Arthurjo2 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei, jeg skal gå på vgs neste år og har vurdert å gå transport og logistikk. Er det slik at når jeg skal bli yrkessjøfør så får jeg lappen på bil og lastebil gratis ? Har hørt at man får dette på vg2 transport og logistikk. Men jeg har ikke tenkt å jobbe som trailer sjøfør, har lyst på generell studie komp. Kan jeg gå vg1:service og samferdsel, vg2:transport og logistikk så vg3:påbygning ? Eller er det slik at jeg MÅ ta fagbrevet for å få lappen på bil og lastebil ? Lenke til kommentar
Alleyx Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hei, jeg skal gå på vgs neste år og har vurdert å gå transport og logistikk. Er det slik at når jeg skal bli yrkessjøfør så får jeg lappen på bil og lastebil gratis ? Har hørt at man får dette på vg2 transport og logistikk. Men jeg har ikke tenkt å jobbe som trailer sjøfør, har lyst på generell studie komp. Kan jeg gå vg1:service og samferdsel, vg2:transport og logistikk så vg3:påbygning ? Eller er det slik at jeg MÅ ta fagbrevet for å få lappen på bil og lastebil ? Jeg går Transport & Logistikk nå, og la meg bare si det sånn: du vil ikke angre. Bil lappen og lastebil lappen blir ikke heeelt gratis, men de blir MYE billigere. Og siden du ikke har tenkt og jobbe som lastebil sjåfør så slipper du de små utgiftene som kommer av det. Det du må betale av bil lappen og lastebil lappen er små gebyrer. Sånn som: Teoriprøven, Praktiske prøven og noen andre småting. Mens mange andre må betale 25-30 000,- for bil-lappen, betaler du kanskje 5-6 000,-? Lastebil lappen er jeg ikke helt sikker på siden jeg ikke har begynt på den ennå. Men den er ikke obligatorisk. Det er ihvertfall ikke slik at du må ta fagbrevet for og få lappen på disse to tingene. Men, for og få lov og ta 10 ukers kurset for å få lastebil-lappen, må du har læreplass. Men som jeg sa tidligere og, siden du ikke har tenkt og jobbe med og kjøre lastebil, så trenger du ikke og tenke på den lappen. Bruk heller Transport og Logistikk året på bil lappen og diverse prosjekter. Anbefaler deg og velge Sauda VGS (der jeg går). De har best utstyr, dyktige lærere og et godt samlivsmiljø. ------- Noen alternativer: VG1: Service og Samferdsel (da slipper du et laaangt prosjekt på VG2, siden det er obligatorisk for service og samferdsel) VG2: Transport og Logistikk. (Etter dette kan du velge om du vil ta et 10 ukers kurs for og få lastebil lappen eller gå videre til generell studiekompetanse) VG3: Påbygg/Lærling Eventuelt: VG1: TIP VG2: Transport og Logistikk VG3: Påbygg/Lærling Håper jeg kunne være til hjelp Lenke til kommentar
Arthurjo2 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Har Googlet Sauda vgs og det ser ut som en fet skole Men jeg bor i Tromsø og tror jeg blir å gå Maritime vgs 6000 spenn for bil lappen er jo ingen ting, kult hvis jeg kunne tatt lastebil lappen og siden det kan komme til nytte en gang Er lastebil lappen og buss lappen samme førekort ? Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Neineinei...5-6000 stemmer ikke. Ikke her jeg går hvertfall. Går samme linje men betaler kun for teoriprøven og for leie av bil så jeg må punge ut med usle 1600 kr Begynner med kjøretimer i slutten av januar. Lastebillappen kan du også ta men må da opp til Alta (jeg går skole i Troms) det er et opphold der på 9 uker tror jeg. Skal også ta påbygging så skal gå neste år påbygging så rekker ikke noe tid i Alta til lastebillappen. Har ikke planer om og bli lastebilsjåfør så skal ikke ta den. Lenke til kommentar
Alleyx Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Neineinei...5-6000 stemmer ikke. Ikke her jeg går hvertfall. Går samme linje men betaler kun for teoriprøven og for leie av bil så jeg må punge ut med usle 1600 kr Begynner med kjøretimer i slutten av januar. Lastebillappen kan du også ta men må da opp til Alta (jeg går skole i Troms) det er et opphold der på 9 uker tror jeg. Skal også ta påbygging så skal gå neste år påbygging så rekker ikke noe tid i Alta til lastebillappen. Har ikke planer om og bli lastebilsjåfør så skal ikke ta den. Lastebil lappen kan du nå ta i Alta, Sauda og Lundehaugen som jeg vet om. Oppholdet blir 10 eller 19 uker, avhengig om du vil ha buss lappen eller ikke. Hvordan det funker på andre skoler vet jeg ikke, men det er ihvertfall sånn det funker her jeg går. (Sauda) Så du MÅ ikke opp til Alta for og ta lastebillappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå