jacoobholm Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei hei, Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet? Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet? Husk at minimum fokuseringsavstand måles fra filmplanet (eller sensoren, om du vil). Så 23cm fra sensoren kan være noe sånt som 10cm fra frontelementet. I tillegg er det vanlig å ha en solblender på, så det kan være at du er så nærme som 5cm fra motivet når du tar bilder. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet? Husk at minimum fokuseringsavstand måles fra filmplanet (eller sensoren, om du vil). Så 23cm fra sensoren kan være noe sånt som 10cm fra frontelementet. I tillegg er det vanlig å ha en solblender på, så det kan være at du er så nærme som 5cm fra motivet når du tar bilder. Ah ok, stemmer.. Men 5-10cm, da må en være ganske påpasselig for å ikke blokkere lyskilder. Tenker bare på om det er noe poeng å så liten avstand, eller kanskje gå for et annet objektiv. Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Avstand fra filmplanet er igrunnen fordelen med lengre brennvidder på makro'er, men de blir til gjengjeld lengre og tyngre. Skal du fotografere mest ned mot 1:1 (nærgrensen), så kanskje du bør vurdere noe annet. Selv har jeg 55mm makroer som jeg bruker mye til blomster og natur generelt, og ville ikke vært foruten. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei hei, Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet? Skal du ta slike macro: Bør du bare være glad for skyggen. De fleste makrobilder tar seg dårlig ut i direkte sollys. Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Den Sigma 150mm din er rene fluefangeren Mr Olsen (regner med det er den du har brukt). Er det slikt du tenker på å ta jacoobholm, så er 50mm lite egnet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 På 50mm macro skal det godt gjøres å ikke få skygger, husk at du må heeelt oppi det du skal ta bilder av. Men alt kommer ann på vinkelen. Det er lettere å unngå skygger med en lengre tele. Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Den Sigma 150mm din er rene fluefangeren Mr Olsen (regner med det er den du har brukt). Er det slikt du tenker på å ta jacoobholm, så er 50mm lite egnet. Ja, det er noe slik jeg er ute etter. Hvilken linse ble brukt på de bildene? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Dette: https://prisguiden.no/product.php?product...3&cat_id=24 Et meget bra objektiv. Endret 12. januar 2010 av Kristallo Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Dette: https://prisguiden.no/product.php?product...3&cat_id=24 Et meget bra objektiv. Stemmer, det er nok noe jeg må kjøpe meg på sikt.. Men er kanskje ikke så stor vits i å kjøpe et billigere da en får problemer med fokus, skarphet osv? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Alle ekte makroobjektiver som er i vanlig salg er gode så det er vanskelig å gjøre et bomkjøp. Det viktigste er at du får den brennvidden du har bruk for. 150 mm er en kanon som kan være ganske tung å bruke på frihånd, spesielt hvis du ikke har mye erfaring med sånt. For generelle nærbilder på frihånd så er 50 mm og 70 mm mye mer praktisk. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Sigma 105mm er også mye brukt. Den er litt billigere og lettere, og skal nok ikke være vanskelig å få solgt brukt hvis du vil "oppgradere" til 150mm senere. Hvis jeg skulle hatt macro nå så er det den jeg ville gått for, pga. vekt + pris. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Ulempen med Sigma 105mm er mangel på IF. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 ^^ Og det er irriterende nok til å gå for storebroren.. + vanvittig mye bedre AF. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Den som bruker AF til 1:1 har misforstått... Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 finnes jo andre bruksområder enn 1:1 makro med de da (enda en grunn for at jeg elsker min canon 100mm, AF er laaaaaaangt fra ubrukelig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå