raxor Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 hei.. jeg sitter her og kjeder meg litt.. da kom jeg plutselig på vikinger.. merkelig men det jeg lurer på, når var vikingtida? hvordan oppstod den og hvorfor? hva kjennetegner egentlig vikingtiden? takker for svar, hvis noen orker å komme med et Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Viking tiden started på 700-800 tallet, hvorfor er ikke sikkert, men man regner med overbefloking hadde noe å si. Det som kjennetegner tiden er i begynnelsen raids på de engelske øyene, senere kom handel og utforsking. Senere på tiden, ble det erobringer og mer handel de store tingene, Normadie ble gitt til vikinger som "takk" for at de sluttet å beleire paris, og vikingene der ble til Normanerene som hadde sine egene erobringer. Viking tiden blir tatt til å slutte i 1066 da den siste viking kongen som prøvde å erobre england ble drept ved standford bridge. Bare uker senere, invaderte normanerne fra sør og drepte den siste anglo-saxon kongen i england. Lenke til kommentar
Jarik Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Vikingtiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå