Gå til innhold

Stipend for borteboere

Studente

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planlagt og begynne på høgskolen i Oslo til sommeren og ta utdanning til og bli økonom, men jeg har ett simpelt spørsmål. Hvor mye penger vil jeg få i borteboerstipend visst jeg egentlig er bosatt i Sunnmøre og vil flytte på hybel i Oslo? Jeg har ikke noen sykdommer eller skilte foreldre(visst de skiller inn). Men jeg hadde satt veldig pris på sva :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, og det er nettopp disse pengene. Du får 85000 i lån. Om du består 60 stp. i året, vil 40% av disse gjøres om til stipend, det vil si at du ikke vil trenge å betale dem tilbake senere. De siste 60% må betales tilbake uansett. Du kan eventuelt be om å få utbetalt kun de 40%, men da lånet er rentefritt i studieperioden (og ellers ganske gunstig) er det egentlig like greit å ta det også.

Endret av hli
Lenke til kommentar
Ok, men får du ikke ett stipend som ikke er ett lån da? Alså ett stipend der du slepper og tilbakebetale pengene ved en senere annledning slik som ett lån? :roll:

Du kan søke om bare å få utbetalt stipend-delen. Eller du kan sette 60% av pengene du får inn på en høyrentekonto, og betale tilbake når du er ferdig å studere. Så lenge du består 60stp i året, får du opp til 40% av ca. 85'000 i stipend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...