TorVidle Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Noen som har erfaring med den? Har bestilt meg en som kommer snart på døra. Skal teste den på en canon EF 70-300 f4-5,6 IS USM. Jada, vet den kan skape fokusdød/lysproblemer. Men det er visst mulig å tape etpar kontakter så funker autofokusen (7D). http://atinyblip.com/photography-stuff/ken...-teleconverter/ Kenko sine extendere er vistnok og blant de beste, og canons egne går bare på noen objektiver. Jeg leste på et forum (som jeg ikke finner igjen) hvor en testet ut kenko extendere mot cropping, og ble meget imponert. Fyren kjørte på med flere extendere etterhverandre f. eks en 2,0 + 1,4 + objektivet og flere. Bildene ble imponerende, selv med et ordinært objektiv (hvis jeg ikke husker helt feil brukte han 70-300) og bedre med extender enn tilsvarende cropping. Han viste en haug med bilder som sammenligning. Vi får se, dingsen koster ikke særlig mye og kan være grei å ha uansett.. Tor Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg har en slik telekonverter, riktignok for Nikon, men de er vel optisk like. Jeg er veldig fornøyd i forhold til pris, og at den leverer helt ok resultat. Jeg har benyttet den på flere objektiv, bl a Nikons 70-300VR, og det funker ok om du er villig til å skru litt fokusring en gang i blandt. Som du selv sier, et ufarlig kjøp. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Har nettopp fått den og prøvd den inne med 70-300 og det kan se ut som om autofokusen funker som vanlig. Nå har ikke 70-300 verdens kjappeste autofokus på lengste brennvidde, og akkurat på 300mm har den alltid hatt litt jagetendenser. Men årsaken kan ligge i at siden 70-300 ikke kan bruke canons egne extendere så har objektivet heller ikke de 3 ekstra kontaktene som skal melde en extender. Dermed behøver jeg heller ikke tape noe. Og huset vet da ikke at det er en extender montert. Hva - eller om dette påvirker noe ellers vet jeg ikke enda. Men får se om jeg får testet litt ute i morgen, nå med snø og blå himmel er det ihvertfall lys nok. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Vel, da har jeg testet saken i skikkelig lys ute og ca 2000 skudd. 1. Sammen med canons 70-300 som ikke skal ha tilbakemeldingspinner, altså at objektivet ikke melder extenderen, skjer det uansett merkelige saker. Største blender på det objektivet er f4, men rett som det er oppgir kameraet (7D) f1.8? Maks zoom er altså 300mm, men kameraet oppgir helt syke tall i perioder, som f.eks over 64000mm! Nedover stopper det på 70mm som om extenderen ikke fantes. 2. Fokus. I hytt og pine, kort sagt. Normalt på den typen mål som jeg testet på kan jeg med 70-300'n uten extender regne med å beholde 8 av 10. Nå ble det å beholde ca 1 av 12. På lengder under 300mm altså maks minus bittelitt, økte keepers betraktelig, men ved maks lengde nesten håpløst. Følgefokus nesten ubrukelig i praksis på 250mm +. I enkelte serier stoppet plustelig fokus å fungere, og jeg måtte skru kameraet av/på for å få den til å virke igjen. Noen bilder er helt blanke ser jeg etterpå. 3. Bildekvalitet. Av de få skuddene som er nær 100% ser jeg ingen forskjell i kvalitet med eller uten extender, et pluss der om ikke annet. 4. Konklusjon. Vel, egentlig forvirrende og usikkert. Jeg er har lest en haug om dette nå, og ser at taping av pins skal kun være nødvendig når objektivet har over 8 rapportkontakter, de objektivene som har mindre enn 11 er det vel, skal ikke rapportere kenko's extendere. Så jeg har ikke tapet kontaktene siden 70-300'n mangler de som skal tapes (men de finnes på extenderen selvsagt). Man kan spørre seg hva som skjer med berettigelse. "Ser" huset extenderen allikevel? Hvorfor oppgir huset f1.8 i endel tilfeller når objektivet er f4-5.6? Og den sprø lengden som er i mange tusen på noen skudd. Kan det være at 7D merker extenderen, men klarer ikke "bestemme seg" for hva den er? Dessverre er mitt 50D innlevert for rep så jeg kan ikke prøve på et annet hus. At fokusen får problemer er ikke rart når en ser på de andre dataene huset hoster opp. Kan det være mulig at 7D er blitt såpass avansert i forhold til f.eks 40/50D at det ser en extender uansett? Men mangler her info om dens data og da går litt bananas i sine beregninger? Jeg aner ikke, men det var en snodig oppførsel, og ikke vet jeg hva å gjøre annet enn å bare ta den av igjen inntil et eller annet svar dukker opp. Tor Endret 12. januar 2010 av TorVidle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå