt! Kult det funka for dem! En annen ting å tenke på er at man gjerne kan bli nektet å ta med en 70-200mm inn på ett slikt arrangement, særlig i england, fordi det er velegnet som slagvåpen... Slagvåpen? Aouch.. Hadde jo selvfølgelig vært gøy å hamra løs med kamera.. nei. Men bra å vite. Venter bare på svar nå, så får vi se om det blir som ventet. Krysser fingrene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå