Gå til innhold

"Vanlig PC" som server for liten bedrift (10-15 ansatte)?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle spare arbeidsplassen for noen kroner ved å bygge ny server i stedet for å kjøpe en ferdigbygd en. Det jeg lurer på er om det er noe spesielt av hardware som man ha? Hot-swapping av disker er gjerne en typisk funksjon på servere, men dette har vi ikke behov for.

Er det noe jeg overser som gjør at jeg ikke bare kan bygge en typisk gaming-PC (bare med svakere gfx og Win Server 2008) og bruke denne som server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte jeg skulle spare arbeidsplassen for noen kroner ved å bygge ny server i stedet for å kjøpe en ferdigbygd en.

Med så mange som 10 - 15 ansatte lønner det seg sjelden å bygge serveren selv. Jeg gjorde det i 1998 til et firma i samme størrelse. men tidene var annerledes da. Serveren (med Windows NT 3.5) fungerte helt perfekt fram til vi oppgraderte datasystemet i 2003. Da valgte jeg å kjøpe serveren som server ferdig bygget, men valgte på grunn av migrering fra dosbasert økonomisystem til Windowsbasert sådant å gjøre jobben med å legge inn OS (Windows Server 2003) selv. Dette systemet rusler og går ennå og vi har omtrent ikke hatt nedetid til annet enn rengjøring av maskinvare, oppgradering av RAM og disker, etc. Hvis du vet hva du gjør og hva du trenger så lønner det seg å velge server selv framfor å be om tilbud fra leverandører. Du finner servere for enhver liten og mellomstor bedrift her: http://www.amentio.no/CBC.aspx?q=c:36160;p...k-e3118v1241120

Lenke til kommentar
Når du stiller ett sånt spørsmål er du heller ikke kvalifisert til å bygge en server, det er som du sier 10-15 ansatte og da vil en time nedetid spise opp mange ganger besparelsen.

Takk for svaret. Ut ifra hvordan du ordlegger deg, så fremstår du ikke akkurat som den skarpeste kniven i skuffen selv. Har du ikke noe å bidra med så er ikke dette stedet for deg.

Poenget med mitt spørsmål er at serveren som står hos oss nå er bortimot seks år gammel og lever på lånt tid. Enkel resonnering tilsier at nærmest hva-som-helst vil være bedre enn denne gamle serveren. Hvis det er noe med forbruker-hardware som tilsier upålitelighet i forhold til en typisk server, så hadde det vært interessant å vite hvilke deler dette spesifikt dreier seg om (f.eks ECC minne?).

Bare for å ha det klart, så har jeg kun tenkt til å sette sammen delene og kanskje installere Windows. Dette kan spare oss for en del konsulentkroner i forhold til hvordan det ble gjort sist gang da det i praksis ble sagt ”Vi trenger en server”, og konsulenter stod for alt derfra og utover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ærlig talt skjønner jeg faktisk ikke problemet... hva er så spesielt med en server?

Det spørs jo litt på hva den skal gjøre. Det er jo litt forskjell mellom noe som deler ut disker og en terminal server. Så har du alle ting imellom.

Jeg har satt opp en knøttliten sak som domeneserver, en atom basert router/dhcp/brannvegg (pfSense), et monster med 16 disker i RAID (adaptec kort) som filserver og en overklokka X58/W3520 som terminalserver.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle spare arbeidsplassen for noen kroner ved å bygge ny server i stedet for å kjøpe en ferdigbygd en. Det jeg lurer på er om det er noe spesielt av hardware som man ha? Hot-swapping av disker er gjerne en typisk funksjon på servere, men dette har vi ikke behov for.

Er det noe jeg overser som gjør at jeg ikke bare kan bygge en typisk gaming-PC (bare med svakere gfx og Win Server 2008) og bruke denne som server?

Dell har en del billige T1XX servere som pleier å fungere ypperlig til småkontorbruk. Treffer du på rett tilbud er dette billigere enn å kjøpe deler løst i tillegg til at du får et godt kabinett og en del fancy serverfunksjoner (seriellkonsoll). Dessuten slipper du alt styret med å bygge selv. Du har forresten fortsatt ikke fortalt hva denne serveren din skal kjøre og hva den skal brukes til. Det har vel vanligvis noe å si på hva man burde kjøpe.

Edit: bommet noen generasjoner på modellnr i første forsøk.

Endret av carwash
Lenke til kommentar
Poenget med mitt spørsmål er at serveren som står hos oss nå er bortimot seks år gammel og lever på lånt tid. Enkel resonnering tilsier at nærmest hva-som-helst vil være bedre enn denne gamle serveren. Hvis det er noe med forbruker-hardware som tilsier upålitelighet i forhold til en typisk server, så hadde det vært interessant å vite hvilke deler dette spesifikt dreier seg om (f.eks ECC minne?).

Primært er det hovedkort (layout og tilkoblinger), LAN-kontrollere og andre kontrollere. Man får også en del ferdigbygde servere med redundante løsninger, f.eks PSU. Typisk PC har også en del deler som ikke har noen hensikt i en server.

Og selv om man kjøper en ferdigbygd server, trenger man langt fra bruke dyre konsulenttimer. Både HP, Acer og Dell selger hardware uten OS og uten konsulenttimer.

Lenke til kommentar
Og selv om man kjøper en ferdigbygd server, trenger man langt fra bruke dyre konsulenttimer. Både HP, Acer og Dell selger hardware uten OS og uten konsulenttimer.

Det er naturligvis et godt poeng, men jeg tenkte å bygge pga den fleksibiliteten man får da. Jeg får gå tilbudene litt nærmere i sømmene og se om jeg kryper til korset og kjøper ferdigbygd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Som tidligere nevnt har jeg satt opp en SBS 2008 på Seasonic PSU, Asus P6T SE, W3520, 12Gb OCZ 1600Mhz RAM. Klokka cpu'en til 3.7Ghz (jadda, veit at jeg er garantilaus, men ny cpu koster ikke stort). ATI 4350 skjermkort. Riktignok med RAID (Adaptec 5305) for å overleve disk fataliteter, men dette behøves jo strengt tatt ikke.

Benyttes daglig hos er firma med 8 ansatte, ingen maskintekniske problemer første halvår. En tilsvarende "ferdigserver" hadde forøvrig kosta flesk.

Jeg vektla cpu-speed, mye RAM og (som vanlig på servere) topp PSU.

Edit:

Terminalserveren kjører med TRUE (ikke standard kjøler), farlig høy temp med stock kjøleribba.

Ja, jeg sjekka priser på ferdigservere i sommer (da var det i det hele tatt tynt med 1366 socket). En del bildebehandling gjøres på denne maskinen så derfor var det et poeng med nettopp Core i7 .

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...