Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin starter ikke.

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som jeg ikke får igang. Jeg skrur den på og den spinner opp alt av vifter og det lyser ett grønt lys på hovedkortet, men den vil ikke gi noen signal til skjermkortet og skjermen. Alt er bare svart. Den gir ikke meg noen ram pip feil om jeg tar ut alle ram brikkene eller bare en av de.

Første gang jeg skudde den på var maskinen på i 2 timer, men så skrudde den seg av og nå

Jeg har byttet strømforsyning og skjermkortet for å se om det er noe av dette som er grunnen til feilen, men fant ingen forandring i oppførsel til maskinen.

Hovedkortet er av typen ASUS P5QL Pro

Jeg har også forsøkt å dra ut ALT annet perifitiutstyr til maskinen og kun kjøre inn strøm til det man er nødt til å ha, som CPU, HK.

Kan noen hjelpe meg videre med min feilsøkning og tips til hva jeg kan gjøre, / prøve ?

mvh

Mick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjør maskinen med bare en ram brikke, kontroller alle kontakter på hk Skal være to strømkontakter til hk. En 4pins og en stor kontakt vanligvis 20/24pins. Kontroller også at cpu kjøler sitter skikkelig. Får systemet nok strøm? Eneste jeg kommer på i farta. Husk også strøm til skjermkortet.

Endret av fatcamper
Lenke til kommentar
Prøv å kjør maskinen med bare en ram brikke, kontroller alle kontakter på hk Skal være to strømkontakter til hk. En 4pins og en stor kontakt vanligvis 20/24pins. Kontroller også at cpu kjøler sitter skikkelig. Får systemet nok strøm? Eneste jeg kommer på i farta. Håper det ordner seg.

Husk også strøm til skjermkort..

Jepp. :) har sjekket alt dette og kjøleren sitter sikkelig og en ram brikke er testet. Når jeg slår den på fra kaldboot så går den bare ett lite øyeblikk også skrur alle viftene seg av og maskinen seg av, men etter dette så starer den opp igjen etter bare 1-2 sekunder automatisk og da surrer den å går med alt igang uten at jeg får noen reaksjon ut på skjerm eller skjermkort.

Lenke til kommentar

Er dette en maskin som har virket før? eller en du har skrudd sammen selv.

Dette er info som kan være greit å vite før man gir råd.

Mange skjermkort krever at man setter egen strømkabel inn for å virke(samma kontakt som strømkabel til harddisk/dvd spiller). Trenger du å sette inn en slik?

Lenke til kommentar
Er det nymontert pc? Isåfall kan det være at du ikke har brukt avstandsstykkene som skal stå mellom hovedkort og kabinettvegg. Hvis de mangler, eller én eller fler av dem er montert feil, vil du få kortslutning i systemet.

Verdt å sjekke ut.

Visst det blir kortslutning, så vil ikke dette ødelegge HK, vil det?

Lenke til kommentar

Som de fleste andre kortslutninger i elektriske komponenter, er det en stor fare for det ja. Ikke dekkes det spesielt bra på garantien heller...

Så sørg for å ha de små knottene skrudd på riktig sted... Normalt er det 6-9 sånne små skruer som lager 3-4mm avstand mellom hovedkort og bakplate.

Og siden de er av metall, leder de strøm. Og hvis de kommer i kontakt med noe metall bak på hovedkortet, har strømmen lett vei å gå fra hovedkort til jording i kabinettet

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Som de fleste andre kortslutninger i elektriske komponenter, er det en stor fare for det ja. Ikke dekkes det spesielt bra på garantien heller...

Så sørg for å ha de små knottene skrudd på riktig sted... Normalt er det 6-9 sånne små skruer som lager 3-4mm avstand mellom hovedkort og bakplate.

Og siden de er av metall, leder de strøm. Og hvis de kommer i kontakt med noe metall bak på hovedkortet, har strømmen lett vei å gå fra hovedkort til jording i kabinettet

Har nemlig samme problem som TS, maskin ser ut til å starte, men det kommer ikke strøm/signal til mus, tastatur og lydanlegg, som alle er koblet til HK. Var uheldig og skrudde fast 1 av dei 9 skruene til hovedkortbrettet der den eine var uten avstikker. Men kan denne kortslutningen ta knekken på alle komponentene, eller kun HK. Alle vifter og slikt starter fint, og HDD summer, men får ikke skjermen til å vise noe. Den bare går i Standby modus.

Kan eg da ha ødelagt hovedkortet? Da er det vel sannsynlig at trådstarter har samme problem, siden vi har nesten identiske problem.

Lenke til kommentar

hmmm, merkelig det der.

Skru av cpu og sjekk pinnene på hovedkort/cpu. Er noen av dem bøyd? Det er veldig lett å bøye/knekke dem når man monterer cpu.

Ellers kan man jo prøve eliminasjonsmetoden, men det krever god tid og 2 pc'r.

Først bytter du ram, så byttes skjermkort osv. Prøv så mye av utstyret i begge pc'ne.

Skal litt til å kortslutte noe på hovedkortet, men man kan være uheldig. Og som regel dør ingenting annet enn selve hovedkortet, og da gjerne kun en liten del av hovedkortet (f.eks hvis spaceren kom i kontakt med hovedkortet langt nede i høyre hjørne, kan southbridge (som styrer USB) dø, var den oppe i venstre hjørne kan north bridge dø).

Ikke så lett å finne ut av hvis man ikke har to pc'r å kontrollere på.

Men først, hvis du ikke har flere pc'r å teste med, demonter hele pc'n og sett den sammen på nytt. Kontroller spacers, koble til minimalt med tilleggskort, og for all del, sjekk at de bittesmå kablene som går fra kabinett til hovedkort (power, hdd, usb, speaker) er montert riktig. Hvis de er satt feil vei eller på feil sted, virker ikke powerknappen på kabinettet.

Lenke til kommentar
hmmm, merkelig det der.

Skru av cpu og sjekk pinnene på hovedkort/cpu. Er noen av dem bøyd? Det er veldig lett å bøye/knekke dem når man monterer cpu.

Ellers kan man jo prøve eliminasjonsmetoden, men det krever god tid og 2 pc'r.

Først bytter du ram, så byttes skjermkort osv. Prøv så mye av utstyret i begge pc'ne.

Skal litt til å kortslutte noe på hovedkortet, men man kan være uheldig. Og som regel dør ingenting annet enn selve hovedkortet, og da gjerne kun en liten del av hovedkortet (f.eks hvis spaceren kom i kontakt med hovedkortet langt nede i høyre hjørne, kan southbridge (som styrer USB) dø, var den oppe i venstre hjørne kan north bridge dø).

Ikke så lett å finne ut av hvis man ikke har to pc'r å kontrollere på.

Men først, hvis du ikke har flere pc'r å teste med, demonter hele pc'n og sett den sammen på nytt. Kontroller spacers, koble til minimalt med tilleggskort, og for all del, sjekk at de bittesmå kablene som går fra kabinett til hovedkort (power, hdd, usb, speaker) er montert riktig. Hvis de er satt feil vei eller på feil sted, virker ikke powerknappen på kabinettet.

Hovedkortet var i kontakt med hovedkortbrettet opp i høyre hjørne. Kva kan det påvirke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...