KjellV Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Hei. Jeg vurderer sterkt å begynne på forkurs på NITH til høsten i steden for allmennfaglig påbygging. Om vel ett år tror jeg jeg skal gå på bachelor ingeniørkors samme sted. På almennfaglig påbygging får jeg ikke kjemi/fysikk så da må jeg gå ingeniørkurs med integrert forkurs og det varer i 12 måneder. Eneste forskjellen på vanlig ingeniør og ingeniør med integrert forkurs er at jeg har mate, kjemi og fysikk i tillegg til de vanlige fagene hvis jeg går ingeniør med integrert forkurs. Sliter altså med å velge mellom forkurs og allmennfaglig påbygging. Er den ene tingen bedre enn den andre? Evt. positive/negative ting med den ene/begge? Føler det vart litt rotete dette men er mildt sagt trøtt nå. Håper å våkne opp i morgen til mangen gode svar. Mvh Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Sliter litt med å forstå hva du mener, siden ingeniørstudiet inneholder matte, fysikk og kjemi i utgangspunket. Anser det som rimelig håpløst å lære seg den grunnleggende matten/fysikken samtidig som du lærer noe som bygger på noe du kommer til å lære senere i semestert. Ta forkurs, det har ikke jeg angret et sekund på. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 hvis du kan ta allmenn påbygg slik at du får nødvendig kompetanse til å søke på ingeniør etterpå uansett, ville jeg satset på dette. Går selv på NITH nå, og det er ikke noe vondt å si om det, men jeg ville heller gått allmenn påbygg på offentlig skole, sparer mye penger på det, i tillegg får du kompetanse til å søke på andre ting enn ingeniør etterpå, noe jeg ikke er sikker på om er tilfellet med forkurs? Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Går jeg allmenfaglig påbygging må jeg gå ingeniørkurs med integrert forkurs fordi jeg bare får 2MX og ikke noe kjemi/fysikk. Ingeniørkurs med integrert forkurs er akkurat det samme som ingeniørkurs, bare at det første året er utvidet og har med mate, kjemi og fysikk. Går jeg forkurs kan jeg begynne på valig ingeniørkurs for da får jeg den matematikken, kjemien og fysikken jeg trenger. Bachelor Ingeniør Datateknikk med integrert forkurs Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 Var innom www.nith.no nå og så dette: Forkurset er for deg som ikke har spesiell studiekompetanse (for eksempel ikke har hatt fordypning i matematikk og fysikk på videregående skole), men ønsker å kvalifisere for opptak til studiet bachelor ingeniør (tidligere høgskoleingeniørutdanning). En elev uteksaminert fra Forkurs for Bachelor Ingeniør er kvalifisert til å søke om opptak til bachelor ingeniørstudier ved andre høgskoler i Norge [*]kvalifisert til å søke om opptak til maritim bachelorutdanning [*]kvalifisert for opptak til sivilingeniørstudier ved NTNU. Kontakt NTNU for nærmere opplysninger [*]garantert plass ved studiet Bachelor Ingeniør Datateknikk ved NITH Oslo Dette betyr vel at jeg får mere ut av å gå på forkurs enn på allmennfaglig påbygging der jeg bare får 2MX og ikke FY? Tror faktisk det blir forkurs på meg til høsten. Lenke til kommentar
bjorngb Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 det står og at det er krevende... for min del slet jeg med matten på høgskolen det første året (regner med at det er omtrent det samme siden du etter utdanning kan søke på NTNU). hvis du er en racer i matte og fysikk burde det ikke være problem... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 1. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2003 det står og at det er krevende... for min del slet jeg med matten på høgskolen det første året (regner med at det er omtrent det samme siden du etter utdanning kan søke på NTNU). hvis du er en racer i matte og fysikk burde det ikke være problem... Vel, jeg fikk nesten 6 i mate på ungdomsskolen og fikk 6 i fjor i idiot-mate (beklager uttrykket, står det heter 1M på vitnemålet mitt) så tror det skal gå bra. Alt dette var uten noe spesiell anstrengelse så hvis jeg går inn for det tror jeg jeg skal klare det. Har ikke hatt annen fysikk enn den på ungdomsskolen og den var ikke så vanskelig den heller. Er jeg skikket til å gå forkurs? Det er spørsmålet.. Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Jeg gikk gk elektro, vk1 elektronikk, har aldri vært noe god i hverken matte eller fysikk (selv om jeg lærte en god del på videregående). Hoppa så rett over til forkurset på Høgskolen i Narvik , med full pakke. Det var et tungt, direkte slitsomt år, men absolutt verdt det. Går nå 1. året datateknikk på nevnte høgskole. Tar du i tillegg et par privatist-eksamener ved en vgs-skole til våren så får du både spesiell og generell studiekompetanse og kan gjøre hva f* du vil neste år. :wink: Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. juni 2003 Del Skrevet 1. juni 2003 Har du ståpåvilje og ønsker om å gå på forkurs så er du skikket ja :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå