Romanus Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei! Har bladd gjennom samtlige (sic) sider i denne forumdelen og lest mange interessante tråder, men har ikke helt fått de svarene jeg vil ha. Derfor har jeg valgt å opprette en ny tråd. Jeg vurderer sterkt å begynne på TØH (Trondheim Økonomiske Høgskole) til høsten. Trondheim virker som en fin studentby, og etter det jeg har skjønt, har skolen et godt og oppegående studentmiljø. So far, so good. Det som imidlertid bekymrer meg, er at jeg er usikker på det faglige nivået ved skolen. Jeg har relativt store ambisjoner når det kommer til utdanning, og kommer til å ta masteren ved NHH eller i utlandet. Spørsmålet mitt er som følger: Er det faglige nivået så mye høyere på NHH at de som tar bacheloren der har et forsprang i forhold til TØH-studenter? Det er for så vidt et alternativ å ta opp et par fag denne våren og søke meg til NHH, men foreløpig er TØH et klart førstevalg (pga alt annet enn det faglige). Er takknemlig for alle svar! Spesielt artig hadde det vært å høre fra folk som har tatt bachelor på TØH og master på NHH, men alle svar er igrunn interessante. Er det noen der ute som vet noe om kvaliteten på TØHs bachelor kontra NHHs? Med vennlig hilsen Romanus Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Vurdert ind. øk. på NTNU heller? Det økonomiske grunnlaget du får der er veldig bra, og indøk-folk er ekstremt ettertrakta. Hvis du har veldig høye mål er det ikke til å komme unna at NHH og BI er de mest prestisjetunge skolene. Det sagt, med toppkarakterer får du deg en god jobb etter studier ved NHH også. Lenke til kommentar
Romanus Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Takk for svar! Kommer ikke inn på indøk med mindre jeg tar opp en hel haug med fag. Ellers hadde det vært et spennende alternativ. At BI og spesielt NHH er de mest prestisjetunge skolene i Norge er ikke til å komme unna, nei. Som sagt kommer jeg til å ta masteren min ved NHH eller i utlandet. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 TØH skal være blant de bedre økonomiskolene i landet hvertfall, så hvis BI og NHH er uaktuelt er det absolutt et godt valg, så vidt jeg har skjønt. Hvorvidt det er vanskelig å gå fra TØH til NHH vet jeg ikke så mye om, jeg vet om en som gjorde det og greide seg fint. Tror overgangen er litt verre hvis du tar bacheloren ved mindre høyskoler rundt omkring i "distriktene" (TØH er altså IKKE en av disse... ), men dette baserer jeg bare på andres uttalelser, ikke vet jeg. Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 I Norge er det ikke spesielt stor forskjell på det faglige mellom de ulike handelshøyskolene, selv om noen er selvsagt bedre enn andre. Men med en bachelor fra TØH og master fra NHH vil du ikke stå noe spesielt tilbake fra folk som tok 5 år på NHH. Så det er ikke en dum vei å gå. TØH blir vel regnet som noen av de bedre handelshøyskolene i landet sammen med NHH og BI. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 TØH er ikke en handelshøyskole engang... Men veldig populær fordi den ligger i Trondheim:) 1 Lenke til kommentar
Kavinsky Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Av offentlig utdanning i Norge, er det jo kun NHH som ligger foran TØH. Når det kommer til BI er vel prestisje å ta litt hardt i imo. Dette fordi at det ikke krever noe særlig å komme inn på bachelornivå. Dermed er sjansen for at du ender opp med å studere med noen som har vist liten skolelyst tidligere i livet og brukt BI som en siste løsning. Men for all del, misforstå meg ikke, BI er en god skole som har mye kjente forelesere innenfor det økonomiske miljøet i Oslo. Det er mange studenter som er seriøse, men det finnes også visse "unnasluntrere" som har kommet inn ved å betale, ikke ved å arbeide. En annen ting er at feks. Høgskolen i Oslo har flere forelesere på bachelornivå som foreleser i akkurat de samme fagene på BI Nydalen. De har en deltidsstilling på HiO og underviser i visse fag, men er hovedsaklig lokalisert på BI. Dette har jo igjen med lønn i privat og offentlig sektor, samt instituttene for forskning som ikke er like utbredt på HiO. Jeg skal på ingen måte sverte BIs sak, eller reklamere for HiO, men her kan du altså få fler av de samme foreleserne som på BI, gratis, pluss at HiO krever et visst snitt for å komme inn. BI er veldig kjent for sine tunge navn på forelesningsfronten, kjente forskere og at de er utrolig gode på å knytte næringslivet opp mot utdanningen. Det betyr derimot ikke at du stiller spesielt dårligere om du kommer fra HiO, UMB, Bodø med toppkarakterer. Det er arbeidsintervjuet som gir deg jobben. Alt er opp til deg. Edit: Karakterene du får her teller like mye til opptak på Siv.Øk på NHH som de gjør fra andre steder. De vurderer jo deg og ikke skolen din. På jobbintervju kan det hende den som skal ansette deg selv har gått på en skole han/hun velger å foretrekke! Endret 13. januar 2010 av Kavinsky Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Det er høyere opptakskrav for å komme inn på TØH enn BI, derfor kan du forvente høyere faglig nivå blant studentene på TØH enn på BI. Det er omtrent like vanskelig å komme inn på master på NHH som ved TØH, du må ha mellom B og C i snitt. Studier NHH har gjort viser at uteksaminerte derfra ikke led noe av å ha tatt bacheloren sin i Trondheim. Kilde: Person jeg snakka med fra TØH som skulle ta master i Bergen, han hadde ganske like tanker som deg. Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 "Bachelor i økonomi og ledelse på høyskolen i Lillehammer hadde i 2009 et høyere karaktersnitt enn bachelor i økonomi og ledelse på handelshøyskolen i Bodø (hhb), ergo kan jeg konkludere med at det er et høyere faglig nivå på HIL enn HHB." Det er slik logikken til enkelte idioter har her på denne tråden... At TØH har et høyt karaktersnitt tror jeg kommer av at Trondheim er norges mest populære studentby. BI og HHB er mer anerkjent enn f.eks TØH i næringslivet pga skolen, lærerne og det faglige milljøet. Hvor mange som søker seg til skolen har ikke like mye å si på det faglige nivået. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 I norge sp er det ikkje så viktig om skulen er anerkjent, bør kanskje helst ikkje være ein heilt ukjent skule men så lenge folk har høyrt om den er det stort sett nok. Er ikkje mange jobber du mister fordi du har gått på "feil" skule. Det du bør sjå på er kva slags fag du har på dei forskjellige skulane og deretter velge den skule som går i den rettninga som passar deg best. Kan også være ein fordel å gå ut med gode karakterar i ein middels kjent skule en det er å gå ut med dårlige karakterar frå ein god skule som det var vanskelig å komme inn på. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 BI og HHB er mer anerkjent enn f.eks TØH i næringslivet pga skolen, lærerne og det faglige milljøet. Hvor mange som søker seg til skolen har ikke like mye å si på det faglige nivået. Du realiserer at du kommer med helt tomme påstander? Jeg har sett undersøkelser blant topper i næringslivet, har aldri sett at BI har scoret høyere enn TØH på disse. Jeg har imidlertid sett det motsatte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 BI og HHB er mer anerkjent enn f.eks TØH i næringslivet pga skolen, lærerne og det faglige milljøet. Hvor mange som søker seg til skolen har ikke like mye å si på det faglige nivået. Du realiserer at du kommer med helt tomme påstander? Jeg har sett undersøkelser blant topper i næringslivet, har aldri sett at BI har scoret høyere enn TØH på disse. Jeg har imidlertid sett det motsatte. Det gjør du også, inntil du kommer med kildre (andre enn "han kompisen som studerer på BI" eller "jeg har lest at"). For øvrig kan du ikke oversette engelsk "to realize" med norsk "å realisere". "Å innse" er ordet du leter etter. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 @den skrivefeilen, ja, jeg innså det. Gadd ikke å lete etter ordet http://www.google.no/url?sa=t&source=w...P_34kHkYPnEjjzQ Den første jeg fant, jeg har lest flere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Den undersøkelsen går på ledere i regionen. Hvis du har et brennende ønske om å jobbe i Trondheimsområdet er muligens TØH et godt valg. Jeg er interessert i hva som er vel ansett på landsbasis. Dessuten er det jo ikke engang spurt om BI i Trondheim. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Ja, jeg er klar over at det står "i regionen", men er du overbevist om at det har så mye å si? Hehe, BI i Trondheim? http://www.adressa.no/jobb/article1409532.ece – Det er en god utdannelse å ha i bunnen. Dessuten gleder jeg meg til å gå i dress på jobb – det ser så proft ut! utbryter han. Men nesten viktigst av alt: de vil ha en jobb med god lønn. – Egentlig er det hovedfokuset mitt, innrømmer Silje. – Det er nesten kjernen i å gå her på BI, dette å skulle få en høytlønnet jobb. Med høy status, og proft image, mener Vegard. Skolepengene de betaler for å gå her ser de som en investering i framtidig lønnsnivå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Det er da helt åpenbart at det har MYE å si hvorvidt det spørres i regionen eller på landsbasis om ledere kjenner til TØH. Ahh. Du mener altså at TØH er mer ettertraktet/faglig bedre enn BI nydalen? Da skjønner jeg. Det er rett og slett en idiotisk påstand. Lenke til kommentar
Justtried Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Hei, kult å høre at du tenker på TØH - går første året bachelor her selv. Det er, har alltid vært, og kommer alltid til å være en slags rivalisering mellom BI og offentlige høyskoler/universiteter innenfor økonomiutdannelse. Det vi har fått høre av bedriftsledere som har vært på besøk hos oss er at det ikke har så mye å si om du tar master på TØH, BI eller NHH. Det er ikke til å komme unna at NHH ligger hakket over TØH og BI, men jeg tror de to sistnevnte ligger nokså likt. For å komme inn på masterstudiet på TØH må du ha mellom B og C i snitt, mens det er ca B på NHH (i fjor - kan variere fra år til år). Det er heller ikke noe problem å ta 3 år i Tr.heim for så å søke seg over på master i Bergen, hvis du har gode nok karakterer så klart. Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne på TØH nettopp pga det gode miljøet i Trheim og det er gratis Det faglige nivået på TØH kontra BI kan jeg vel ikke si så mye om siden jeg ikke har gått på BI selv, men jeg tror ikke det er så stor forskjell. Det er høyere inntakskrav for å komme inn på TØH, men det er ikke dermed sagt at TØH-studenter er bedre enn BI-studenter og vice versa. Vi har mange forelesere på TØH som også foreleser på BI, men disse er kanskje ikke like gode som de du finner i Nydalen. Spør hvis det er noe mer du lurer på og lykke til med valget Håper å se deg som fadderunge til høsten! EDIT: TØH jobber også med å bli handelshøyskole innen 2012 (?) Endret 11. februar 2010 av Akselja89 Lenke til kommentar
Romanus Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Hei! Takk for svar! En ting jeg har lurt litt på er hvor TØH-studentene kommer fra? Er det en klar overvekt av trøndere, eller er det en del folk der fra andre steder i Norge også? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Hva menes med «store ambisjoner»? Det er klart du kan få jobb i Statoil og DnBNOR med en master fra en hvilken som helst institusjon i Norge, men du har ikke sjans hvis du sikter mot øverste sjikt. Det har for så vidt ikke (minst) 90% av NHH-studentene heller, så man får bestemme seg for hva man vil. NHH er også strengt tatt i traurigste laget, men hvis man er ute etter nordmenn er det stort sett der man må lete, og hvis man som nordmann vil studere i Norge er det beste alternativ – så det ender opp med at en liten klikk der har et rimelig solid nivå. (Men det er min analyse, og jeg er knapt nøytral.) Lenke til kommentar
Romanus Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 Skrev relativt store ambisjoner. Det vil si at jeg går for en solid utdannelse som gjør meg attraktiv i arbeidsmarkedet og sikrer meg en god jobb. Har ingen ambisjoner om å bli administrerende direktør i Statoil. ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå