Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av stasjonær pc (3-4k)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en stasjonær pc som har funka greit til alt utenom gaming. Men nå har hovedkortet blitt defekt, skjermen er for liten og pcen har begynt å lagge. Så jeg trenger å fornye noen deler til pcen. Her er en oversikt over komponenter jeg har og komponenter jeg trenger:

Delene jeg har:

- 3,5gb ram,

- 120gb harddisk

- Strømforsyning

- Kabinett

- Prossessor på 2,6 Ghz

Deler jeg trenger:

- Hovedkort

- Grafikkort

- Skjerm

- strømforsyning og kabinett?

Jeg skal bruke pcen til gaming og videoredigering og er villig til å bruke ca 3500 kr for delene. Jeg vil bruke mest penger på prosessor og skjerm, mens kabinett er ikke like viktig (ca 400 kr maks?).

Ting jeg lurer på:

- Trenger jeg mer enn ca 120 gb harddisk når jeg har en ekstern harddisk på 2tb?

- Hvor mye watt trenger jeg på strømforsyningen min for å "takle" de delene jeg skal kjøpe?

- Trenger jeg nytt kabinett når jeg har et "dårlig standard" kabinett hjemme fra før av? Her er det kabinettet jeg har fra før av:

hp-media-center-pc-pavilion-m7000xx-w5000xx_190x170.jpg

Forslag til deler jeg trenger:

- Hovedkort = Dette, dette eller dette?

- Grafikkort = Radeon HD 4890?

- Skjerm = Denne, denne eller denne?

Kom gjerne med nye og bedre forslag til komponenter over hvis dere har noen :) . Og så trenger jeg svar på spørsmålene mine over :) .

Takker for svar på forhånd :yes:

Endret av ---Help---
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken psu står i kabinettet? gå for et hd 5770 så kan du kanskje bruke den psu som er i kabinettet. 5770 har ca 10% lavere ytelse, men bruker halvparten av strømmen. litt billigere og har nyere features. du trenger ikke nytt kabinett.

skjerm, må si det er fin fint med 24" :D har tro på den fra benQ

vet ikke med hovedkort, tror det blir jevnt over det samme.. men jeg hadde valgt det gigabyte m-atx kortet.

Lenke til kommentar
hvilken psu står i kabinettet? gå for et hd 5770 så kan du kanskje bruke den psu som er i kabinettet. 5770 har ca 10% lavere ytelse, men bruker halvparten av strømmen. litt billigere og har nyere features. du trenger ikke nytt kabinett.

skjerm, må si det er fin fint med 24" :D har tro på den fra benQ

vet ikke med hovedkort, tror det blir jevnt over det samme.. men jeg hadde valgt det gigabyte m-atx kortet.

Jeg har et "LITEON PS-5301-08HF" PSU med 300 watt :) . Men hvilke av 5770 korta foreslår du? Jeg kan betale opp til max 1700 for skjermkortet :) .

Endret av ---Help---
Lenke til kommentar
Kjøp det billigste du ser. de fleste er like så bare og velge ett

men finnes det ikke et litt bedre ett hvis jeg går opp til ca 1700kr istede for å betale 1200kr for det billigste 5770 kortet? Og hvor mye merkes de 10% med lavere ytelse :) ? Er det lett å overklokke, for jeg har aldri overklokket noe før :p . Og jeg har hørt at siden det har directx 11 støtte, så yter det dårligere på directx 10, er det rett? For jeg har tenkt å game spill som Crysis, Cod 4 og 6, det kommende spillet R.U.S.E og så litt lignende spill, ikke de aller nyeste med directx 11 som jeg også har hørt det er så få av. Hva er rett og galt av det jeg har "hørt" :) ?

Lenke til kommentar

Neste over av de nye kortene er 5870, det yter meget bra men da er du på to tusen og det er vel vanskelig og få tak i. Jeg tror at frem mot sommeren vil drivere til 5770 bli såpass forbedret at forskjellenje sansynligvis er null, eler ikke merkbart. tviler du merker forskjell på kortene slik som det er nå.

Grunnen for at jeg snakker om 5770 er ført og fremst at det bruker så lite strøm, det bruker vel 15W i idle 4890 bruker vel 60-70w. så mindre varme og mindre støm. det er meget enkelt og overklokke.

Lenke til kommentar
Neste over av de nye kortene er 5870, det yter meget bra men da er du på to tusen og det er vel vanskelig og få tak i. Jeg tror at frem mot sommeren vil drivere til 5770 bli såpass forbedret at forskjellenje sansynligvis er null, eler ikke merkbart. tviler du merker forskjell på kortene slik som det er nå.

Grunnen for at jeg snakker om 5770 er ført og fremst at det bruker så lite strøm, det bruker vel 15W i idle 4890 bruker vel 60-70w. så mindre varme og mindre støm. det er meget enkelt og overklokke.

Men angående det med directx11 og 10 da? De fleste spillene jeg har tenkt å spille er som jeg vet om kun directx10 :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...