Gå til innhold

Hjemmenettverk, switch eller router

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg pusser opp min leilighet og skal lage et hjemmenettverk, som skal kunne benyttes i to rom.

Soverom + Stue. Nettverket har CAT5 (kan byttes om det anbefales), og kan legges i serie(to-tre kabler "tur-retur") (om dette har positiv innvirkning på avspilling av data lagret på harddisk på soverom)

Soverom:

Her står modem, stasjonær PC, ekstern harddisk (evnt Netgear Stora), skriver og foreløpig en trådløs ruter.

Stue:

TV, samt muligheter til kobling til bærbar som kan benyttes som avspiller/mediasenter (foreløpig).

Mine spørsmål er:

1: Finnes det en ruter/switch eller lignende som alt på soverommet kan kobles til, og deretter brukes via kablet nettverk i stua/(og stasjonær på soverom)??

(Internett, skriver og harddisk samlet)

2: Har sett på Netgear Home Storage System, kan dette benyttes i stedet for den stasjonære PC'en til å lagre filmer, bilder etc, i et slikt nettverk?

3: Noen andre anbefalinger på oppsett?

4: andre ting jeg må tenke på eller trenger for å få dette til å fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg pusser opp min leilighet og skal lage et hjemmenettverk, som skal kunne benyttes i to rom.

Soverom + Stue. Nettverket har CAT5 (kan byttes om det anbefales), og kan legges i serie(to-tre kabler "tur-retur") (om dette har positiv innvirkning på avspilling av data lagret på harddisk på soverom)

Soverom:

Her står modem, stasjonær PC, ekstern harddisk (evnt Netgear Stora), skriver og foreløpig en trådløs ruter.

Stue:

TV, samt muligheter til kobling til bærbar som kan benyttes som avspiller/mediasenter (foreløpig).

Mine spørsmål er:

1: Finnes det en ruter/switch eller lignende som alt på soverommet kan kobles til, og deretter brukes via kablet nettverk i stua/(og stasjonær på soverom)??

(Internett, skriver og harddisk samlet)

2: Har sett på Netgear Home Storage System, kan dette benyttes i stedet for den stasjonære PC'en til å lagre filmer, bilder etc, i et slikt nettverk?

3: Noen andre anbefalinger på oppsett?

4: andre ting jeg må tenke på eller trenger for å få dette til å fungere?

1. Vet ikke om jeg helt skjønner spm.. Mener du en trådløs router med innebygd switch som kan benyttes for å ha kablet forbindelse fra soverommet til stua, kabel fra router til st. pc (soverom), kabel fra router til skriver og Lagringsenhet.

2. Kjenner ikke Netgear Home Storage System, men jeg ville nok bare gått for en trådløs router med gigabit switch som du trekker kabel fra til stua, kabel til st. pc og til skriver etc. Når det gjelder lagring, kan du jo vurdere en NAS-server fra qnap, har selv hatt en og er meget fornøyd med en slik løsning.

3. Denne f.eks.: http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=147

4. Det burde holde med en alt-i-ett router. Selv har jeg en DLINK DIR-855, noe dyr, men bra. Eventuelt en rimeligere utgave og har omtrent det samme DLINK DIR-655.

Lenke til kommentar

Laget en tegning som kanskje gjør det lettere å forstå.

Jeg søker det som kan fylle den rød boksen... det blir vel mer en slags server? hvor jeg kan koble til og legge opp nettverkstilboblinger ellers i huset og få tilgang til internett, printer, lagrinsenhet, stasjonær pc, evnt andre enheter som kan kobles til, f.eks. X-Box eller PS3 (må ikke ha trådløs funksjon)

ble dette mer forståelig?

lagringsenhetbilde.bmp

Endret av FeldwebelBye
Lenke til kommentar

Men poenget er at jeg ikke kan se at de nevnte ruterne kan kobles til en ekstern hardisk eller printer, de har jo som regel bare en "nettverkskabel" inn... Poenget er en "dings" som kobles direkte til printer, lagringsenhet (f.eks. ekstern harddisk) og internett. Så kan jeg koble til f.eks i stua og få tilgang til de (internett, harddisk etc)

Finnes det noe slikt, eller må jeg bruke den stasjonære som server?

Lenke til kommentar
Men poenget er at jeg ikke kan se at de nevnte ruterne kan kobles til en ekstern hardisk eller printer, de har jo som regel bare en "nettverkskabel" inn... Poenget er en "dings" som kobles direkte til printer, lagringsenhet (f.eks. ekstern harddisk) og internett. Så kan jeg koble til f.eks i stua og få tilgang til de (internett, harddisk etc)

Finnes det noe slikt, eller må jeg bruke den stasjonære som server?

Min Linksys har mulighet å koble til en eksterne HDD/share til nettverket, og har switch med 4 innganger på.

Ang, printer så trenger du bare en printer med nettverkskort innbygget for tilkobling så slepper du å ha den koblet til en PC for å dele til alle.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Andre alternativ å sammenligne med?

Denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492607

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446746

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503685

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503685

Ellers må jeg bare prøve ut den du foreslo. Liker ha muligheter, men et par av de over har bedre hastigheter og muligheter?

Jeg klarer ikke skille alle disse tallene og funksjonene... har dessverre ikke så peiling. :cool:

Endret av FeldwebelBye
Lenke til kommentar

Jeg har en Netgear ReadyNAS Duo med en USB printer koblet til. Denne er koblet til en svitsj, som jeg og har mine PCer koblet til.

Jeg bruker en Ruter utenom, slik at jeg har internett trådløst til PCer, mens alt som er koblet til svitsj kun er et lokalt nett uten mulighet å koble seg til utenfra.

Jeg har satt opp slik at all trafikk gjennom svitsj kan deles, mens trafikk igjennom ruter kan ikke deles. Slik har jeg fått et rimelig sikkert nett, der kun jeg (les: alt koblet til svitsj) har tilgang til delte filer.

Jeg bruker ZoneAlarm til å styre hva som kan deles

Denne NAS-boksen er glimrende til å lagre musikk, filmer, bilder o.l. og printeren er lett tilgjengelig for alle PCer

Bruker denne boksen til å ta jevnlig backup av viktige filer/mapper, fungerer helt glimrende :)

Håper dette kan hjelpe deg litt på vei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...