Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Moskus, har du et forslag til et motorstyrt 1,3-2 MP overvåkningskamera til utendørs bruk? Jeg vil ha noe som kan gå horisontalt og vertikalt, så jeg kan fokusere på ulike områder utenfor huset. Innebygd, bevegelsessøkende maskingevær som kan avlese at folk kommer med ondt i sinnet (eventuelt for å frelse den ugudelige sjelen min) er en stor fordel, men ingen nødvendighet... ;)

Jeg har snust litt på Deal Extreme, men ikke funnet det jeg er ute etter, selv om jeg dropper maskingeværkravet.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Led-armaturer, led-strips eller led-pærer?

AtW

Tenker først og fremst på led-pærer da jeg trur disse gir best lys. Dessuten skal noen av lysene inn i skaper.

Led-strips kan kanskje være en mulighet på toppen av kjøkkeninnredningen.

jeg er veldig fornøyd med disse:

Philips LED MASTER LEDspotMV 4-35W GU10 2700K 40D

Men de koster jo

Lenke til kommentar

AtW

Tenker først og fremst på led-pærer da jeg trur disse gir best lys. Dessuten skal noen av lysene inn i skaper.

Men de koster jo

Hva med sokkel?

Noen slik er det jeg kan tenke meg http://www.ledonline...-borststal.html

Men, må ha en strømforsyning jeg kan dimme ned med en z-wave modul...eller noe.

Ser også etter noen ledlys jeg kan ha ute, tenker da på huset som utelys.

Disse hadde vært fine hvis de hadde vært mylig å dimme.

http://www.ledonline.no/lavtbyggende-led/led-uplight-solv-farge.html

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

AtW

Men de koster jo

Hva med sokkel?

Noen slik er det jeg kan tenke meg http://www.ledonline...-borststal.html

Men, må ha en strømforsyning jeg kan dimme ned med en z-wave modul...eller noe.

Ser også etter noen ledlys jeg kan ha ute, tenker da på huset som utelys.

Disse hadde vært fine hvis de hadde vært mylig å dimme.

http://www.ledonline...solv-farge.html

de jeg pastet er gu10 og er 220 volt, så der kan du bruke hva som helst som har gu10. vet ikke vilken z-wave modul som kan dimme led, men burde da være noen

Lenke til kommentar

Er det noen som har bygd en vekkerklokke som spiller musikk om morran? Jeg har allerede lys-script, men hadde vært kjekt med radio/musikk som begynte å spille også.

Ser for meg at den enten kan styre ved å slå strøm av/på, men det innebærer at den begynner å spille med en gang strømmen kommer. Evt at den kan styres via bluetooth/wifi eller lignende.

Koblet til lys-scriptet har skrur jeg på stereoanlegget på soverommet med Global Caché, og spiller lyd via Squeezebox Duett. :)

Når lysscriptet starter, starter det også fuglekvitter som fades inn i takt med lyset. Når vekkerklokka trigges endelig (dvs. lysscriptet når 100%), spilles det av musikk som f.eks. radio, eller Knutsen og Ludvigsens "God morgen, Norge", eller noe helt annet. Random er bra.

Hadde tidligere Pink Floyds "Shine On Your Crazy Diamond", men det økte ikke akkurat lysten på å stå opp. Mer spennende å høre musikk i senga. ;)

Jeg har nettop kjøpt meg en del nexa magnet6 kontakter. hr montert 1 på et vindu for og teste. og jeg merker at om jeg lukker viduet fort, type 2 sekundre etter at jeg åpnet det blir det ikke registeret at det ble lukket igjen.

jeg tenkte og bruke dette til og sende automatisk varsling om noe er åpent når man legger seg. men det at den ikke registrer det skaper litt problemer.

har noen noen forslag eller opplevd lignende?

Dette er problemet med sikkerhetsmodulene fra Nexa. De lager støy! I ca. 5 sekunder etter at de er trigget!

Gjør du med andre ord endringer i "stilling" innen 5 sekunder blir det ikke registrert. Du må altså vente 5 sekunder (som i RF-verdenen er en evighet) før du kan trigge dem igjen.

Jeg ringte forsikringsselskapet nå. Han sa det ikke var noe problem sålenge låsen var CE-merket og det var en seriøs produsent som sa den var egnet til utendørs bruk (Trioving/Aaaso Abloy osv). Jeg spurte også om det var noen regler for hvordan man styrte denne låsen (RFID, fingeravtrykk, krav til kryptert kommunikasjon, antall siffer i pin-kode osv), han sa det ikke var noen formelle krav der heller, sålenge man brukte sunn fornuft, dvs hadde ett oppsett som i utganspunktet hadde en vis grad av sikkerhet. Feks at noen klarer å lure en fingeravtrykkleser var ikke noe man kunne lastes for. Han kjente heller ikke til noen tilfeller avkortning på grunnlag av en lås. Jeg skal sende en skriftlig henvendelse der jeg spør om det konkrete produktet, så jeg har ett sporbart svar for å være sikker.

Ah! Det var veldig gode nyheter! :)

Jeg har lyst på åpning med RFID eller muligens en annen form av tilnærmingskommunikasjon.

Kanskje jeg skal spandere på meg en Poly-Lock til eller kanskje en skjult motorlås til hoveddøra også? (Det har skikkelig lyst på motorstyring der også etter Poly-Lock installasjonen. Det er nemlig superpraktisk!)

En squeeze box vil være et alternativ, bruker det selv og det fungerer bra.

Tenker på denne faktisk. Kan man styre den via pc?

Jepp. Enten via Logitechs server, eller via f.eks. plugin til HomeSeer. Finnes også sikkert plugin'er til andre styringsprogrammer. :)

Lenke til kommentar

Moskus, har du et forslag til et motorstyrt 1,3-2 MP overvåkningskamera til utendørs bruk? Jeg vil ha noe som kan gå horisontalt og vertikalt, så jeg kan fokusere på ulike områder utenfor huset. Innebygd, bevegelsessøkende maskingevær som kan avlese at folk kommer med ondt i sinnet (eventuelt for å frelse den ugudelige sjelen min) er en stor fordel, men ingen nødvendighet... ;)

Jeg har snust litt på Deal Extreme, men ikke funnet det jeg er ute etter, selv om jeg dropper maskingeværkravet.

Jeg har ikke motorstyring ute. Der er det kun faste kameraer. Skal du ha motorstyring tror jeg at jeg ville sett på "dome" cameraer, som dette: http://dx.com/p/waterproof-wired-h-264-sony-ccd-ip-cctv-camera-w-10x-optical-zoom-pan-tilt-motors-64023?item=8

... men det finnes billigere andre steder. ;)

Noen som har montert opp noen ledlys i det siste?

Kunne tenke meg å montere noen led på kjøkkenet.

Har sett litt rundt, men det kryr av forskjellige ledlys så det er litt vanskelig å bestemme seg:)

Vil ha muligheten til å dimme lysene også.

Akkurat dimming av led er for meg enda et forholdsvis stort spørsmål, og jeg får ulike svar uansett hvor jeg spørr. Fibaro-modulene kan visstnok dimme 220V led (hvis du har bypass'en som selges som ekstrautstyr), men jeg har ikke prøvd det (enda, det er vel bare et spørsmål om tid).

På RLC-dimmerne (som også er i Z-wave format) står det at de kan dimme "elektroniske transformatorer som kan dimmes". Men hvordan vet man hvilke transformatorer som kan dimmes?

Lenke til kommentar

Hva tror du om noe sånt:

http://www.ebay.co.u...=item3a782d307f

Prisen var grei, og specsene virker ok, men kanskje det er skrot for det? Det er jo iallfall rimelig! Og 300 graders panning og 45 graders tilt gir meg alt jeg trenger for å holde øye med stien og inngangsdøra med ett kamera.

Er det faktisk motorisert? Kan ikke se noe om det, vanligvis vil jo folk skryte av det, men her var det lite...

Lenke til kommentar

LED-pærene i seg selv må kunne dimmes, men de lar seg ikke dimme av alle dimmere heller. Det vil avhenge av fabrikat og minimum effekt som dimmerens støtter. Så det er ikke noen triviell sak. Det er egentlig dustete å bruke en vanlig dimmer til slikt, men bransjen henger litt etter. Ellers har det akkurat kommet en ny standard som heter ledotron for signalbasert dimming av pærer. FOr armaturer så må man ha en egen strømforsyning som oftest (om det ikke er innebygd) (en sånn 700mA-sak), men endel av diss strømforskyningene lar seg igjen kontrollere av dimmere. Hele systemet bærer sterkt preg av at de skal få ting til å passe med eksisterende dimmere (som er for primitive i utgangspunktet, de burde kanskje vært pvm), og derfor er det mye rot.

AtW

Lenke til kommentar

Hele systemet bærer sterkt preg av at de skal få ting til å passe med eksisterende dimmere (som er for primitive i utgangspunktet, de burde kanskje vært pvm), og derfor er det mye rot.

Klart, men man kan jo forstå det også. Det er vesentlig flere eksisterende boliger enn det bygges nye... Pengene er jo der forbrukerne er, og for ganske mange vil det være uaktuelt å bytte mange dimmere kun for å bytte lyskilde. Da er det nok bedre penger å tjene på å lage systemer som er bakoverkompatible... bare synd at det vi har sett til nå stort sett er "quick-and-dirty" løsninger.

PWM kommer nok til å bli mer eller mindre standard etter hvert. Men ting tar tid.

Lenke til kommentar

Jeg har nettop kjøpt meg en del nexa magnet6 kontakter. hr montert 1 på et vindu for og teste. og jeg merker at om jeg lukker viduet fort, type 2 sekundre etter at jeg åpnet det blir det ikke registeret at det ble lukket igjen.

jeg tenkte og bruke dette til og sende automatisk varsling om noe er åpent når man legger seg. men det at den ikke registrer det skaper litt problemer.

har noen noen forslag eller opplevd lignende?

Dette er problemet med sikkerhetsmodulene fra Nexa. De lager støy! I ca. 5 sekunder etter at de er trigget!

Gjør du med andre ord endringer i "stilling" innen 5 sekunder blir det ikke registrert. Du må altså vente 5 sekunder (som i RF-verdenen er en evighet) før du kan trigge dem igjen.

ok. jeg viste dette om bevegelses sensorene, men var ikke klar over at det gjalt de og. Det sugde jo litt. burde kansje testet med en før jeg kjøpte mange :)

har du noen andre magnetkontakter og anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...