Trikrin Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei! Vi har en diskusjon gående på jobben om mailserveren skal returnere mail tilbake til avsender eller ikke. Min mening er at mail som blir sendt til f.eks feil epostadresse, skal droppes, mens epostadministrator mener at eposter med feil navn bør returneres til avsender med beskjed om feil adresse. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Ved spam er returnering av e-post tabu. Eneste dere gjør da er å bekrefte at e-post adressen er gyldig. http://www.hardware.no/artikler/spam/9372/1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hei! Vi har en diskusjon gående på jobben om mailserveren skal returnere mail tilbake til avsender eller ikke. Min mening er at mail som blir sendt til f.eks feil epostadresse, skal droppes, mens epostadministrator mener at eposter med feil navn bør returneres til avsender med beskjed om feil adresse. Hva mener dere? Definitivt dropp retur. Har sett eksempler på SMTP-servere som går i frø av all spammen pga dette, og av mangel på f.eks grålisting. Er det mange ansatte? I noen tilfeller med veldig få ansatte har jeg satt opp en god slump alias-er, slik at endel feilskriving av epostadresse likevel kommer fram til rette vedkommende. Som f.eks en som heter Johnny har fått alias jony, jonny, johny, og så videre. Er det endel ansatte, så er jo dette naturlig nok for mye arbeid. Folk skriver faktisk ganske ofte litt feil i adressen, og uten retur så vil dette avhjelpe på epost som aldri kommer frem til rette vedkommende. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Ved spam er returnering av e-post tabu. Eneste dere gjør da er å bekrefte at e-post adressen er gyldig. http://www.hardware.no/artikler/spam/9372/1 Hvordan bekrefter du at en e-postadresse er gyldig dersom man returnerer en feilmelding som sier adressen ikke er i bruk? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 En ting eg har fått merket etter flere år i bransjen er at kunder forventer å få feilmelding i retur dersom de har skrevet feil adresse. Så det som bør gjøres er som følger: - blokkere servere som ikke har reverse DNS(sjekkes mot DNS) - blokkere dynamiske adresser(Spamhaus PBL) - blokkere servere fra svartelistet ip adresser(Spamhaus XBL/SBL) - innfør streng protokollhåndtering(aktiveres i MTA) - bruk grålisting(installeres oftes som tilleggsmodul) - sjekk SenderID/SPF(installeres oftes som tilleggsmodul) - dersom meldingen er en DSN-melding, sjekk om avsenderens ip er svartelistet hos http://www.backscatterer.org/ Nå har du mest sannsynlig fått bort 70-90% av all spam. Dersom meldingen nå går til et domene dere ikke hoster så bør meldingen droppes. Dersom dere hoster domenet, men adressen ikke eksisterer så bør det sendes en feilmelding i retur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå