Gå til innhold

Blir ikke "registrert" i vegkryss - Hva da?


Moffe247

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjører lettsykkel, og det går veldig fint, men jeg sliter med at jeg ikke blir registrert av de magnetiske sensorene i vegkryss, de som gir grønt lys avhengig av det er kjøretøy der.

 

Som regel blir jeg stående der som en idiot helt til det kommer en bil, eller lignende, før jeg får kjørt. Er det noen andre som sliter med noe lignende og har evt. løsninger?

 

- Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevd det mange ganger. Skal du gjøre det lovlig, skal du vel gå av sykkelen, å trille den. Mene det var artikkelen i avisen før en stund siden.

 

Men jeg kjøre som regel kun på rødt, så langt du har god sikt, å ikke ser noe politiet i nærheten.

Lenke til kommentar

Når jeg tok mopedlappen for en drøss med år siden, (7 år) så fikk vi beskjed om at det var noen kryss som ikke reagerte på oss lette trafikanter, og dermed "måtte" vi bare kjøre på rødt lys forutsatt at vi hadde god oversikt og gjorde det når det var klart..

 

Sjekk evt. med kjøreskolen din eller politiet..

Selv tok jeg en prat med en politimann som er nabo og forklarte situasjonen, og han sa det var et kjent problem og at vi bare måtte gjøre det samme som de på kjøreskolen sa :)

Lenke til kommentar
Når jeg tok mopedlappen for en drøss med år siden, (7 år) så fikk vi beskjed om at det var noen kryss som ikke reagerte på oss lette trafikanter, og dermed "måtte" vi bare kjøre på rødt lys forutsatt at vi hadde god oversikt og gjorde det når det var klart..

 

Har hørt kjøreskolelærene har sagt dette til de som har tatt mopedopplærling i byen også. Men etter det jeg huske fra den artikkelen, eller innslaget på nyhetene, så var dette overhode ikke lov.

 

De sa da at man måtte gå av sykkelen for å så trille den på fortauet, så vist ikke det er kommet noe nye regler om at det er lovt å kjøre på rødt, så er vel dette den nogenlunde riktige løsningen å gjøre det.

 

Kjørte selv flere ganger på rødt når jeg ble stående i krysset.

Lenke til kommentar

Det var nettopp derfor jeg pratet med politiet, og de sa at de også måtte vise litt skjønn i slike tilfeller, og det var for de kjent praksis..

De visste jo også hvem lyskryss det var snakk om, så det nytta nok ikke å prøve seg på den overalt.

 

Men igjen, det var VELDIG viktig at det var klart ut i krysset, og at man ikke var til bry for noen andre :)

Lenke til kommentar

Du må uansett være forsiktig, politiet har vel det på tørre vist de gir deg en bot før å kjøre på rødt, selv om du ikke får grønt.

 

En politibetjent tar kanskje ikke det så tungt, men en annen kan være rask på botblokken.

 

Husker engang jeg ringte 02800 å hørte om det var greit om jeg øvelsekjørte med lett-motorsykkelen, å mamma kjørte bak i bil, sa også vi blei til å ha 2-veis kommunikasjon, i følge betjenten jeg pratet med i telefonen, skulle ikke dette være noe problem.

 

Men jeg tenkte jeg skulle stikke innom politihuset å få det skriftlig, å da snakket jeg med en annen betjent, å han sa det ikke var lovlig.

 

Har funnet ut i ettertid at det ikke var lovlig. :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det samme problemet i hele fjor. Gikk på skole der det var et veikryss på vei hjem hvor det var slike sensorer. Vanligvis fikk jeg timet det med at en bil skulle kjøre, når jeg skulle hjem, noen ganger måtte jeg vente et minutt eller to på en bil, men greit nok.

En natt jeg skulle hjem fra en venn som bodde i området, ble jeg stående... leeenge... blir aldri grønt. Ingen biler. Nada. Neste kryss er et stykke lenger borte med akkurat samme system, så det er ingen hjelp å kjøre dit. Alternativet blir da en gedigen omvei opp i ukjent terreng inn på alle mulige småveier osv som jeg aldri har sett før engang (og egentlig vet jeg ikke om jeg hadde kommet hjem den veien heller).

 

Jeg vurderte å gå av sykkelen for å trille den, men det er vel ikke lov å trille den gjennom selve krysset? I såfall måtte jeg ha rygget, trillet den over gangfeltet, oppover og forbi brua som gikk over krysset, ned på andre siden, bortover fortauet og fram til neste kryss på andre siden av veien...

 

Prøv å gjøre dette med en lettsykkel på ~150kg mens du er ikledd fullt utstyr (jakke, ryggskinne, bukse, hjelm, osv) og med sekk på ryggen. Ikke aktuelt! Er ikke engang sikkert at det hadde gått i oppoverbakken! Jeg tok til slutt sjansen på at ingen så meg og kjørte på rødt, etter å ha venta i ti minutter eller noe. Hadde selvsagt god sikt. Hvis jeg ikke hadde hatt det, vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Ringt politiet og forklart situasjonen så de kunne komme med en bil og stå bak meg så det ble grønt? :p

Lenke til kommentar
Prøv å gjøre dette med en lettsykkel på ~150kg mens du er ikledd fullt utstyr (jakke, ryggskinne, bukse, hjelm, osv) og med sekk på ryggen. Ikke aktuelt! Er ikke engang sikkert at det hadde gått i oppoverbakken!

 

Er jo jo ikke noe problem det? Trillet sykkelen min flere ganger med fult kjøreklær utstyr, samt ryggsekk. Oppoverpakke er litt mer tungt, men går det også.

 

Er vel et krav i kjøreopplæringen at man skal kunne trille sykkelen du kjører.

 

Men hadde vært spennende å ringt politiet vist man ble stående i et lyskryss, å sport hva i huleste man skulle gjøre. :)

Lenke til kommentar
Prøv å gjøre dette med en lettsykkel på ~150kg mens du er ikledd fullt utstyr (jakke, ryggskinne, bukse, hjelm, osv) og med sekk på ryggen. Ikke aktuelt! Er ikke engang sikkert at det hadde gått i oppoverbakken!

 

Er jo jo ikke noe problem det? Trillet sykkelen min flere ganger med fult kjøreklær utstyr, samt ryggsekk. Oppoverpakke er litt mer tungt, men går det også.

 

Er vel et krav i kjøreopplæringen at man skal kunne trille sykkelen du kjører.

 

Men hadde vært spennende å ringt politiet vist man ble stående i et lyskryss, å sport hva i huleste man skulle gjøre. :)

 

Vel, jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er veldig tungt å dytte 150kg i tykke, tunge klær og med noen kilo i ryggsekken, i en ganske bratt oppoverbakke (la oss legge til det faktum at klokka var nesten to om natten også, ikke mye fysiske krefter igjen til sånt da!). Hvis jeg hadde fått nok fart på bunnen kunne jeg kanskje klart å løpe med den et stykke oppover, men dersom det hadde blitt for tungt og jeg måtte stoppe, eller jeg hadde sklidd på grusen på asfalten (au)... Kanskje det hadde tatt meg en time bare, men ærlig talt, er det sånt som kreves? xD

 

Det er klart at man skal kunne trille sykkelen man kjører (selv om jeg ikke finner noen steder hvor dette kravet er nedskrevet nå, men regner med det er i likhet med det at du skal kunne nå bakken med begge beina når du sitter på sykkelen), men jeg har aldri sett noen krav om å kunne trille den i oppoverbakke i fullt utstyr med sekk på ryggen. Hvilket får meg tilbake til noe annet jeg lurer litt på; er det forbudt å trille sykkelen gjennom krysset? Logisk sett vil jeg anta det, men er det noen som vet sikkert?

 

Ja, jeg lurer også på hvordan politiet ville svart :p

Lenke til kommentar

Vel, her i Tromsø er det faktisk etpar kryss som ikke reagerer på *tung* sykkel heller.

Har stått etpar ganger med min 900ccm med en samlet vekt på rundt 300kg (med fører) uten at lyset skifter.

Det å trille en lettsykkel (med kjøreutstyr) er nå en ting, men en "fullvoksen" tung-sykkel er ikke akkurat noe man "slenger på ryggen" og triller over krysset. (Dessuten er det ikke lov. Strengt tatt er det ikke lov å trille lettsykler heller, kun mopeder som har avslått motor og da regnes som "trøsykler").

Lenke til kommentar
(Dessuten er det ikke lov. Strengt tatt er det ikke lov å trille lettsykler heller, kun mopeder som har avslått motor og da regnes som "trøsykler").

?

regner med du mener at ikke er lov å trille på gang og sykkelsti og over gangfelt, ikke sånn generelt:P

men hvor står det hen at ikke er lov?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...