V_B Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei. Har googlet en stund nå og har vansker med å finne en solid Norsk forklaring på Manchester Encoding/Phase Encoding. Noen som sitter inne med kunnskap eller kilder til å forklare/henvise om dette emnet ? Er i forbindelse med forklaring av kommunikasjon på Foundation Fieldbus. Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Hvis du går inn på Kolle Forlag, under gratis bøker så finner du en bok av Svein Johannessen som heter Moderne maskinvare - Digitalteknikk for systemdesignere. Her omtaler han Manchester koding, dog ikke mye men kanskje nok til å komme deg videre i ditt søken: http://www.kolleforlag.no/downloads/modernemv.pdf Endret 11. januar 2010 av Pingla Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Takker så mye for svar. Det var noe slikt jeg letet etter. Har jeg har skrevet en forklaring på manchesterkoden med egne ord her, og håpte noen kunne se over den (om jeg er helt på jordet) I Manchester koden blir signalforandringer brukt for å holde sender og mottakerenheter synkronisert. Det spesielle med Manchesterkoden er at man ikke trenger en leder for å sende toggle signal som styrer klokkesignalet. Koden blir selvsynkroniserende ettersom den bruker signalforandringer på bittet til å synkronisere klokkene hos sender og mottaker. For at kommunikasjonen skal fungere er det nødvendig at klokkene hos mottaker og sender bruker samme T-intervall. Koden er designet slik at vi ved 0 (lav) får ett skifte fra høy til lav midt i intervallet for biten. Det motsatte gjelder for skifte fra lav til høy. Grunnen til forsinkelsen er for å synkronisere klokkene. Det samme gjelder når det ikke er verdiforandring. Det vil aldri være perioder som er lengere enn ett intervall uten forandring i Manchesterkoden. Går man over ett bit uten forandring vil den lage et signal tilsvarende en klokkepuls. Det er for å sørge for at sender og mottakers klokke alltid er synkronisert. Jeg vet ikke om det er den beste forklaringen, så tar gjerne imot kritikk om det er for galt. Den skal kunne holde til teknisk fagskole nivå Endret 11. januar 2010 av Rosemount Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Ser fornuftig ut det du har skrevet, ville vel fått med noe om at dette er en fase skift koding (PSK). Noen illustrasjoner vil nok sikkert gjøre seg også. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Ser fornuftig ut det du har skrevet, ville vel fått med noe om at dette er en fase skift koding (PSK). Noen illustrasjoner vil nok sikkert gjøre seg også. Det skal jeg gjøre. Takker så mye for svar ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå