Matawa Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg så det fantes lignende tråder allerede, men ingen som hadde samme oppgaven, så jeg startet likesågodt en ny en. Eksamensoppgave, norsk muntlig: - Gjør greie for "det moderne prosjektet" slik det kommer fram i litteratur og språk i Norge på 1800-tallet. Jeg skjønner jo at jeg må ha med både litteraturen fra denne perioden, og også språkdebatten, norsk/dansk. Men siden det moderne prosjektet egentlig starter på 1700-tallet i Norge, og aldri blir "ferdig", synes jeg det er litt vanskelig å starte på selve oppgava. Så noen som har noen forslag til gode nettsider, forfattere, tekster osv som kan bindes opp mot dette og som går inn under 1800-tallet? Og kanskje også litt hjelp til hvordan jeg skal få bundet språkdebatten inn i det hele? Takker for svar! Lenke til kommentar
Kaksi Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Ganske vanskelig oppgave, men jeg ville startet med å finne de forfatterne som er relevante for denne perioden i Norge. De som har mest med "det moderne prosjektet" å gjøre er nok Wergeland, Bjørnson, Kielland, Ibsen, Lie, Skram, Vinje, Krohg og kanskje Collett. Det er mange av de som har noen viktige verker som er verdt å ta med. Du burde kanskje også ta med noe generelt om perioden, og hvordan utviklingen var. Altså fra vi var i union, og ble selvstendige, fra Norge som et fattig bondesamfunn til et rikere mer teknologisk samfunn der ytringsfriheten ble mer utjevnet. Endret 11. januar 2010 av Kaksi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå