Gå til innhold

Hjelp mistet harddisk i bakken!

rtc11

Anbefalte innlegg

Har en 1TB Maxtor Harddisk som jeg ved et uhel mistet i bakken fra 1 meters høyde.

Når jeg nå kobler den til datamaskinen lyser harddisken, men den virker likevel litt død. Det kommer en gjentagende lyd fra den, men harddisken "snurrer" ikke.

Hva skal jeg gjøre? er det noen mulighet for å redde filene eller reparere den.

Har veldig lite lyst til å sende den på reparasjon i og med at det koster alt for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en ekstern eller en intern disk?

Hvis disken er ekstern ville jeg prøvd å demontere kassa og ta ut selve disken. Det kan være strømforsyningen som er gåen i kassa. Det har skjedd meg et par ganger, og det løses ved å demontere den og koble til disken med en usb-overgang om du har, eller montere disken internt i maskinen din.

Lenke til kommentar
... Harddisk som jeg ved et uhel mistet i bakken fra 1 meters høyde ...

Det kommer en gjentagende lyd fra den, men harddisken "snurrer" ikke.

Beskrivelsen passer svært godt med "drept" harddisk, hvor harddisken er fysisk skadet.

Enig, den hører DØD ut. Men har vært borti noen som kjøpte en identisk disk og flyttet deler over til den andre. Den ene gangen var det kretskortet som brant... Hvis man må åpne selve disken til plata har jeg hørt at det skal la seg gjøre, men man får stort sett bare hentet ut data før disken må skrotes, den tåler nemlig ikke særlig mye støv som finnes i lufta.

Du trenger som sagt en identisk disk, en stø hånd og en god porsjon flaks:-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det endte opp med at jeg kjøpte ny harddisk, filene var ikke mer viktige enn hobby, så intet alvorlig arbeide er tapt. Har prøvd mange av tipsene jeg har fått, men det ser ut til at den letteste vei er å sende harddisken inn. Har ikke så lyst til å åpne den nye harddisken for å miste garantien, ettersom jeg ikke har noen erfaring i å lykkes med ommøblering av harddisker. Noe jeg i første omgang venter med.

Lenke til kommentar
Er det en ekstern eller en intern disk?

Hvis disken er ekstern ville jeg prøvd å demontere kassa og ta ut selve disken. Det kan være strømforsyningen som er gåen i kassa. Det har skjedd meg et par ganger, og det løses ved å demontere den og koble til disken med en usb-overgang om du har, eller montere disken internt i maskinen din.

1TB Maxtor Harddisk er ekstern.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...