colsen91 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei Har seg slik at jeg jobbet i et distribusjonsfirma fra september til november i 2009. Her var det fra første stund problemer med utbetalinger av lønning. Både det å få den til riktig tid og riktig utbetaling. Lønningen ble delt opp i to ved utbetaling. En dekket div. tillegg, kilometer godtgjørelse og utenbys aviser. Den andre delen dekket betalingen for distribuering av byens og fylkets egen avis. For å runde av og komme til poenget, mangler jeg enda da del 2. av den første lønningen (september) og noe ekstra som vi avtalte ved oppsigelsen som jeg skulle få etterbetalt sammen med den forsinkete lønning. Hvor jeg hadde fått for lite betalt på en spesiell rute som va understipulert. Til sammen dreier dette seg om ca 8000 kroner (har ikke finregnet på dette). Det jeg da spør om er hva jeg kan gjøre for å få lønningen min utbetalt? Har vært innom 8-10 ganger og etterspurt lønningen og fått ca samme svar hver gang; at jeg skulle få den ved neste utbetalingsdato, før jul, neste uke osv osv. Begynner å bli mektig lei, og jeg vet flere andre har tidligere hatt store problemer med både for lite utbetalt og for sene lønninger. Fikk et tips av en venn som mente jeg kunne sende et brev med krav om utbetaling innen en dato og deretter kreve renter og evt. konfliktrådet? Noen som har lignende erfaringer som kan hjelpe til her, for å snakke med personen har vist seg å være bortkastet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Du har vel uansett krav på å få pengene med renter den tiden du har manglet de. Også utgifter du har hatt ved at pengene ikke har kommet inn skal de også dekke. Skriv et brev som du leverer personlig eller sender rekommandert der du skriver at du gjenatte ganger har oppsøkt de og bedt de utbetale pengene uten at noe har skjedd, og gi de en frist på to uker til å betale med renter. Ellers går du til anmeldelse. Jeg regner med det ikke bare er en som jobber i bedriften, og har du pratet med øverste sjef? Eller noen på økonomiavdelingen? Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Skjedde samme med meg for ikke så alt for lenge siden. Tok 1 år og 1 måned for jeg fikk lønnen, å dette var av kommunen. Siden dette hadde tatt så lang tid, tror jeg at jeg fikk 1 eller 2 timer ekstra den lønningen. Så hvordan rettigheter har man egentlig her? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Arbeidstilsynet: Manglende utbetaling av lønn Lenke til kommentar
colsen91 Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Takker for alle svar! Skal se om jeg ikke får unna et brev iløpet av morgendagen og da forhåpentligvis lønningen inn på kontoen iløpet av en uke eller to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå