Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Fins det en "alarmkeypad" som funker med RFXtrx? Jeg har foreløpig satt en skjult knapp for å sette hytta over fra "vi er borte" til "vi er på hytta" og omvendt, men det hadde vært flott med en utvendig montert keypad (talltastatur). Er det noen sånne løsninger? Jeg har prøvd å lete i Nexa, men ikke funnet noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fins det en "alarmkeypad" som funker med RFXtrx? Jeg har foreløpig satt en skjult knapp for å sette hytta over fra "vi er borte" til "vi er på hytta" og omvendt, men det hadde vært flott med en utvendig montert keypad (talltastatur). Er det noen sånne løsninger? Jeg har prøvd å lete i Nexa, men ikke funnet noe.

Jeg har lett, men har ikke funnet noen. Skulle gjerne hatt en...

Lenke til kommentar

Greit, takk. Da får vel løsningen bli et trådløst, numerisk tastatur med USB dongle. Så kobler jeg dongelen til VM-en som kjører automatiseringen, så jeg kan slå en kode der og bruke Girders tastatur-plug-in. Det bør vel være et talltastatur som tåler vann, eller så gjemmer jeg det i en slags plastgreie.

For eksempel dette, som ikke er vanntett, men trådløst og har lang batterilevetid:

http://www.logitech....umber-pads/6355

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg lage en event som gir en modul et signal på at den skal slå seg på i 1 sekund, for så slå seg av igjen.

Tenker å bruke dette på garasjeporten min.

Har koblet opp et rele og div. saker, så det eneste jeg trenger er å sette på modulen i et sekund slik at porten begynner å gå.

skal også sette opp en dørsensor slik at jeg har kontroll på hvilken posisjon porten står i.

Lenke til kommentar

Du skal bruke trikset mitt? ;) Vel, med normale og avanserte styringsprogrammer er det bare å legge inn en makro der første handling er å slå på releet, andre handlng er 250 millesekunders pause, og tredje handling er å slå av releet. Men hvis du bruker HomeSeer, vet jeg ikke om den klarer noe så vanskelig! ;) Eller hva, Moskus?

Lenke til kommentar

Du skal bruke trikset mitt? ;) Vel, med normale og avanserte styringsprogrammer er det bare å legge inn en makro der første handling er å slå på releet, andre handlng er 250 millesekunders pause, og tredje handling er å slå av releet. Men hvis du bruker HomeSeer, vet jeg ikke om den klarer noe så vanskelig! ;) Eller hva, Moskus?

Ja, jeg bruker homeseer.

Lenke til kommentar

Du skal bruke trikset mitt? Vel, med normale og avanserte styringsprogrammer er det bare å legge inn en makro der første handling er å slå på releet, andre handlng er 250 millesekunders pause, og tredje handling er å slå av releet. Men hvis du bruker HomeSeer, vet jeg ikke om den klarer noe så vanskelig! Eller hva, Moskus?

Nja... vanskelig dette...

Bare tuller, selvfølgelig er det enkelt. ;)

Hvordan kan jeg lage en event som gir en modul et signal på at den skal slå seg på i 1 sekund, for så slå seg av igjen.

Tenker å bruke dette på garasjeporten min.

Har koblet opp et rele og div. saker, så det eneste jeg trenger er å sette på modulen i et sekund slik at porten begynner å gå.

skal også sette opp en dørsensor slik at jeg har kontroll på hvilken posisjon porten står i.

Du kan velge om du vil scripte det eller bruke et event. Ville nok brukt event hvis jeg var deg. ;)

Det er mange veier til rom, se f.eks. følgende Actions i et Event:

1. Device Action: Relé på

2. Wait: 1 sekund, 250 ms?, passende pause

2. Device Action: Relé av.

eller hvis du ikke skal ha mindre pause enn et sekund:

1. Relé på

2. Relé av, med Delay på 1 sekund

men jeg tipper den øverste er mest "stabil".

Lenke til kommentar

Fant det egentlig ut etterhvert, gjorde slik som du nevnte først.

Ser ut som det fungerer greit nå, har også montert opp en dørsensor, slik at jeg vet hvor porten er.

Lurer egentlig litt på hva som kan skje hvis noe skulle gå feil slik at modulen ikke slår seg av og at relet står på.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

I bruksanvisningen ser det ut som for meg at den settes på innsiden, og at man ennå kan låse opp med nøkkel utvendig. Hvis jeg ikke har misforstått totalt, da.

Man kan jo like fullt sende ett signal fra utsiden som låser den opp fra innsiden? Takker forøvrig for tips, men det er en litt hjemmemekk-aktig løsning synes jeg, veldig grei på eksisterende dører, på en ny så lurer jeg på om det ikke er bedre å integrere motoren i døra. I tillegg vil jeg gjerne ha en ikke-batteri-avhengig løsning.

Tiger: Tror ikke man i utgangspunktet trenger noen godkjenning på låser.

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd, eller kikket litt på motorer for låsing av dører? Drev å lurte på om jeg skal sysle litt med det eller ikke. Hva finnes egentlig av løsninger her?

Poly-Lock fungerer utmerket! :)

Er denne godkjent for å bruke på ytterdører?

Litt skummelt og fjerne muligheten til å låse opp med vanlig nøkkel.

Man fjerner ikke muligheten til å bruke vanlig nøkkel, man gjør ikke noe med selve låsekassen. Den erstatter i praksis låsvrideren på innsiden av døren.

I bruksanvisningen ser det ut som for meg at den settes på innsiden, og at man ennå kan låse opp med nøkkel utvendig. Hvis jeg ikke har misforstått totalt, da.

Det er riktig.

Man kan jo like fullt sende ett signal fra utsiden som låser den opp fra innsiden? Takker forøvrig for tips, men det er en litt hjemmemekk-aktig løsning synes jeg, veldig grei på eksisterende dører, på en ny så lurer jeg på om det ikke er bedre å integrere motoren i døra. I tillegg vil jeg gjerne ha en ikke-batteri-avhengig løsning.

Når jeg får tid skal jeg poste litt mer om vårt nye anlegg, bl.a. om låsen. Må si jeg er godt fornøyd med den, selv om den ikke er direkte billig (men det er automatiske låser vanligvis ikke).

Jeg snakket med en låsesmed ang. problemstillingen om sikkerhet. Det som betyr noe er at du har låst, og det ikke er "enkelt" å låse opp utenfra (som f.eks. en nøkkel under dørmatta eller noe slikt). Poenget er at det må være "vanskeligere" å åpne døren enn å bare knuse et vindu, f.eks. Hvis man i tillegg har alarm, så begynner det å bli begrenset for hva man kan gjøre.

Det viktigste er jo å vite at du faktisk har låst... ;)

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd, eller kikket litt på motorer for låsing av dører? Drev å lurte på om jeg skal sysle litt med det eller ikke. Hva finnes egentlig av løsninger her?

Poly-Lock fungerer utmerket! :)

Er denne godkjent for å bruke på ytterdører?

Litt skummelt og fjerne muligheten til å låse opp med vanlig nøkkel.

Man fjerner ikke muligheten til å bruke vanlig nøkkel, man gjør ikke noe med selve låsekassen. Den erstatter i praksis låsvrideren på innsiden av døren.

Det er riktig.

Når jeg får tid skal jeg poste litt mer om vårt nye anlegg, bl.a. om låsen. Må si jeg er godt fornøyd med den, selv om den ikke er direkte billig (men det er automatiske låser vanligvis ikke).

Jeg snakket med en låsesmed ang. problemstillingen om sikkerhet. Det som betyr noe er at du har låst, og det ikke er "enkelt" å låse opp utenfra (som f.eks. en nøkkel under dørmatta eller noe slikt). Poenget er at det må være "vanskeligere" å åpne døren enn å bare knuse et vindu, f.eks. Hvis man i tillegg har alarm, så begynner det å bli begrenset for hva man kan gjøre.

Det viktigste er jo å vite at du faktisk har låst... ;)

Uff, må slutte og lese denne tråden. Trur jeg må skaffe meg en slik også. Da slipper jeg hvertfall og montere inn en bryter slik at jeg kan se om låsen er låst eller åpen, noe jeg egentlig var i ferd med å gjøre snart.(koble bryteren opp mot en DS90)

Regner med at dette var tilfellet for deg moskus?

Lenke til kommentar

Uff, må slutte og lese denne tråden. Trur jeg må skaffe meg en slik også. Da slipper jeg hvertfall og montere inn en bryter slik at jeg kan se om låsen er låst eller åpen, noe jeg egentlig var i ferd med å gjøre snart.(koble bryteren opp mot en DS90)

Regner med at dette var tilfellet for deg moskus?

Nei, så enkelt er det egentlig ikke. Låsekasser som brukes i Norge (og Scandinavia) er todelte for hustander. Det vil si at vrideren på innsiden er uavhengig av sylinderen på utsiden. Altså vet ikke Poly-Lock egentlig om døren er låst eller ikke, med mindre du ALLTID bruker Poly-Lock'en. Du kan f.eks. ha låst døren med Poly-Lock og låst opp fra utsiden med nøkkel.

Så det blir nok en DS90 montert i veggen.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt rundt og en Solenoid-låskasse virker til å være det konvensjonelle alternativet, de koster mellom 2 og 3 tusen virker det som, og har innbygd detektor som merker 1. Om døren er låst eller ikke 2. Om døren er oppe eller ikke. Men de trenger 24V strøm. Man kan velge om døren er åpen til den får strøm, eller lås til den får strøm. En ekstra utgift er at man må legge kabler gjennom dørbladet og over til karmen med en overgang.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket litt rundt og en Solenoid-låskasse virker til å være det konvensjonelle alternativet, de koster mellom 2 og 3 tusen virker det som, og har innbygd detektor som merker 1. Om døren er låst eller ikke 2. Om døren er oppe eller ikke. Men de trenger 24V strøm. Man kan velge om døren er åpen til den får strøm, eller lås til den får strøm. En ekstra utgift er at man må legge kabler gjennom dørbladet og over til karmen med en overgang.

Mener å huske at det var noe med den typen lås med bruk i husstander. Det som er sikkert nok til bruk i industrien, er ikke nødvendigvis sikkert nok hjemme. I husstander er forsikringsselskapene gladest i "deadbolt" for låsing, jeg tror f.eks. ikke du finner FG-låser til privatbruk som ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...