Straydog Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei. Jeg har en harddisk som har begynt å lage noen merkelige klikkelyder, som i tillegg får systemet til å henge i et brøkdels sekund når det skjer. Har derfor vært i kontakt med dem jeg kjøpte maskinen fra, og har fått melding om å skru ut harddisken og sende den inn for bytte/reperasjon. Spørsmålet er da; hvordan formaterer jeg harddisken? Jeg kjører Windows 7, og det er jo ikke bare å gå ut i ledeteksten og skrive format c:. Regner med at dette er rimelig enkelt, så jeg har trua på å få et raskt svar Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg ville ha brukt Kill Disk til dette. Du brenner programmet på en CD som et image , og booter deretter fra den. Killdisk er egentlig et sletteprogram som gjør at ingen kan hente ut (sensitiv) data fra den hdd'en mere. Lenke til kommentar
Fredrik-- Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Boot fra Widovs DVD s[ finner du det fort ut>P Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Du vil med andre ord formatere hele disken? For enkelt formatering, kan dete gjøres ved å starte opp PCen fra Windows 7 DVDen og velge Stasjonsalternativer (avansert) Du må dog huske, har du filer av den private sorten gir vanlig formatering tilnærmest null bekyttelse. Om du skal levere inn en harddisk og ønsker å slette alt innhold på disken for at ingen skal snoke i dine private filer, må du kjøre eget program som overskriver all data på disken før den blir formatert. Det finnes flere slike programmer, en av de beste av disse er Darik's Boot and Nuke ("DBAN") Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Det ante meg at det hadde funket med å boote på Windows-CD'n ja Men det virket mer fornuftig å bruke dette Kill Disk programmet. Ser at det er en gratis versjon av det, - er dette fullgodt å bruke, eller er det ulemper med det? Lenke til kommentar
Straydog Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Da tester jeg DBAN programmet! Lenke til kommentar
johome Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Ser at det er en gratis versjon av det, - er dette fullgodt å bruke, eller er det ulemper med det? Ingen ulempe som jeg vet om. Killdisk og DBAN gjør omtrent samme jobben. Har prøvd begge to ,og syntes at KillDisk var litt raskere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå