Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver å titter på diverse overvåkingskamera til utendørs bruk, men sliter litt med å finne noen som takler en god norsk vinter. Så lang har jeg funnet Logitech alert 750e som takler -30grader. Noen her som har erfaringer med dette, eller kanskje vet om noen andre kamera som takler en kald vinternatt

Mine billige ebay kamerar har fungert feilfritt utendørs i 5 år med temp ned til -27. Betalte 1200 for 4 x kamera + hd opptager.
Lenke til kommentar

Jeg har kameraer fra DealExtreme. Har fungert utmerket i flere år. Men har ikke hatt temperaturer laver enn ca. -12 til -14 grader.

Driver å titter på diverse overvåkingskamera til utendørs bruk, men sliter litt med å finne noen som takler en god norsk vinter. Så lang har jeg funnet Logitech alert 750e som takler -30grader. Noen her som har erfaringer med dette, eller kanskje vet om noen andre kamera som takler en kald vinternatt

Mine billige ebay kamerar har fungert feilfritt utendørs i 5 år med temp ned til -27. Betalte 1200 for 4 x kamera + hd opptager.

 

Da tror jeg tar sjansen på et slikt kamera også. Vil jo ikke bruke mer penger enn man trenger ;) Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Det jeg synes er spennende er at den blir mer åpen hvor folk kan slippe integrasjoner mot mye forskjellig. Greit at den støtter BT/Zigbee/Z-Wave enheter også..

De eksisterende produktene er jo tilsvarende åpne, du kan programmere til de aller, aller fleste om du bare vet hvordan. Det er ikke mulighetene det står på, det er kunnskapen. Jeg klarer ikke se helt hvorfor denne boksen skal være revolusjonerende...

 

Denne får mye oppmerksomhet fordi den kommer via Kickstarter, og journalister som ikke vet helt hva de skriver om (eller hva de skal skrive om idag?) skryter den opp i skyene, selv om den faktisk egentlig ikke finnes enda. Jeg ville hatt litt mer is i magen, og ventet til den var lansert. Så får vi se hvor genial den egentlig er. Det kan godt være at det er et fantastisk produkt, men det vil tiden vise...

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke like god infrastruktur rundt når det gjelder pent grensesnitt via ipad/iphone uten at det krever enormt mye egeninnsats, eller tar jeg feil? Er ganske fersk på dette feltet, men ser at dette er noe som definitivt kommer til å bli mer populært og rimeligere de neste årene. Forundrer meg litt at ikke Apple med sine ressurser har noe på gang på dette feltet. Med stemmestyring og iCloud + iphone/ipad burde det meste være på plass når det gjelder integrasjon. Å lage noen sensorer og andre ting burde være en smal sak for Apple med så mye penger de har på bok...

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke like god infrastruktur rundt når det gjelder pent grensesnitt via ipad/iphone uten at det krever enormt mye egeninnsats, eller tar jeg feil? Er ganske fersk på dette feltet, men ser at dette er noe som definitivt kommer til å bli mer populært og rimeligere de neste årene. Forundrer meg litt at ikke Apple med sine ressurser har noe på gang på dette feltet. Med stemmestyring og iCloud + iphone/ipad burde det meste være på plass når det gjelder integrasjon. Å lage noen sensorer og andre ting burde være en smal sak for Apple med så mye penger de har på bok...

 

Problemet er koblingen software til hardware, alt er jo på plass med tanke på å lage programmer med fin UI som støtter mobile enheter og stemmestyring i dag også. Men det er ikke alle av disse som støtter hardwaren. Så man sitter gjerne igjen med fine program uten hardware-supprt (som brukes til andre ting), eller mindre fine program med hardware-support.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det er vel ikke like god infrastruktur rundt når det gjelder pent grensesnitt via ipad/iphone uten at det krever enormt mye egeninnsats, eller tar jeg feil?

Jo, det tror jeg. "Alle" må tilby touch screen interface nå, kundene forventer det. Så dette er også langt fra unikt.

 

 

Er ganske fersk på dette feltet, men ser at dette er noe som definitivt kommer til å bli mer populært og rimeligere de neste årene.

Det blir nok absolutt mer og mer populært ettersom prisene går nedover. Men du vil finne at det er ikke prisen på selve styringsenheten som til slutt kommer til å spille noen rolle (for de fleste protokoller utenom KNX), det er antall moduler du har installert og hvilket annet utstyr du vil kontrollere.

 

 

Forundrer meg litt at ikke Apple med sine ressurser har noe på gang på dette feltet. Med stemmestyring og iCloud + iphone/ipad burde det meste være på plass når det gjelder integrasjon. Å lage noen sensorer og andre ting burde være en smal sak for Apple med så mye penger de har på bok...

Grunnen er at det er veldig vanskelig å få produktene så strømlinjeformet som Apple (og andre tilsvarende store selskaper som Microsoft og Google) vil ha det. Det er ikke bare "plug n' play" å installere dimmere bak eksisterende brytere eller, enda verre, til nye kurser. Alt kommer veldig an på hvilket elektrisk anlegg sluttbrukeren har, og det er hauger av regelverk man skal følge. For sikkerhetsskyld er det store forskjeller i "vanlig standard utførelse" og regelverk mellom forskjellige land, og faktisk innad i et bestemt land.

 

F.eks. kan du kjøpe Nest termostaten i Apple-butikker, men 1) denne er ikke et Apple-produkt og du får selvfølgelig kjøpt det andre steder, 2) du må (her i Norge) fremdeles ha tekniker på plass for å installere den og 3) ha et HVAC-anlegg som støtter den. Produktet får veldig gode skussmål, men salget har ikke akkurat tatt av.

 

 

Nei, takke meg til mindre tredjepartsselskaper. Definisjonen på helvete er å måtte være koblet til iTunes for å kunne skru på lyset... :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Homeseer HS2 eller HSPRO?

Trenger også HSTouch. (funker på både Ipad og Android?)

 

Ser at prisforskjellen ikke blir veldig stor.

Trenger også følgende plugins.

* GlobalCache

* Nexa

* Squuzebox

 

Noen som har Samsung LED TV 3D?

Finnes det plugin for å styre Samsung sine nye smart TV'er?

Nexa-plugin'en er fryktelig dårlig. Kjøp heller RFXCOM RFXtrx433 med tilhørende plugin. HomeSeer sin egen Global Cache plugin følger med HS Pro. Squeezebox Plugin er utenom uansett.

 

Skal du ha HStouch, ville jeg gått for HS Pro istedenfor.

 

 

Har sett litt om styring av Samsung sine TVer, men siden min er gammel har jeg ikke lest så mye om det. Men det finnes en plugin her. Merk at du ikke kan skru PÅ tven uten å bruke IR...

Lenke til kommentar

Har litt problemer med å adde en nexa modul til homeseer.(Har en RFXtrx433 som er koblet opp mot hs)

Det er en modul uten kodehjul.

 

 

Prøvde og følge dette.

 

 

7.2. Add a Chacon, HomeEasy, KlikAan, NEXA device

go to the RFXCOM Output Dev. Configuration page

 

If the device has address code wheels (A-P/1-16):

Add an ARC device and set the code wheels to the address configured.

 

If the device has a program/learn button:

Add an AC device,

·

go to the HS Status page,

·

push the learn button on the device,

·

click ON at the device on the Status page.

 

 

Når jeg adder en ny enhet kommer det opp et punkt som sier HS Unit Code, der har jeg satt A1.

Når jeg setter inn modulen i stikkontakten blinker lyset i 5 sec og da skal jeg trykke on på den nye device jeg har lagd, men da skjer det ikke noe...d.v.s at jeg ikke får kontakt med nexa modulen.

 

 

 

 

 

nexamodule_zps401f9d1e.jpgnexamodule2_zpsc8821d4c.jpg

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Flytt den nærmere HomeSeer-PCen?

Har du noen andre moduler med A1 som kode?

Det hjalp og sette den nærmere pc`en:)

Signalet må komme frem, vet du. Det kan være at du var utenfor rekkevidde, men minst like sannsynlig kan det være lokal skjerming eller lokale forstyrrelser som ødelegger signal-forholdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...