Gå til innhold

Kan noen hjelpe med et hastighets problem

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tror jeg har ett lite problem, kjøpte en helt ny PC ved nyttår, og syntes det har vært litt problemer med spill osv, så jeg testet maskinen med 3DMark2001SE, og sammenlignet med 2 andre PCer i husholdet, begge betydlig dårligere enn min.

PC 1: (dårligst)

En gammel IBM:

Pentium 3: 700MHz

128 MB PC100 Ram

Skjermkort: ??? Nvidia Riva TNT2 32mb

score ca 750

PC 2: middels dårlig

Pentium 3: 833MHz

512 MB Ram (tror PC133)

Skjermkort: Står kun Nvidia GeForce

Score: 2320

min nye

Hovedkort: Abit IT7

Pentium 4: 2.0 GHz

512 MB Ram (PC2100) - Twinmos

Skjermkort: Gainward GeForce 4 Mx 440 128mb

Score: 2090

Har bestilt nytt skjerm kort: Hercules Radeon 9800 Pro, 128mb, så det burte bli litt bedre.

Men det virker som det er noe annet som holder igjenn også, for når jeg sjekket system infoen i 3DMark så viste det at på PC 1 og 3, at system bussen var 100 MHz, og på PC 2: 133 MHz

så jeg hentet en system tester fra intel, der viste det at system bussen på PC3 var 400 MHz

er det noen som kan hjelpe meg, jeg tror at scoren fra 3DMark burte ha vært betydlig høyere, spesielt urovekkende er det at den blir slått av en gammel pc.

Eller må jeg bytte ut det meste, noe som ville vært surt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatert alle driverene(skjermkort, hovedkort osv).

Oppdater opperativsystemet.

Pass på at skjermkortet kjører på minst Agp 4x.

Pass på at hardiskene kjører på U-DMA

Kjør diskfragmentering.

Kjør ad-aware og Spybot - Search & Destroy (google)

Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert de driverene jeg fant, men fant ikke noen for prossessoren, og ikke helt dem til hovedkortet (fant ikke ut hvilken jeg skal bruke for intel sitt brikkesett, har 845E men det var flere med det navnet, på intel sine sider.

operativ systemet har alle oppdateringer, disken er deframentert, og den brukes ikke på nettet, men har kjørt ad-aware etter jeg har brukte den der en skjelden gang.

det med hardiskene er jeg usikker på, jeg har 2 stk. Seagate Barracuda V 120GB som er kjørt sammen så de brukes som 1 (ble anbefalt det av han som satte sammen PCen)

Lenke til kommentar

Bytt det elendige skjermkortet og kjøp deg PC3200 minne. Da skal du få se at du ikke trenger å bytte prosessoren. IKke så mye å tjene på å bytte den, maks 100-200 poeng eller noe sånt. Men den største flaskehalsen er skjermkortet. Geforce 4 MX er et videreført GeForce 2 MX, som heller ikke er kjent for å være spesielt bra. Rammen er heller ikke veldig bra, og det at du kanskje har Williamette cpu med 256kb cache er vel heller ikke noen fordel. Men gled deg til å se scoren hoppe i taket når du får inn Radeon 9800 du. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...