Gå til innhold

Skolen tvinger oss ut. Forsvarlig?

Anbefalte innlegg

mårn

Sist uke opplevde vi det som har skjed flere ganger før - en person fyrer opp en happyspring (liten rakett) inne i skolens aula. Politiet blir tilkalt for å prøve å finne den som har gjort det, uten hell. Flere elever har sladret på den som har gjort det, men han nekter selv straffskyld.

Men så, dagene derpå kommer lærerne frem til at de skal tvinge oss ut på skoleplassen i friminuttene. (flere friminutt som varer i 10 min hver og ett som varer i 30 min). Det er -10 til -15 grader ute, og jeg som selv stod der med boblejakke, hue og hansker måtte hoppe rundt for å holde varmen. Og ikke nok med det, nå til dags sies det jo også at luften i Bergen (hvor dette finner sted) er den dårligste i Europa.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=579012

Så er spørsmålet mitt: Er dette forsvarlig ovenfor elevene? Kollektiv straff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje elevrådet kan mase på rektor eller noe? Lokalavisen og sånn er jo også greit, men det går sikkert raskere å ta det "direkte" til rektor.

Hvilken skole er det snakk om btw, og er det u.skole eller vgs? Hvis det er u.skole (spesielt om det er Rothaugen!) så er det sikkert raskere å ta det med avisen og lage stor sak av det.

Lenke til kommentar

Overhodet ikke. Hadde jeg vært deg, hadde jeg hørt med mine medelever først, for så og evt. fått med de til lokalavisa. Gidd å gå til rektor først, det her må komme frem i lyset. Sånt kan de rett og slett bare ikke gjøre når været og lufta er slik som den er for tiden.

Lenke til kommentar
Kollektiv avstrafning er ikke lov under noen omstendigheter så det kan du hvertfall klage på.

er det en straff da?

jeg tolker det mer som en konsekvens av at elevene ikke klarer å være inne i friminuttet uten å ødelegge noe.

altså at de har mistet ett privilegium, ikke fått straff...

Lenke til kommentar

Det er ikke forsvarlig, nei. Jeg håper h*n som fyrte oppe "rakett" inne får gjennomgå kraftig av de som står ute og fryser. Makan til hjernedød handling..

Edit: Under vanlige omstendigheter ville jeg sagt det var helt greit at dere var ute, men det blir litt annerledes med tanke på klimaet utenfor.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Kollektiv avstrafning er ikke lov under noen omstendigheter så det kan du hvertfall klage på.

er det en straff da?

jeg tolker det mer som en konsekvens av at elevene ikke klarer å være inne i friminuttet uten å ødelegge noe.

Jeg forstår situasjonen som om dette er en straff for alle pga. det som skjedde, og ikke en konsekvens. Men igjen så er det å være inne i friminuttene, som du sier, et privilegium og ikke en rettighet.

Lenke til kommentar

er det en straff da?

Jeg forstår situasjonen som om dette er en straff for alle pga. det som skjedde, og ikke en konsekvens. Men igjen så er det å være inne i friminuttene, som du sier, et privilegium og ikke en rettighet.

er til dels enig i det du sier, det kan tolkes begge veier.

den ene måten er ulovlig, den andre er lovlig. du kan jo gjette selv hva rektor mener det er.

Lenke til kommentar

Uhm, hva er problemet med å være ute i -10 til -15C? Vi gikk ut frivillig da jeg gikk på skolen. Masse å gjøre ute, spess når det er vinter. Alternativt kan man begynne å røyke og drikke kaffe, hjelper på varmen.

Slutt å whine!

Edit: Tror TS at man virkelig kan dra SKADE av å være ute? Spess 10 min og en 35 min om dagen. Hah, klarer ikke engang å bli blå på så kort tid! Dette er bare syting om kollektiv straff, ikke straffen i seg selv.

Endret av vonkane
Lenke til kommentar

2 lag med ull på både bein og overkropp, + fleeze og boblebukse\jakke, da fryser du neppe. Sokker? kjør på med dobbelt lag med ull der også. Selv har jeg vært ute et par timer et par dager i uka i jobbsammenheng, fryser skjeldent. Har heller ikke mer enn et lag med ull, så er ikke så godt kledd som beskrevet over.

Lenke til kommentar

Spør du meg er idiotene de som snitcha... Hater sånna snitches.

Bare fett at noen lager litt live...

Og ingen kan tvinge deg ut slik, da hadde jeg enten blitt inne selvom eller om jeg skulle ut om de så må klinke til meg hadde jeg gått hjem, og avisa er glad i forsider.

Uhm, hva er problemet med å være ute i -10 til -15C? Vi gikk ut frivillig da jeg gikk på skolen. Masse å gjøre ute, spess når det er vinter. Alternativt kan man begynne å røyke og drikke kaffe, hjelper på varmen.

Slutt å whine!

Edit: Tror TS at man virkelig kan dra SKADE av å være ute? Spess 10 min og en 35 min om dagen. Hah, klarer ikke engang å bli blå på så kort tid! Dette er bare syting om kollektiv straff, ikke straffen i seg selv.

1+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...