Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karakterer - VGS - Hjelp

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål som jeg trenger svar på. Fint om noen kan svare på noen av dem! :D

Jeg går i 10 kl. nå og må søke VGS om ikke så lenge og har skjønt at noen ting har forandret seg siden i fjor...

1. Hvor mange eksamner er det man har? Og i hvilke fag?

2. Hva er inntakskravene på de ulike skolene i Oslo? Hvor kan jeg finne en liste over krav fra tidligere år?

3. Hvordan er det jeg regner ut karaktersnitt, poeng osv? Har hørt man regner ut poeng slik:

Sum alle karakterer

—————————— = Gjennomsnitt (med 2 desimaler) * 10 = Poengsum

Antall karakterer

4. ...men brukes det når man søker til 1VGS?

5. Noen skoler i Oslo som du kan anbefale?

6. Er det slik at eksamenskarakterer er i tillegg til standpunktskarakterer?

7. Er standpunktskarakterene til sommeren gjennomsnittet av både høst- og vår-semesteret?

Håper noen kan svare på minst ETT spørsmål. :)

Endret av butterfly458
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg vil tro at det er 2 (1 skriftlig og 1 muntlig), men det kan selvfølgelig ha endret seg siden jeg gikk på ungomsskolen.

2. Inntakskravene varierer fra år til år og skole til skole basert på hvor mange som søker til hvor mange plasser, og hvilke karakterer disse har. Inntakskravet er snittet til sistmann som kommer inn om det er fullt, og er det ledige plasser er det ikke noe krav. Det finnes med andre ord ingen liste over inntakskravene til høsten.

3. Det stemmer nok.

4. Jeg vil tro det, som sagt.

5. Det kan jeg ikke uttale meg om.

6. Korrekt. Det føres opp som en egen karakter på vitnemålet, som teller på lik linje med en standpunktkarakter.

7. Nei. Læreren skal sette karakterer etter det nivået eleven befinner seg på akkurat der og da, men siden man ikke kan ha prøver i alt to ganger vil prøver fra første termin telle med. Nøyaktig hvordan dette gjøres varierer fra lærer til lærer, så spør din.

Lenke til kommentar

1. usikker

2. spør skolens rådgiver/studieveileder om oversikt

3. korrekt

4. ja

5. Elvebakken har jo i de senere år vært veldig populær(høyt snitt)(moderne og sentral skole), Lambertseter er blant toppen også (når det gjelder snitt)

6. ja

7. kommer litt an på læreren i faget. kjenner ikke til de reglene

:)

Lenke til kommentar
2. Inntakskravene varierer fra år til år og skole til skole basert på hvor mange som søker til hvor mange plasser, og hvilke karakterer disse har. Inntakskravet er snittet til sistmann som kommer inn om det er fullt, og er det ledige plasser er det ikke noe krav. Det finnes med andre ord ingen liste over inntakskravene til høsten.

Men finnes det noe sted jeg kan sjekke hva det har vært i fjor og årene før, bare for å få en viss anelse om i hvilken sone de ulike skolene befinner seg i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...