Edstro Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei. Jeg er igang med å tenke på studiene nå. Det har seg slik at jeg ønsker å gå på treider i bergen og bli advokat. Onkelen min kjenner en som har noen studentleiligheter i bergen. De koster rundt 2500-3500 i månden. (Er usikker på det helt konkrete beløpet). Jeg mener selv at det å leie noe hver måned (og spesielt gjennom 5 år) er BORTKASTET penger. Si viss dette koster meg 3000 i månden. Da utgjør dette 180 000 på to år. Ja veldig mye penger. Derfor vill jeg heler kjøpe meg en leilighet og låne penger til denne. Å bruke de 3000 eller mer per måned til å betale avdrag. Dette høres mye smartere ut i mine ører. Når det gjelder egenkapital har jeg en god del men ikke nok. Har ca 80 000. Noe av dette skal jeg bruke på bilen jeg skal kjøpe snart å da ryker pengene fort. Juss er et meget hardt studium og jeg må forvente å bruke mye tid på dette og ikke mye tid på jobb. Derfor har jeg lust å legge av endel penger før jeg begynner å studere. Da har jeg to alternativer: 1. Reise opp nå til sommeren å leve som maksimalt "fattig" og må antageligvis jobbe livet av meg for å klare å betjene låne + andre utgifter. 2. Legge av mer penger nå og det neste året og begynne studie Høsten 2011. Hva ville dere gjort? Dersom jeg jobber et år og legger av endel penger så klarer jeg meg mest sannsynligvis mye bedre og slipper å jobbe så mye. Jeg hadde et søskenbarn som måtte jobbe for han likte å tjene penger og han gikk det til helvete med igjennom studie. Hva bør jeg gjøre? Jeg hadde håpet å sette av 200 000 (minimum) dersom jeg skal jobbe et år. Jeg bor hjemme hos far. Å utenom telefonregningen så har jeg ingen faste utgifter. Eller bør jeg klare å spare mer igjennom et år? Når det gjelder inntjening. Hvor mye kan jeg rekne å tjene ved en fulltidsstilling i telehuset eller telenor generelt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Studer med en gang. Ingen vits å vente, du taper på det i lengden uansett. Det er ikke noe problem å ha en deltidsjobb ved siden av studiet. Selv juss/rettsvitenskap. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Du tjener nok ikke så mye på det som du tror. Husk at du også må betale renter på lånet ditt. Du kan prøve Dine pengers eie eller leie-kalkulator Uansett, jeg syns du burde studere med en gang og leie hvis du ikke har råd til å kjøpe egen leilighet. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Si viss dette koster meg 3000 i månden. Da utgjør dette 180 000 på to år. Ja veldig mye penger.Derfor vill jeg heler kjøpe meg en leilighet og låne penger til denne. Å bruke de 3000 eller mer per måned til å betale avdrag. Dette høres mye smartere ut i mine ører. Hvordan får du 3000*12*2 til å bli 180.000? Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Han mente over 5 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå