Gå til innhold

Tips til hjemmeserver/musikkserver

roy2000

Anbefalte innlegg

Hei.

Da begir jeg meg ut til dere der ute for å få litt tips og råd til oppsett av en enkel hjemmeserver. Ser at mange har stilt spørsmålet før, men er ute etter litt mer avansert type.

Her er slik jeg ser det for meg:

Server står tilkoblet internett og brukere med tilgang kan logge seg inn på den og da ha 2 valg: streame musikk eller laste ned. GUI må være enkelt og lettvint.

Har prøvt Windows Homeserver m/firefly, men å måtte bruke flere linker etc for å kunne spille av/laste ned musikk, er for tungvint.

Ser for meg at jeg har en nettadresse (http://minserver.dyndns.com), og da må brukere logge seg inn med brukernavn og passord, og få opp en alà apacheserver bare med 2 muligheter: høre på eller laste ned musikk.

Ser mange sverger til Linux som server, og det er ingen ulempe, bare det er enkelt i bruk.

Har nå testet Win 7 med HFS, og det gir da et fint GUI, og mulighet for å laste ned, men ved høre på, laster den ned sangen (temp) før den spilles av, noe som går for sent.

Håper noen av dere skjønner hva jeg mener, og kan komme med tips og råd..

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så greit ut begge disse, men kan disse kjøres som et program på serveren?

Slik jeg kunne se sånn snarest, var at da måtte jeg ev sette maskinen opp som webserver?

Så for meg å ha et program som kjørte på serveren, la til brukere og musikk, laget en dyndns adresse til ip`en, og så kunne de som har tilgang kunne gå til http://minside.dyndns.com og komme inn på en enkel side, som listet opp musikken, og da ga mulighet for å streame og laste ned. Dette må da som sagt kunne gå via internett.

Subsonic så jo ut som noe slikt, men kPlaylist så jo bra ut den og:)

EDIT: Leste litt mer og så at for å kjøre kPlaylist og Ampache, måtte da enten ha et domene med støtte for PhP/MySQL , eller WampServer..

I gang med full testing:)

Endret av roy2000
Lenke til kommentar

Selv har jeg en WHS boks med all musikken min på, sortert etter iTunes preferanser.

Har hamachi kjørende på denne boksen, slik at streaming og kopiering fungerer som på lan, begrenset av nettlinja. Har 10 mbit fiber så det funker fint. Brukerne blir satt opp i forhold til WHS.

Denne løsningen fungerer veldig fint for meg og andre som har tilgang til serveren min, da hamachi er veldig enkel ibruk.

Subsonic så dog veldig stilig ut :)

Lenke til kommentar

Hei igjenn..

Flott at så mange kom med inspill her og tips og trick..

Testet Kplaylist, men fant fort ut at jeg var på gyngende grunn med tanke på oppretning av databaser,PHP,MySQL o.l. Fikk det opp å gå til slutt, men var enormt lang buffer-tid. Noe som ikke var helt heldig. Sikkert noe jeg ikke har fått til rett.

Men derimot Subsonic, helt enkelt genialt. Kunne til og med bestemor satt opp (om hun hadde pc, og med litt hjelp da vel og merke :) ..

Meget pent GUI, lett å forstå, utrolig kjapp på streaming og oversiktelig.

Eneste som jeg ikke likte, var indekseringen. Programmet la filene opp slik som de ligger på disk, alså i hummel og dummel. (rotete) . Det resulterte i at mange filer ikke kommer opp på lista, men ved søk, er de der. Enten må jeg da prøve å sortere alt, eller å indeksere på nytt. Er vel kanskje ikke programmet sin feil, men bare nevner det.

Prøvde å forandre port fra standard til en egen, men fikk da ikke kontakt. Kan være feil instilling, men tror kanskje Subsonic må kjøres på port:80, uten å være for sikker i min sak.

Da tråden min var om å finne det beste/enkleste programmet, var Subsonic et overtruffent valg her. Har sett litt på Free MP3 Streaming som det ble linket til her, og det blir kanskje testet det også. Greit å kan tilpasse det litt etter eget ønske mtp porter osv.

Håper at det kan være et program der ute som kan streame både musikk og filmer, på samme måte som Subsonic. Men kan kanskje bli et problem mtp buffring på film på 700mb da? Noen som har innspill der?

Lenke til kommentar
Selv har jeg en WHS boks med all musikken min på, sortert etter iTunes preferanser.

Har hamachi kjørende på denne boksen, slik at streaming og kopiering fungerer som på lan, begrenset av nettlinja. Har 10 mbit fiber så det funker fint. Brukerne blir satt opp i forhold til WHS.

Denne løsningen fungerer veldig fint for meg og andre som har tilgang til serveren min, da hamachi er veldig enkel ibruk.

Subsonic så dog veldig stilig ut :)

Har testet WHS med tilhørende program, og det funket jo greit, men ble litt for avansert oppsett, og tungvint etter min smak. Grunnen til det, var at ved valg av musikk, fikk man da opp meny; Åpne eller Lagre. Noe som resulterte i at ved åpning, ble da filen lastet ned som temp, før den ble spilt av. Kan hende jeg ikke ha rett program, eller at det ikke var satt opp rett. Men da er jeg inne på det igjenn, at det må være enkelt å sette opp og betjene..

Kom på en annen jeg har kjørt litt tidligere som kan installeres som en vanlig applikasjon, og det er Vibe Streamer

Funker bra og er lett å sette opp og konfigurere...

Hei.

Du nevner at du har kjørt dette tidligere? Hvorfor gikk du over til kPlaylist?

Bare for å ha noe å sammenligne med:)

EDIT:

Der va VibeStreamer testet. Funket meget bra, og pent GUI.

Lett å sette opp, og oversiktlig. Desvere hadde det ikke mulighet for nedlastning/opplastning, noe som Subsonic har. Men som ren streaming, er det absolutt å annbefale.

Endret av roy2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...