Gå til innhold

Diskusjon.no-brukerne kårer "Tidenes beste TV-serie" [Semifinale]

Stem  

600 stemmer

1. 1. ..på én serie..

• 24
      29
    • Band of Brothers
      40
    • Battlestar Galactica
      17
    • Big Bang Theory, The
      27
    • Dexter
      69
    • Entourage
      29
    • Firefly
      14
    • Friends
      19
    • House M.D.
      49
    • Lost
      45
    • Prison Break
      17
    • Scrubs
      26
    • Seinfeld
      20
    • Simpsons, The
      25
    • Sopranos, The
      26
    • South Park
      25
    • Stargate SG1
      17
    • Top Gear
      52
    • Twin Peaks
      15
    • Wire, The
      39

Anbefalte innlegg

Synes heller ikke Dexter er tidenes serie, men skulle den vinne, vil jeg si det er fortjent. Synes ikke den har tapt seg i det heletatt. Sesong 4 var vel så god som 1ern, med 2 og 3 hakket under.

The Wire er jeg på starten av sesong 2 nå, så der kan jeg ikke si så mye ennå, mens Sopranos er utvilsomt en av de aller beste ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ser det ut til at vi er klar for en finaletråd innen få timer, med Dexter som ledende favoritt.

Overraskende mange som stemte Dexter i denne tråden, selv om jeg ikke skal klage - det er også min egen favoritt. Får håpe på en tett kamp mellom The Wire og Dexter, som etter min mening er de få virkelig gode seriene der ute. :)

Lenke til kommentar

Dexter er utvilsomt en bra serie, men jeg syntes ikke den kan kvalifiseres som tidenes beste serie. Karakteren Dexter er vledig spennende og gjennomført, men alle de andre karakterene i serien er som spydd ut av hvilken som helst annen dårlig amerikansk serie. De er dumme, forutsigbare og serien bruker mye tid på uinteressante og klisjefylte historier om livene deres.

Serier som The Wire og Sopranos er eksempler på hvordan en serie kan inneholde mange interessante karakterer man kan bry seg om.

Vil noen forresten gjette hva jeg stemte på? :)

Lenke til kommentar
Dexter er utvilsomt en bra serie, men jeg syntes ikke den kan kvalifiseres som tidenes beste serie. Karakteren Dexter er vledig spennende og gjennomført, men alle de andre karakterene i serien er som spydd ut av hvilken som helst annen dårlig amerikansk serie. De er dumme, forutsigbare og serien bruker mye tid på uinteressante og klisjefylte historier om livene deres.

Serier som The Wire og Sopranos er eksempler på hvordan en serie kan inneholde mange interessante karakterer man kan bry seg om.

Enig i dette, her ligger forsen til Sopranos imotsetning til de aller fleste andre serier. Tony, Christopher, Uncle Junior, Carmela, Silvio ++ er alle karakterer som er i konstant utvikling gjennom hele serien og har kolossal dybde. Jeg kunne skrevet særemne om 10-12 karakterer i serien, fordi det er så mye å ta av.

Endret av Hegland
Lenke til kommentar

Enig i dette, her ligger forsen til Sopranos imotsetning til de aller fleste andre serier. Tony, Christopher, Uncle Junior, Carmela, Silvio ++ er alle karakterer som er i konstant utvikling gjennom hele serien og har kolossal dybde. Jeg kunne skrevet særemne om 10-12 karakterer i serien, fordi det er så mye å ta av.

Merkelig dere sier dette, for jeg hadde nettopp en heftig diskusjon om dette med en kompis (who shall remain nameless.. :p) som mente at serier som The Wire, Sopranos, Oz og Deadwood gikk mer ut på miljøskildringer enn karakterutvikling. Og jeg mener han har ett godt poeng med dette;

Ta Sopranos f. eks. Sammenlign karakteren Tony Soprano fra sesong 1 og Tony Soprano fra sesong 6.

Har det skjedd noen heftig karakterutvikling her? Nei det har det ikke. Han har akkurat den samme personligheten fra start til finish.

Det samme kan sies om McNulty fra The Wire,

Merk: Jeg sier ikke at "ergo er de dårlige karakterer", for DET er de absolutt ikke. Gjennom 6 sesonger av Sopranos og 5 sesonger av The Wire får vi tonnevis med info om karakterenes fortid og psykologi, som gir dem mange lag med dybde og fascinerende personlighet, som gjør at vi bryr oss om dem.

Men noen karakterutvikling i den forstand at karakteren forandrer motivasjonene sine i løpet av fortellingen (også kalt "character arcs") har det vært minimalt av må jeg innrømme.

Når dette er sagt; Hvis vi skal finne en serie med skikkelig karakterutvikling og fascinerende plott skal man lete lenge.. Nei.. glem det.. vi har jo LOST! Gjennom 5 sesonger har karakterene skiftet motivasjoner, tjent seg opp flere personlighets-dimensjoner og heftig intrekat plott.

Jepp.. uten tvil.. min stemme går nok til LOST!

Endret av OCKi
Lenke til kommentar

Du stemte på verdens beste serie: TWIN PEAKS.

Agent Cooper er den mest originale karakteren jeg har sett.

Lenke til kommentar
Når dette er sagt, Hvis vi skal finne en serie med skikkelig karakterutvikling og fascinerende plott skal man lete lenge.. Nei.. glem det.. vi har jo LOST! Gjennom 5 sesonger har karakterene skiftet motivasjoner, tjent seg opp flere personlighets-dimensjoner og heftig intrekat plott.

Også kjent som "making shit up as we go along". ;)

Lenke til kommentar
Når dette er sagt, Hvis vi skal finne en serie med skikkelig karakterutvikling og fascinerende plott skal man lete lenge.. Nei.. glem det.. vi har jo LOST! Gjennom 5 sesonger har karakterene skiftet motivasjoner, tjent seg opp flere personlighets-dimensjoner og heftig intrekat plott.

Og hvor mange serier finner ikke på ting etterhvert som det utvikler seg?

Lenke til kommentar

Og hvor mange serier finner ikke på ting etterhvert som det utvikler seg?

Det er forskjell på det og "make SHIT up as we go along." LOST havner definitivt i sistnevnte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...