Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket litt rundt og en Solenoid-låskasse virker til å være det konvensjonelle alternativet, de koster mellom 2 og 3 tusen virker det som, og har innbygd detektor som merker 1. Om døren er låst eller ikke 2. Om døren er oppe eller ikke. Men de trenger 24V strøm. Man kan velge om døren er åpen til den får strøm, eller lås til den får strøm. En ekstra utgift er at man må legge kabler gjennom dørbladet og over til karmen med en overgang.

Mener å huske at det var noe med den typen lås med bruk i husstander. Det som er sikkert nok til bruk i industrien, er ikke nødvendigvis sikkert nok hjemme. I husstander er forsikringsselskapene gladest i "deadbolt" for låsing, jeg tror f.eks. ikke du finner FG-låser til privatbruk som ikke er det.

 

Det stemmer nok, isåfall må man ha en motorlås, men det er mer upraktisk og nesten dobbelt så dyrt, FG-godkjenning er jo mest aktuelt om man sparer noe særlig på forsikringen. Det er ikke så viktig for meg personlig, det er vinduet de knuser uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer nok, isåfall må man ha en motorlås, men det er mer upraktisk og nesten dobbelt så dyrt, FG-godkjenning er jo mest aktuelt om man sparer noe særlig på forsikringen. Det er ikke så viktig for meg personlig, det er vinduet de knuser uansett.

Det var mer enn som så, mener jeg. FG-godkjennelse er strengt tatt ikke nødvendig med mindre du vil spare på forsikringen, men er ikke låsen "god nok" kan du risikere å få erstatningen avkortet. Hvis du låser ytterdøra din med en liten hengelås er jo ikke dette godt nok selv om døren er teknisk sett låst.

 

En vanlig 5116 låsekasse meget, meget vanlig i norske husstander. Den er ikke FG-godkjent, men gir deg ikke problemer med å få erstatning fra forsikringsselskapene. Verre blir det hvis man ikke har en låsekasse med en "skikkelig" låsebolt. Lås som brettes inn, som skrår eller karmstykke som åpnes er ikke godt nok hjemme, selv om det brukes veldig ofte i kontorer. Var gjennom hele denne regla da vi byttet dører der jeg bodde tidligere

Lenke til kommentar
Det stemmer nok, isåfall må man ha en motorlås, men det er mer upraktisk og nesten dobbelt så dyrt, FG-godkjenning er jo mest aktuelt om man sparer noe særlig på forsikringen. Det er ikke så viktig for meg personlig, det er vinduet de knuser uansett.
Det var mer enn som så, mener jeg. FG-godkjennelse er strengt tatt ikke nødvendig med mindre du vil spare på forsikringen, men er ikke låsen "god nok" kan du risikere å få erstatningen avkortet. Hvis du låser ytterdøra din med en liten hengelås er jo ikke dette godt nok selv om døren er teknisk sett låst. En vanlig 5116 låsekasse meget, meget vanlig i norske husstander. Den er ikke FG-godkjent, men gir deg ikke problemer med å få erstatning fra forsikringsselskapene. Verre blir det hvis man ikke har en låsekasse med en "skikkelig" låsebolt. Lås som brettes inn, som skrår eller karmstykke som åpnes er ikke godt nok hjemme, selv om det brukes veldig ofte i kontorer. Var gjennom hele denne regla da vi byttet dører der jeg bodde tidligere

 

Det finnes endel solenoid-varianter med innebygd bolt. Men jeg skal høre med Trioving om hva de mener, om dette skaper trøbbel. Personlig tipper jeg forsikringsselskapet skal jobbe hardt for å argumentere for regress med en slik lås.

AtW

Lenke til kommentar

Lurer litt på om dette er mulig og evt. hvordan jeg kan lage det.

Har en en del sensorer på dører og vinduer, samt en bryter i låsen slik at jeg ser om låsen er åpen eller lukket. Alle lys er koblet opp mot z-wave.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan lage en "nattfunksjon"

Tenker da at jeg kan trykke på en "nattfunkjsonknapp" i hstouch slik at alle lys jeg vil slukke går av(denne biten er grei) samt at den skjekker at alle vinduene/dørene er stengt og at låsen er låst.

Hvis noe av dette ikke oppfyller kravet vil jeg at det dukker opp en melding i hstouch som sier hva som ikke er i riktig posisjon.

Noen som har en slik funksjon som vil hjelpe meg litt på vei:) er også interisert i andre løsninger.

Håper dere forstår hva jeg tenker:)

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Lurer litt på om dette er mulig og evt. hvordan jeg kan lage det.

Har en en del sensorer på dører og vinduer, samt en bryter i låsen slik at jeg ser om låsen er åpen eller lukket. Alle lys er koblet opp mot z-wave.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan lage en "nattfunksjon"

Tenker da at jeg kan trykke på en "nattfunkjsonknapp" i hstouch slik at alle lys jeg vil slukke går av(denne biten er grei) samt at den skjekker at alle vinduene/dørene er stengt og at låsen er låst.

Hvis noe av dette ikke oppfyller kravet vil jeg at det dukker opp en melding i hstouch som sier hva som ikke er i riktig posisjon.

Noen som har en slik funksjon som vil hjelpe meg litt på vei:) er også interisert i andre løsninger.

Håper dere forstår hva jeg tenker:)

 

Tror det begynner å bli på tide å kikke på litt enkel scripting i Visual Basic .NET. Du kan få til dette med eventer, men det er mye, mye, mye enklere å scripte.

Lenke til kommentar

Det finnes endel solenoid-varianter med innebygd bolt.

Jepp. Men problemet der igjen er vel at de fort koster mer enn 2-3 tusen kroner. ;)

 

Men jeg skal høre med Trioving om hva de mener, om dette skaper trøbbel. Personlig tipper jeg forsikringsselskapet skal jobbe hardt for å argumentere for regress med en slik lås.

Så lenge det er bolt så har du stort sett en god sak. Mine foreldre hadde sånn "smekklås", og ble anbefalt på det absolutt sterkeste av Gjensidige å installere ekstra deadbolt, eller bytte kasse.

 

Istedenfor å høre med TrioVing, så kan du vel høre med forsikringsselskapet ditt. Det er jo de du potensielt sett skal krangle med. ;)

Lenke til kommentar

Det finnes endel solenoid-varianter med innebygd bolt.

Jepp. Men problemet der igjen er vel at de fort koster mer enn 2-3 tusen kroner. ;)

 

Men jeg skal høre med Trioving om hva de mener, om dette skaper trøbbel. Personlig tipper jeg forsikringsselskapet skal jobbe hardt for å argumentere for regress med en slik lås.

Så lenge det er bolt så har du stort sett en god sak. Mine foreldre hadde sånn "smekklås", og ble anbefalt på det absolutt sterkeste av Gjensidige å installere ekstra deadbolt, eller bytte kasse.

 

Istedenfor å høre med TrioVing, så kan du vel høre med forsikringsselskapet ditt. Det er jo de du potensielt sett skal krangle med. ;)

 

Det virker ikke sån, de finnes endel med en sånn liten bolt i tillegg i samme prisklasse. Fikk forresten svar fra Trioving, men skal ta kontakt med forsikringsselskapet også.

 

heisann

 

Det er pr.dd ikke krav til FG-godkjente låser i privatboliger, men det er selvsagt å anbefale.

 

*Dessverre' lokker forsikringsbransjen med rabatteringer dersom man har FG-godkjente låser, men at man skal

skal frykte avkortninger burde ikke være noe tema. ( men som kjent er dette en sterk og spesiell bransje )

Anbefaler deg egentlig å 'stikke innom' nærmeste lokale låsforhandler for en vurdering

 

Jeg er litt usikker på hva han mener med "dessverre" (muligens mener vedkommende uheldigvis for meg, da jeg nevnte at låsene ikke er FG-godkjent i spørmålet). Var forresten innom låssenteret her i byen i går, og de mente det gikk fint som ytterdør. Men skal som nevnt høre med forsikringsselskapet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det noen som har bygd en vekkerklokke som spiller musikk om morran? Jeg har allerede lys-script, men hadde vært kjekt med radio/musikk som begynte å spille også.

 

Ser for meg at den enten kan styre ved å slå strøm av/på, men det innebærer at den begynner å spille med en gang strømmen kommer. Evt at den kan styres via bluetooth/wifi eller lignende.

Lenke til kommentar

Høyttalere i taket (JBL 6x9 marinhøyttalere er hvite og pene), forsterker på loftet, Girder på en virtuell automatiseringsmaskin på den fysiske serveren som bruker USB-UIRT til å slå på forsterkeren og sette den til riktig volum, så går signal til Girder på medieserveren (med 12-14 soner, de fleste rommene i huset) så den starter melodien "Concerning Hobbits" for fruen og senere (en time etter at når hun har stått opp og slått av) nyhetene klokka halv åtte for meg, med nettradio (Foobar som nettradioprogram, Media Center 17 som multisonelydprogram). Det funker 100 % så lenge ikke strømmen går.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Owl Micro+, fungerer helt knall. Ingen elektriker nødvendig.

 

http://www.theowl.co...ts/owlmicro.php

 

Fikk tips her i tråden for en del sider tilbake.. Tror det var ATW som skal ha kreditt for den ^^

 

Er out of stock til midten av oktober ser jeg :( eller fikk du kjøpt i norge?

 

Nei, har ikke loft engang :) Soverommet ligger også i første etasje så hadde blitt lang vei. Trenger ikke super fantatisk lyd siden det bare er snakk om soverom og for wake-up.

En squeeze box vil være et alternativ, bruker det selv og det fungerer bra.

 

Tenker på denne faktisk. Kan man styre den via pc?

Lenke til kommentar

Jeg ringte forsikringsselskapet nå. Han sa det ikke var noe problem sålenge låsen var CE-merket og det var en seriøs produsent som sa den var egnet til utendørs bruk (Trioving/Aaaso Abloy osv). Jeg spurte også om det var noen regler for hvordan man styrte denne låsen (RFID, fingeravtrykk, krav til kryptert kommunikasjon, antall siffer i pin-kode osv), han sa det ikke var noen formelle krav der heller, sålenge man brukte sunn fornuft, dvs hadde ett oppsett som i utganspunktet hadde en vis grad av sikkerhet. Feks at noen klarer å lure en fingeravtrykkleser var ikke noe man kunne lastes for. Han kjente heller ikke til noen tilfeller avkortning på grunnlag av en lås. Jeg skal sende en skriftlig henvendelse der jeg spør om det konkrete produktet, så jeg har ett sporbart svar for å være sikker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har nettop kjøpt meg en del nexa magnet6 kontakter. hr montert 1 på et vindu for og teste. og jeg merker at om jeg lukker viduet fort, type 2 sekundre etter at jeg åpnet det blir det ikke registeret at det ble lukket igjen.

 

jeg tenkte og bruke dette til og sende automatisk varsling om noe er åpent når man legger seg. men det at den ikke registrer det skaper litt problemer.

 

har noen noen forslag eller opplevd lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...