mafkoy Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei folkens! Har begynt å trene igjen, 3 år siden sist... Men det jeg lurer på er om det går ann at jeg trener styrketrening i 1 måned, for så å begynne med utholdenhetstrening, og NED I FETTPROSENT. Jeg har hørt at man forbrenner mer kalorier om man har mere muskler, så spørsmålet er egentlig om det her vil funke eller om det bare er bortkastet med 1 måned styrke i forveien. Trener btw på et treningssenter, og er 17 år. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Som en styrkeløfter sa til meg. Tung styrketrening x3 ganger i uken, lite mat og sitte i ro i hele dagen. Det er sånn du går ned i fettprosent Styrketrening vil forsåvidt sende et signal til kroppen at kroppen ikke skal kvitte seg med proteiene (hvis du kjører 3 ganger i uken vil kroppen bli vandt til å kjøre styrketrening, og da vet du at hvis du skal komme deg igjennom dagen må kroppen begholde proteien) og eneste drivstoffet kroppen har igjen er kroppsfett. Bare tenk på det slik etter en hard intervall trening blir du sulten og her uner du deg helt sikkert med 200g egg og laks som blir fort oppimot 500kcal, og da er jo intervallen waste. Endret 11. januar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
mafkoy Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Som en styrkeløfter sa til meg. Tung styrketrening x3 ganger i uken, lite mat og sitte i ro i hele dagen. Det er sånn du går ned i fettprosent Styrketrening vil forsåvidt sende et signal til kroppen at kroppen ikke skal kvitte seg med proteiene (hvis du kjører 3 ganger i uken vil kroppen bli vandt til å kjøre styrketrening, og da vet du at hvis du skal komme deg igjennom dagen må kroppen begholde proteien) og eneste drivstoffet kroppen har igjen er kroppsfett. Bare tenk på det slik etter en hard intervall trening blir du sulten og her uner du deg helt sikkert med 200g egg og laks som blir fort oppimot 500kcal, og da er jo intervallen waste. Alright man! Herlig med svar. Men er for dom i hodet til å forstå hele tegninga... Mener du at om jeg trener ca. 1 time styrke 3 ganger i uka, så kommer jeg til å (Effektivt?), forbrenne fett? Og jeg skal da altså IKKE spise etter trening? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Joda. Spis noe etter trening, men spis lite til vanlig. Vet dog ikke om denne methoden funker, husker bare en styrkeløfter sa det til meg. Det viktigste pointe er vel at kroppen vil bare forbrenne litt muskler hvis du kjører tungt på treningen. Fordi da vet kroppen at for å komme gjennom den dagen må kroppen kjempe. (Litt vanskelig å forklare) En annen ting er at du ikke må forbrenne for mye på en gang, ok wow du kvittet deg med 10kg på 1mnd, 6kg fett og 4kg muskler Endret 11. januar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Få nok proteiner, prøv å ha et sunt og balansert kosthold (du har sikkert for mye karbohydrater i kosten?). Spis frukt hvis du skal spise noe mellom måltider. Kombiner styrketrening med kondis, hvis du har vilje (og tid) til det, fordi det gir raskest resultat med ingen muskelsvinn. Styrketrening bør være brorparten av trening, opp til 75%. 3 dager styrke med 1-2 dager kondis, reguler intensitet etter behov. Folk er forskjellige, men i starten går mange på en smell med å overdrive treningen. En god idé å følge et ferdig styrke-program framfor å prøve å mekke eget. Kondis kan være hva som helst, velg etter trivsel. Noen ting forbrenner mer enn andre men jeg ville ikke tenkt på det i oppstarts-fasen. Men trener du bare for å redusere fett %? Lenke til kommentar
mafkoy Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Få nok proteiner, prøv å ha et sunt og balansert kosthold (du har sikkert for mye karbohydrater i kosten?). Spis frukt hvis du skal spise noe mellom måltider. Kombiner styrketrening med kondis, hvis du har vilje (og tid) til det, fordi det gir raskest resultat med ingen muskelsvinn. Styrketrening bør være brorparten av trening, opp til 75%. 3 dager styrke med 1-2 dager kondis, reguler intensitet etter behov. Folk er forskjellige, men i starten går mange på en smell med å overdrive treningen. En god idé å følge et ferdig styrke-program framfor å prøve å mekke eget. Kondis kan være hva som helst, velg etter trivsel. Noen ting forbrenner mer enn andre men jeg ville ikke tenkt på det i oppstarts-fasen. Men trener du bare for å redusere fett %? Takk skal du ha for god e tips. Ja, redusere fett, men er det ikke mulig å trene kondisjon samtidig? Sjekket BMI'en, og den er på 25 :S, og det er visst på grensa til overvektig... Så det folk mener, er at det er bedre å trene styrke ENN å løpe for å miste fettet? Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Å trene kondisjon for å forbrenne kalorier er bare bortkastet tid uansett. Jogger du 1 time vil du forbrenne en snicars, ikke mye bedre å bare chille foran tven og ikke spisen den forbanna snicarsen? Men har du lyst å komme i form, bedre kondis osv så er nok jogging/intervaller en grei ting å gjøre. Jeg er ofte ekstremt sulten etter intervallene så ofte hender det at man spiser et stort måltid. Blås i BMI, den kan ikke vite hvor mye av vekten din er muskler/vann/glukose. Endret 12. januar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Spørs litt på hvordan du ser ut, men trolig kan du glemme BMI! Jeg har selv en høy BMI uten å være over vektig (190cm/100kg) Når det gjelder forbrenning, er morgen trening et godt tips! Da gjerne hvor du har 30 min med styrke (aktiver store muskelgrupper) også følger du på med 30-45min med rask gange/rolig jogging (det punktet hvor du sliter med og snakke mens du trener) Frokost inntar du raskest mulig etter trening (da er forbrenningen høyog kroppen mest mottagelig for næring) Skal du øke kondisjon/utholdenhet, er intervall en smart greie. Spring 1 min, 1/2 min pause. De fleste idretter er godte utholdenhets trening da de ofte inneholder intervaller (springer etter en ball og "pause" når du har sendt den videre) Det å springe over lengre avstander er en belastning kroppen ikke reagerer optimalt på.. (blir for generelt..) Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 La meg spørre, hva er den beste "tingen" å gjøre for å øke utholdenhet/oksygen opptakk? Jeg har gjort intervaller snart i 2 uker og har merket at jeg ikke lengre synes at jeg blir fult så sliten. Men har en del å ta igjen. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 intervall er det beste, springe 60/100m med korte pauser mellom eller springe i x antal min og pause halvparten eller mindre. Du skal ha høyt tempo og ikke holde på lengre enn 5 min før du tar pausen. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Min plan er sånn; 4 min oppvarming (speed 8, øker hvertrening) 4 min arbeidsfase med 20 sec løp, 10 sec pause (speed 16, øker sammen med oppvarmingsfasen) 4 min oppvarming (speed 8, øker hvertrening) Det som er veldig interesant er at jeg ikke bare har følt at utholdenheten har økt med også glukose i musklene, klarer mange flere reps nå enn før. Endret 12. januar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Høres ut som en veldig kort interval trening må jeg si. Du kan umulig bli noe særlig sliten av det.. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) 12 min, joda blir sliten. Blir anpusten og sliter å snakke under arbeidssettet. Det blir totalt 8 runder med løping. Men kom gjerne med forbedringer. Endret 12. januar 2010 av Pijus Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Ved kondisjons/utholdenhets trening, skal du ikke kunne snakke. Ved forbrennings trening skal du ha et tempo der du sliter med å snakke. Jeg ville tatt en roligere oppvarming i motbakke (for å få beina godt i gang, gjelder generelt ved oppvarming) For å så holdt på lengre med spring/pause treningen ved høyt tempo. Jeg tror du har mer å hente.. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Ikke sikkert det er noe for deg, men jeg kan jo nevne det som fikk meg ned 10kg på et par mnder, uten at jeg en gang gikk inn for det; Svømming før frokost 3 dager i uka. Utover det endret jeg så og si ingenting i kost eller livsstil(brukte en periode én deffe-pille før treninga, lovlige svenske saker som bare inneholder koffein, guarana og slikt). Jeg sto opp mandag-onsdag-fredag og gikk i bassenget før jobb, svømte en halv km bryst uten pause, og deretter en halv km med spreng-intervall(bånn gass tur-retur i bassenget, liten pause, gjenta). Her varierte jeg mellom bryst, crawl og rygg. Svømming gir forsåvidt og ganske god muskeltrening, og jeg ser forskjeller i muskler, form og holdning. Om du er god eller dårlig til å svømme er fullstendig irrelevant, jo dårligere du er, jo mer kaver du, jo mer slit og trening Man kan vanskelig gjøre noe skadelig/feil, og i tillegg tar man hele kroppen på en gang. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Et godt intervalloppsett er f.eks. 4x4min maks belastning: Oppvarming: 5 min, tempo bør økes gradvis til du når grensen hvor du har problemer med å snakke med sidemann. Så veksler du: 4x 4min med belastning opp mot melkesyre (men pass på at du ikke tipper over), og 3 min "pause" hvor tempoet ligger på grensen til hvor du har problemer med å snakke med sidemann. Total tid: 30 min + nedløping... Det viktige er at du skal passe på å ikke slippe pulsen for langt ned mellom dragene, typisk ~70% av maks Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Prøvde 20 på speed, kjente det godt på pusten. Jeg får se hvordan jeg setter det opp. Men skjønner. Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Som en styrkeløfter sa til meg. Tung styrketrening x3 ganger i uken, lite mat og sitte i ro i hele dagen. Det er sånn du går ned i fettprosent Styrketrening vil forsåvidt sende et signal til kroppen at kroppen ikke skal kvitte seg med proteiene (hvis du kjører 3 ganger i uken vil kroppen bli vandt til å kjøre styrketrening, og da vet du at hvis du skal komme deg igjennom dagen må kroppen begholde proteien) og eneste drivstoffet kroppen har igjen er kroppsfett. Å trene kondisjon for å forbrenne kalorier er bare bortkastet tid uansett. Jogger du 1 time vil du forbrenne en snicars, ikke mye bedre å bare chille foran tven og ikke spisen den forbanna snicarsen? Men har du lyst å komme i form, bedre kondis osv så er nok jogging/intervaller en grei ting å gjøre. Jeg er ofte ekstremt sulten etter intervallene så ofte hender det at man spiser et stort måltid. Du er den første jeg har hørt som anbefaler å ikke trene kondisjon for å forbrenne kalorier. Har du noen kilder som backer opp det her? Hvis ikke så synes jeg du bør moderere rådene dine litt. Det finnes mange som tror på alt de leser på internett vet du. Jogging/løping er langt mer effektivt til å svi av kalorier. Uansett hvor hard styrkeøkt jeg har klarer jeg aldri å forbrenne like mye per tid som på tredemølla. Og grunnen til at du føler deg sulten etterpå er jo gjerne at du har forbrent mye mer enn hva du gjør på en styrkedag. Det beste rådet er naturligvis å kombinere kondisjon og styrketrening da begge har sine positive helsemessige effekter. Å anbefale noen som vil ned i fettprosent å sitte i sofaen å spise sjokolade istedet for å stå på tredemølla blir jo litt komisk, regner med du ser det selv også. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Tror ikke du fikk helt med det va Pijus prøvde å si (han formulerte seg litt dårlig og..) Ved fettforbrenning, er det muskler som må beveges. Dette kan gjøres både ved styrke trening eller løping/jogging. Det som er fordelene med å ta dette via stryke trening er at da bygger du også muskler, noe som gjør at maten du spiser etter på (sett at denne er noen lunde rett) vil gå til muskler oppbyggning og ikke rett i fettlagrene. Hvis du har kondisjon/fettforbrenning vil du også bli enda mer sulten og derfor trolig spise mer. Har da ikke kroppen noen plass å plassere inntaket, så vil dette mer eller mindre gå i null i forhold til treningen din.. Det at jogging/løping er mer effektivt vil jeg si har mye å si på personen som trener. Jeg klarer forbrenne lite mye med stryke trening som ved løping, det har med å gjøre rett øvelser. Sitter du og trener biceps, vil du selvfølgelig ikke forbrenne mye. Men ved å trene store muskler, bein og rygg, med øvelser som aktivierer flere muskler, markløft, rygg, benkpress, knebøy, og holder en høy intensivitet. Da forbrenner du godt! =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå