Gå til innhold

Makro, skygger pga min. fokuseringsavstand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet?

Husk at minimum fokuseringsavstand måles fra filmplanet (eller sensoren, om du vil). Så 23cm fra sensoren kan være noe sånt som 10cm fra frontelementet. I tillegg er det vanlig å ha en solblender på, så det kan være at du er så nærme som 5cm fra motivet når du tar bilder.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe et makroobjektiv og lurer på hvilke erfaringer folk har i forhold til dette. Jeg så Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro som har en min. fokuseringsavstand på 23cm. Kan dette skape problemer med skygging av bildet?

Husk at minimum fokuseringsavstand måles fra filmplanet (eller sensoren, om du vil). Så 23cm fra sensoren kan være noe sånt som 10cm fra frontelementet. I tillegg er det vanlig å ha en solblender på, så det kan være at du er så nærme som 5cm fra motivet når du tar bilder.

Ah ok, stemmer.. Men 5-10cm, da må en være ganske påpasselig for å ikke blokkere lyskilder. Tenker bare på om det er noe poeng å så liten avstand, eller kanskje gå for et annet objektiv.

Lenke til kommentar

Avstand fra filmplanet er igrunnen fordelen med lengre brennvidder på makro'er, men de blir til gjengjeld lengre og tyngre.

Skal du fotografere mest ned mot 1:1 (nærgrensen), så kanskje du bør vurdere noe annet. Selv har jeg 55mm makroer som jeg bruker mye til blomster og natur generelt, og ville ikke vært foruten.

Lenke til kommentar

Alle ekte makroobjektiver som er i vanlig salg er gode så det er vanskelig å gjøre et bomkjøp. Det viktigste er at du får den brennvidden du har bruk for. 150 mm er en kanon som kan være ganske tung å bruke på frihånd, spesielt hvis du ikke har mye erfaring med sånt. For generelle nærbilder på frihånd så er 50 mm og 70 mm mye mer praktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...