Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Det Moderne Prosjekt

Anbefalte innlegg

Jeg så det fantes lignende tråder allerede, men ingen som hadde samme oppgaven, så jeg startet likesågodt en ny en.

Eksamensoppgave, norsk muntlig:

- Gjør greie for "det moderne prosjektet" slik det kommer fram i litteratur og språk i Norge på 1800-tallet.

Jeg skjønner jo at jeg må ha med både litteraturen fra denne perioden, og også språkdebatten, norsk/dansk.

Men siden det moderne prosjektet egentlig starter på 1700-tallet i Norge, og aldri blir "ferdig", synes jeg det er litt vanskelig å starte på selve oppgava.

Så noen som har noen forslag til gode nettsider, forfattere, tekster osv som kan bindes opp mot dette og som går inn under 1800-tallet?

Og kanskje også litt hjelp til hvordan jeg skal få bundet språkdebatten inn i det hele?

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske vanskelig oppgave, men jeg ville startet med å finne de forfatterne som er relevante for denne perioden i Norge. De som har mest med "det moderne prosjektet" å gjøre er nok Wergeland, Bjørnson, Kielland, Ibsen, Lie, Skram, Vinje, Krohg og kanskje Collett. Det er mange av de som har noen viktige verker som er verdt å ta med.

Du burde kanskje også ta med noe generelt om perioden, og hvordan utviklingen var. Altså fra vi var i union, og ble selvstendige, fra Norge som et fattig bondesamfunn til et rikere mer teknologisk samfunn der ytringsfriheten ble mer utjevnet. :p

Endret av Kaksi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...