O91 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Hei! Jeg skal kjøpe meg en ny TV (LCD), og som det står i emnetittelen skal den være mellom 42" og 47". Jeg har et budsjett på ca 8500kr, men vil helst ikke gå over 8000,- (uten frakt). TVen skal brukes hovedsakelig til film og xbox, men skal også i noen anledninger kobles til PCen min (helst via HDMI). Den må derfor minst ha 2 HDMI-innganger. Det er også fint om den har en USB-inngang, slik at jeg kan spille av filmer fra eksterne enheter. Om TVen har støttet for .mkv er dette et stort pluss, da jeg ikke kan spille av slike filer gjennom xboxen. Jeg er usikker på hva jeg bør se etter og hva som passer til mitt bruk. For eksempel: Bør jeg ha lav eller høy oppdateringsfrekvens? Hvor viktig er det med høy kontrast? Hvor viktig er det at responstiden er så lav som mulig? Og liknende... Jeg har selv søkt litt i prisguiden, og har selv plukket ut noen av de TVene jeg synes virket mest interessante (og ja, det er en god del, men det er nettopp derfor jeg trenger deres hjelp): LG 42" LCD-TV 42LH5000 LG 42" LCD-TV 42LH7000 LG 47" LCD-TV 47LH3000 LG 47" LCD-TV 47LH4000 Samsung LE46B535 Samsung LE46B555 Er noen av disse TVene å anbefale for meg, eller har dere andre anbefalinger? For meg spiller det ikke en så altfor stor rolle om TVen er 47" eller 42", men det er viktig at den har et godt bilde og passer til mitt bruk. Jeg trenger også et veggfeste. Har noen av dere et rimlig, men bra veggefeste å anbefale? Takker for svar. Endret 12. januar 2010 av O91 Lenke til kommentar
simson Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vær litt obs på at USB-inngang ikke betyr det samme for alle TVene. Tror ikke LH4000 sin USB-inngang kan brukes til annet enn bilder og musikk. Lenke til kommentar
O91 Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Sjekka litt rundt på nettet og det ser ut til at det stemmer, simson. Jeg tror jeg har lyst til å gå for en av de to 42" til LG, men vet ikke helt om 42LH5000 eller 42LH7000 passer best for meg. Noen som har noen innspill? Lenke til kommentar
simson Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 En liten tilleggsinfo: Leser en tråd på avforums.com om LH4000 (jeg vurderer å kjøpe 37" av denne), der flere kommenterer at de har lastet inn firmware som gjør at USBen kan spille av filmer. Lenke til kommentar
O91 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Takk for informasjonen Hvilke filtyper er det snakk om? Lenke til kommentar
simson Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Takk for informasjonen Hvilke filtyper er det snakk om? I hvert fall divx - men se bl.a. denne tråden for mer info. Ser ut som mkv også kan funke. Lenke til kommentar
O91 Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Ser ut til at mkv fungerer, ja. Nå ble jeg enda mer usikker på hvilken TV jeg skal velge Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hei. bestilte nett; LG 47" LCD-TV 47LH4000 Etter mykje lesing og synsing på nett, blei den det beste valet for meg, meist tv for pengane. Eg har omtrent same bruksområde som deg. Her er ein guide for å enkelt skru på stønad for harddiskar og film (hd-divX) i LH4000. http://gallery.wcw.dk/#42.10 (beklagar at eg kjøpte den siste frå komplett ) Lenke til kommentar
sharpspear Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 har nettopp bestilt LG 42LH4000. får den i morra, hvis det er interessant for deg kan jeg gi deg bedre tilbakemlding på den da Lenke til kommentar
O91 Skrevet 15. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2010 Det hadde vært flott! Takker for hjelpen så langt. Lenke til kommentar
simson Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Til dere to som har bestilt; Supert om dere legger ut deres erfaringer. Vi er flere som er interessert... Lenke til kommentar
sharpspear Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 kan skrive min korte erfaring om LG 42LH4000. Det skal nevnes at jeg har ikke noe tv kanaler tilgjengelig enda siden jeg akkurat har flyttet inn i ny leilighet Så jeg har bare prøvd den med dvd og xbox 360. Tv'n er veldig stilren, fine linjer. Ikke noe dilldall, det liker iallefall jeg. Menyene er veldig enkle og oversiktelige. Bildet har jeg ikke noe å utsette på det jeg har prøvd så langt. Er litt vanskelig å skrive, lettere at dere heller spør om det dere lurer på Lenke til kommentar
O91 Skrevet 16. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg vurderer å kjøpe meg en 47LH4000. Det er den samme TVen som du har, bare et hakk større. Det jeg lurer på er hvor bra den fungerer som PC-skjerm. Jeg vurderer nemlig å bruke TVen jeg kjøper som PC-skjerm til tider. Om du har mulighet til å koble TVen din opp mot en PC, og kanskje teste et spill eller en film på den, for så å si hva du mener, haddet det vært finfint! Lenke til kommentar
sharpspear Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Har fått testet tvn med hdmi kabel til min bærbare pc nå og må si jeg ble veldig imponert. Spilte Dragon Age Origins og bildet var knall bra. Ingen tegn til etterslep eller lignende. Har ingenting negativt å si faktisk. Løp og kjøp Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Heilt einige her eg. TVen er nydeleg funker supert til: PC, blu-ray, PS3 og Wii. (Wii med komponent ser fantastisk ut... zelda... rrrrrr) Negativt? Hmm, dårleg papir manual!!! Lenke til kommentar
O91 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Høres bra ut! Skal bestille meg en 47LH4000 til uka Lenke til kommentar
simson Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Koblet opp min 37LH4000 i går. Har kun koblet den til veggkontakt, Get-boks (uten HD-kanaler og HDMI-tilkobling) og DVD-spiller (med HDMI, men uten blu-ray). Noen første tanker: Positivt: - Jeg er veldig glad jeg ikke kjøpte større enn 37". Jeg sitter nesten 3 meter unna, og synes den ser mer enn stor nok ut. - TVen ser lekrere ut enn jeg hadde forventet (etter å ha hørt noen klage om dårlig design). - Enkel å sette opp, enkelt og intuitivt å skifte mellom ulike innstillinger. - Mye bedre lyd enn andre flatskjermer jeg har hørt. Dette var kanskje den mest positive overraskelsen. Hos venner med flatskjerm føler du at du nesten hører dårlig selv når du skrur lyden ganske høyt opp. - Det lille jeg har testet av bildet ser bra ut. Det var imidlertid merkbar forskjell på å la signalet gå fra Get-box (via scart) til DVD-spiller (via HDMI) til TV, sammenlignet med direkte på en dårlig scart fra Get-box til TV. Negativt (småting): - Elendig papirmanual (som andre nevnte) - det står kun hvordan TVen skal monteres opp. Dette står på 40 forskjellige språk, så det som ser ut som en fyldig bok, er egentlig kun ca 6 sider på norsk. - Fjernkontrollen ser ut som den er laget i 1987, og gir ikke særlig kvalitetsfølelse. Jeg har en Logitech universal som skal programmeres inn, så dette er ikke noe stort problem. - Når jeg skal ordne rekkefølgen på kanalene (bytte NRK fra kanal 6 til 1, tv2 fra kanal 13 til 2 osv), så har jeg opplevd dette mye enklere på mange andre TVer. Men dette er heldigvis en engangsting å gjennomføre. Lenke til kommentar
O91 Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Takk for alle tilbakemeldingene. Siden ingen hadde 47LH4000 på lager så endte jeg opp med å bestille meg en 42SL8000 istedet, og må si at jeg er veldig fornøyd. Har hatt TVen i noen timer nå, og har egentlig ikke noe negativt å si. Takk for all hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå