TMB Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Hei. På forsvaret.no kan man bruke en "utdanningskalkulator". Plotter inn at jeg har gått VG1 Elektro og går VG2 Data- og elektronikk. Da får jeg opp at jeg burde søke LK eller LB som Dataelektroniker. Trykker på "les mer" og der står det at opptakskravet er VG3 Dataelektroniker... Hvorfor kommer det da opp at jeg kan søke etter VG2? Har nettopp fylt ut Sesjon Del 1 på nettet. Der krysset jeg av for at jeg var interessert i lærningplass. Skal komme noen fra forsvaret til klassen og prate om en uke, mulig jeg får svar da Søkefristen er jo 1. februar så begynner å haste. Endret 11. januar 2010 av timb Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 timb: Det kommer opp fordi du er "godt på vei", vil jeg tro. De mener du først bør gå VG3 dataelektroniker, for så å ta lærlingetida hos dem. De har ikke tilbud til folk som bare har tatt VG2 data og elektronikk, men det er jo fornuftig at de forteller deg at du har muligheter om du tar VG3 dataelektroniker (som jo er en veldig fornuftig vei å gå etter VG2 data og elektronikk). Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Med den utdannelsen du har så tror jeg du har mulighet til å komme inn på Luftforsvarets Skolesenter på Kjevik. Men det forutsetter jo at du er interessert i å gå befalsskoleutanning. Men uansett de har en meget god ordning der du går befalsskole + fagutdanning innen elektronikk eller data. Du får også innbakt generell studiekompetanse som er verdt å ha. Etter ett år blir du Sersjant og får deretter praksistid og til slutt tar du fagbrev. En av de bedre ordningen til forsvaret vil jeg tro, og du vil tjene mere penger enn om du går læretida i det sivile. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Skal du ut i lære etter VG2, så går du ut som telekommunikasjons montør (hvis det enda heter det). Jeg tror ikke at forsvaret har læreplasser for dette da de out sourcer alt av montasje arbeid. Jeg hadde selv fagbrev i service elektronikk (VG3 Data og kontorfag) da jeg var i militæret og ble bedt om å søke befal som ett eller anna greier. De er GLAD i personer med fagbrev i service elektronikk Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Les det jeg skrev over, Kjevik har en fin ordning ikke tro på det biskop sier. Ta kontakt med Luftforsvarets Skolesenter på Kjevik hvis dette høres interessant ut. Jeg har gått der selv og kan bekrefte det jeg skriver. Jeg driver ikke med synsing. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Les det jeg skrev over, Kjevik har en fin ordning ikke tro på det biskop sier.Ta kontakt med Luftforsvarets Skolesenter på Kjevik hvis dette høres interessant ut. Jeg har gått der selv og kan bekrefte det jeg skriver. Jeg driver ikke med synsing. Sånn jeg forstår det, er det fagbrev i data- og kontorfag du gjennomfører (tar bare siste skoleår i forsvaret..) Da har jeg fremdeles rett i synsingen min.. Hvor lenge var du der, hvor mange pliktår hadde du? Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg jobber i forsvaret og det har jeg gjort i over 20 år. Vennligst ikke prøv å forvirr trådstarter når jeg gir han et godt råd som jeg faktisk kan stå inne for. Og nei det er ikke bare data og kontorfag man kan ta fagbrev i, det er mange innen elektronikk og data. Dette ivaretar Kjevik allt etter hvilken spesialisering man blir gitt når man går på skolen der. Du har rett i en ting og det er at forsvaret ikke utdanner eller har ansatt montører, men uansett den utdannelsen som trådstarter går kvalifiserer til utdanning på Kjevik. Kan nevne noen spesialiseringer i farta: Avionikk, Luftvernkommunikasjon, Bakkeelektronikk. Det er flere også og noen som er mere rettet mot DATA. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Kan innrømme at jeg forvirrer litt, men feil tar jeg ikke. Skal fyren gå ut i lære nå (sivilt), vil han kun gå ut som telekommunikasjons montør. Går han ett år til kan han drive med mye mer innenfor elektronikk (og kanskje kommunikasjon..) evt avinikk hvis han går der. Om forsvaret har en egen ordning der han slipper siste året på skole, det skal jeg ikke uttale meg om Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå