galaxee Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Har 1TB HDD,Og den er stappa full av alle mp3/video og masse andre filer... I romjula ble det slagsmål her i huset...fulle folk og slossing = rasere halve leilighet :/ både pc og høytallere /tv ja alt var velta.... ble litt sjokka når alt virket, men HD på 1tb fikk seg en smell.. hdd er helt i orden,uteno at strømmkontakten var bøyd nesten 45 grader :O og var så snart og bøyde den tilbake...Ja den funka helt til idag...vært veldig dårlig kontakt på strømmkabel. .2-3 pinner er blitt litt kortere,så må bøye på strømkabelen med handa nå...slipper eg den,mister den strøm.. Og når eg bøyer strømkabel,risikerer eg å korslutte pcen..+ på - og ikke gøyt å grille HD... Spørsmålet blir vel,kor mange pinner skal ha 12v og mange 5v og mange minus? Er jo sinnsykt mange...2 pinner er knekka i enden,men den lever alikevel...Så alle kan ikke være i bruk...skal en med så mange? er jo bare 4 på vanlig gammel HDD.. Mistenker at kun 5v (røde) så ikke får kontakt pga pinnen er for kort... Er det bare 3-4 pinner å lodde på støm er ikke det noe problem...men tar ikke sjanse på å måtte lodde alle på...Da sender eg den heller til Pro folk og betaler heller litt for dataene på disken... Burde jo selvsagt tatt bacup før...men alle HDD er fulle og får ikke lønn før 20.. så ikke så lett da.. Noen som har en tegning over en sata HDD som viser tegning på 12v / 5v og minus? Er vel kansje andre volt og på sata disker? Har ikke så mye peiling på akkurat det Kan vel ikke koste mye å få reparert det tro? Men blir vel fort 1000kr tenker eg...Men av og til er filene verdt mer.. Edit: Kan kansje bare kjøpe en lik, å ta kretsplata fra den å sette over...blir vel litt billigere en å sende tur/retur + 1 arbeidstime Endret 11. januar 2010 av galaxee Lenke til kommentar
Androish Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Om det er filene du er ute etter er det jo ikke så veldig vanskelig å demontere det eksterne skallet og montere disken inn i en stasjonær maskin. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Høres ut som det er intern SATA kontakt du snakker om. Her er pinout: http://pinouts.ru/Power/sata-power_pinout.shtml 3.3V trenger du ikke bry deg om, brukes ikke. Som du ser er GND pinnene lenger enn de andre, det er pga hot-swap funksjonaliteten. Dvs at kontakten skal kunne kobles med spenning på. Skal du lodde så holder det nok å ta bare en ledning på 12 og 5, og to til GND. Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Takk Det er en intern SATA ja. Ser ut som det lysner for den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå