Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økning av husleie pga økt strømforbruk som utleier selv krever

Anbefalte innlegg

En venninne av meg har kommet i en merkelig situasjon.

Hun fikk for rundt en mnd siden beskjed om at hun måtte ha 20 grader i leiligheten når hun var bortreist så ikke rørene fryser. Det er ett gammelt hus hun leier en leilighet i, så det krever såklart ganske mye effekt for å klare å holde denne temperaturen døgnet rundt når temperaturene nærmer seg -20 ute.

Strømmen er inkludert i leien, og nå vil utleier sette opp husleien siden hun bruker så mye strøm.

Har han lov til dette? Når strømmen er inkludert i leien så må man vel regne med at leietakeren kan bruke endel strøm. Og når han i tillegg krever at det er 20 grader i leiligheten døgnet rundt så kan han ikke forvente at strømregningen blir liten. Jeg vet ikke hvor mye effekt varmeovnene hun har trekker, men det er sikkert på rundt 2kW.

Hun har en helt standard leiekontrakt uten noen spesielle betingelser utover at strømmen er inkludert i leien. Jeg er ikke helt sikker på hvor lenge hun har bodd der, men det er under 6mnd ihvertfall.

En annen ting som egentlig ikke har så mye med saken å gjøre, men er helt fantastisk latterlig, er at han blir helt gal når hun glemmer å skru av lyset på badet, som består av en 11w sparepære, når hun forlater leiligheten. Skal hun holde 20 grader i leiligheten i en dag så trekker jo det mere strøm enn den sparepæren gjør på ett helt år.

Kan vel også nevne at hun bruker minimalt med strøm ellers. Varmtvannstanken er så liten at den går tom bare man tar en liten oppvask. Og det eneste som står på mesteparten av dagen er en bærbar pc, og den trekker godt under 100w

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Jeg kan ikke se at utleier har krav på endring av avtalen for dekning av strømutgiftene. Når det er avtalt at strøm er inkludert i leien, må han forholde seg til dette. Jeg ville avvist kravet under henvisning til avtalen; utleier påtok seg risikoen for ekstrautgifter i vinterkulda da han inngikk den.

Lenke til kommentar

Hva vil det beste for henne være å gjøre? Printe ut artikkelen fra VG Nett og gi til ham? Forholdet imellom dem er uansett ganske dårlig, så å slenge fram noen paragrafer kan umulig gjøre det noe verre.

Han er såpass ille at han omtrent ikke kan prate til hokjønn. Når jeg kommer på besøk, så løper han ut på verandaen for å si til meg at jeg må fortelle henne ditten og datten.

Edit: Jeg må foresten takke for korte, men veldig informative svar. Linken til VG Nett sier jo klart at han ihvertfall ikke kan øke husleien på noe som helst grunnlag før det har gått ett år.

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at utleier har krav på endring av avtalen for dekning av strømutgiftene. Når det er avtalt at strøm er inkludert i leien, må han forholde seg til dette. Jeg ville avvist kravet under henvisning til avtalen; utleier påtok seg risikoen for ekstrautgifter i vinterkulda da han inngikk den.

Om leieforholdet har vart lenge nok slik at det er snakk om gjengs leie, kan huseier da øke leien på grunn av strømforbruket?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Om leieforholdet har vart lenge nok slik at det er snakk om gjengs leie, kan huseier da øke leien på grunn av strømforbruket?

Det avgjørende er for hva leien kan reguleres til, er hva som utgjør "gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår". Dersom strøm er inkludert i leien og høyere strømpris medfører til at "gjengs leie" stiger, kan en vel kalle det leieøkning "på grunn av strømforbruket". Imidlertid vil vurderingen av hva som er "gjengs leie" bero på flere momenter enn strømprisen; det kan eksempelvis tenkes at et fall i leiemarkedet mer enn oppveier økt strømpris, slik at regulert leie blir lavere enn tidligere.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...