Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Moskus, har du no erfaring med mottakere til innbygging i eksisterende lampepunkt, eller bryter? Har noen taklamper jeg skulle styrt også, og disse er fastmontert, dvs jeg får ikke brukt stikkkontaktene til Nexa.

Du trenger denne, denne eller denne. Sistnevnte har en fordel med at du kan overstyre lys på/av med en veggbryter, men vær obs på at på/av-bryteren ikke sender ut et signal slik at programvaren du bruker ikke vet om lampen er på eller av om du bruker den. De to første må fjernstyres fra trådløse brytere og/eller RFXCOM. :)

Jeg har brukt de to første (altså uten brytertilkobling). De har fungert upåklagelig siden jeg monterte de :)

De passer akkurat inn i en vanlig veggboks, så det kan være litt vrient å få plass om det er andre koblinger i boksen også ;)

 

Jeg styrer de med vanlige trådløse brytere og bev.meldere, og som sagt har det fungert 100% til nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok bare den siste der jeg får plass til. Har du dette koblet opp hjemme?

 

Jeg forstår ikke helt hvordan dette skal kunne fungere sammen med en vanlig av/på bryter. Da denne bryteren fysik kutter spenningen i kretsen så vil man jo være avhengig av at den gamle bryteren står på hele tiden for at nexa mottakeren skal kunne slå av/på/dimme lampen.

 

Har lekt litt med dimmerene og veggbryterene i dag, men må si dette er ustabile greier. Nå har jeg satt det opp slik at ene veggbryteren styrer to kontakter samtidig. Da skal to lampetter slå seg på. 1/3 ganger er det kun den ene som reagerer. Virker som den faller ut helt, og den må læres opp på nytt for at den skal fungere fra veggbryteren igjen. Fra fjernkontrollen derimot fungerer den greit.

Lenke til kommentar

Jeg har koblet opp dette hjemme ja. Denne i en veggboks - denne fikk plass da det ikke var noe annet enn sammenkoblet jord i tillegg i denne veggboksen.

I takpunktet har jeg en slik. Takboksen er vel litt større, men her var det til gjengjeld vesentlig flere andre koblinger. Men det fikk plass til slutt ;)

 

Boksen med tilkobling til ekstern bryter har jeg ikke brukt, men den ser til å være bra - så lenge du skal ha dimming.

 

Når det gjelder tilkobling og lokale brytere, så bruker jeg ingen lokal bryter foran modulene jeg har montert. Modulene har to klemmer for fase inn (L og N), og to klemmer for lampe (L og brudd/dimmet). Regner her med at L'en bare er videreført, men jeg har ikke målt for å sjekke ;)

 

Modulen med tilkobling for lokal bryter har jeg ikke brukt, og det står ingenting i dokumentasjonen (den jeg finner i alle fall) om hvordan funksjonen er med den lokale bryteren. Men på tegningen er den ikke forankoblet, så jeg regner med at den kan styres både fra fjernkontroll/trådløs veggbryter og fra den lokale bryteren. Går ut fra at om du ønsker å bruke modulen uten lokal bryter er det bare å isolere lederne som skal gå til bryteren - alternativt koble de sammen :)

Lenke til kommentar

Er nok bare den siste der jeg får plass til. Har du dette koblet opp hjemme?

 

Jeg forstår ikke helt hvordan dette skal kunne fungere sammen med en vanlig av/på bryter. Da denne bryteren fysik kutter spenningen i kretsen så vil man jo være avhengig av at den gamle bryteren står på hele tiden for at nexa mottakeren skal kunne slå av/på/dimme lampen.

 

Har lekt litt med dimmerene og veggbryterene i dag, men må si dette er ustabile greier. Nå har jeg satt det opp slik at ene veggbryteren styrer to kontakter samtidig. Da skal to lampetter slå seg på. 1/3 ganger er det kun den ene som reagerer. Virker som den faller ut helt, og den må læres opp på nytt for at den skal fungere fra veggbryteren igjen. Fra fjernkontrollen derimot fungerer den greit.

 

Jeg ser ikke helt problemet? Det blir jo som brytere på alle andre ting? Har man en bryter før noe annet elektrisk, så er man selvsagt avhengig av at bryteren står på ja. Er det noe problem? Såvidt jeg vet så støtter den site (den lille), ikke dimming på ordentlig måte, dvs du kan ikke dimme den fra rfxcom osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser ikke helt problemet? Det blir jo som brytere på alle andre ting? Har man en bryter før noe annet elektrisk, så er man selvsagt avhengig av at bryteren står på ja. Er det noe problem? Såvidt jeg vet så støtter den site (den lille), ikke dimming på ordentlig måte, dvs du kan ikke dimme den fra rfxcom osv.

 

AtW

 

Vel problemet kan oppstå ved to situasjoner:

 

- At man ikke får slått på lampen fra nexa/rfx hvis den fysiske bryteren står av.

 

- At man ikke får slått lampen på fra fysisk bryter fordi nexa/rfx com har slått av modulen.

 

Løsningen må vel bli å l egge opp to tilførsler til lampepunktet og koble bryterene paralelt.

Evt bare droppe eksisterende bryter, dvs koble sammen lederene. og sette dit en nexa bryter.

Lenke til kommentar

- At man ikke får slått på lampen fra nexa/rfx hvis den fysiske bryteren står av.

Du misforstår, tror jeg. Man fjerner innmaten inni den gamle bryteren, men beholder selve plastbryteren og "hengselen". Bryteren må også fjærbelastes (trykker du på knappen når lyset er på blir det skrudd av, og omvendt). Lyset av og på styres av selve LWMR-210'en uavhengig om den styres via RF eller fysisk via bryteren. :)

 

Jeg kan ikke fortelle deg nøyaktig hva som gjøres fordi det var ikke jeg som gjorde det, men elektrikeren min. (Og jeg bruker ikke Nexa sin bryter til dette dessverre, men den samme i X10-format, bl.a. denne og denne.)

Lenke til kommentar

- At man ikke får slått på lampen fra nexa/rfx hvis den fysiske bryteren står av.

Du misforstår, tror jeg. Man fjerner innmaten inni den gamle bryteren, men beholder selve plastbryteren og "hengselen". Bryteren må også fjærbelastes (trykker du på knappen når lyset er på blir det skrudd av, og omvendt). Lyset av og på styres av selve LWMR-210'en uavhengig om den styres via RF eller fysisk via bryteren. :)

Det forklarer saken ;)

Jeg tenkte å skrive at det eneste logiske var en pulsbryter som du beskriver og ikke en av/på, men i dokumentasjonen så det ut til at man skulle bruke den eksisterende gamle bryteren :)

 

Det beste er vel da uansett å bytte til en vanlig impulsbryter (trappevender eller hva det nå kalles) istedenfor å "bygge om" en gammel bryter?

Uansett betyr vel dette at dersom man velger denne modulen pga størrelsen og ikke trenger å bruke en lokal bryter, kan man bare la være å tilkoble noe på bryter-ledningene (NB! Bør og må isoleres)?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å skrive at det eneste logiske var en pulsbryter som du beskriver og ikke en av/på, men i dokumentasjonen så det ut til at man skulle bruke den eksisterende gamle bryteren :)

Man må forsåvidt beholde selve bryteren, de to ledningene som kommer ut av boksen skal kobles til den "gamle" bryteren. Men denne skal ikke lenger styre selve strømmen, kun lukke en krets (som gir LWMR-210 beskjed om å skru av eller på lyset).

 

 

 

Det beste er vel da uansett å bytte til en vanlig impulsbryter (trappevender eller hva det nå kalles) istedenfor å "bygge om" en gammel bryter?

Uansett betyr vel dette at dersom man velger denne modulen pga størrelsen og ikke trenger å bruke en lokal bryter, kan man bare la være å tilkoble noe på bryter-ledningene (NB! Bør og må isoleres)?

Dette vet jeg ikke. Det var bl.a. derfor jeg ringte en elektriker...

 

 

Lenke til kommentar

 

Uansett betyr vel dette at dersom man velger denne modulen pga størrelsen og ikke trenger å bruke en lokal bryter, kan man bare la være å tilkoble noe på bryter-ledningene (NB! Bør og må isoleres)?

 

Jepp, dette står det også i databladet til nexa. Ledningene skal klippes av og isoleres.

 

Jeg vil gjerne ha muligheten til å styre det meste manuelt med fysiske brytere, i tilegg til homeseer/rfx. WAF osv.. :thumbup:

 

Kjipt om alt av lys blir svart når man blir sittende litt sent oppe å se film o.l.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha muligheten til å styre det meste manuelt med fysiske brytere, i tilegg til homeseer/rfx. WAF osv.. :thumbup:

Det er i utgangspunktet ikke et problem. Nexa's mottakere kan ta i mot signaler fra mer enn en kilde. De med hjul gir blaffen i hva som sender koden. De selvlærende kan kobles mot hele 6 forskjellige sendere, hvor HomeSeer kan være en, en fjernkontroll kan være en annen. :)

Lenke til kommentar

Jeg monterte en trådløs Nexa-bryter der den gamle bryteren sto, altså rett utenfor boksen. Dette er bra for WAF - bryteren ser fin ut og står der den gamle sto :)

Grunnen til at jeg ikke valgte modulen med tilkobling til eksisterende bryter var at jeg ikke skulle ha dimming.

 

Edit: Forøvrig ser jeg poenget ditt med manuelle brytere, men det er vanskelig å få til i praksis med dette systemet. Du kan selvfølgelig bruke modulene med tilkobling for eksisterende bryter, men da er du allikevel avhengig av at Nexa-modulen virker.. ;) Om du skal ha helt manuelle brytere i tillegg for å kunne bypasse Nexa-modulene blir det et innviklet og lite brukervennlig system tror jeg :)

 

Som Moskus sier kan Nexa-modulene styres fra flere kilder. Så om du er redd for at bryteren på veggen skal svikte, kan du investere i en fjernkontroll i tillegg.. :)

 

Edit: La til litt mer

Endret av RVF
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en haug med D10er fra X10.com sitt supersalg og fikk dem til Norge via Jetcarrier. Kjapt og enkelt og billigere enn om de var kjøpt i Norge (krever dog en 311 MHz mottaker).

 

ds10a_150.jpg

 

 

Så nå må skal det automatiseres! Jeg har allerede slike (eller tilsvarende) på vinduer og dører, og til og med koblet til ringeklokka. Hva nå?

 

Tja... jeg har lyst til å prøve å finne ut f.eks. om det sitter noen i sofaen i stua eller på stolen foran PCen. På den måten kan jeg unngå at bevegelsesensoren skrur av lyset etter 20 minutter om personen i rommet ikke beveger seg. Hva trenger man? Jo, en DS10 eller tilsvarende. Og en trykkfølsom matte, som f.eks. denne. Problemet er at Harbor Freight ikke sender til Norge, og Jetcarrier kun begynner å bli et alternativ om varen koster litt. Jeg har selvfølgelig sjekket DealExtreme, Chinavasion og andre tilsvarende men det er ikke strødd med trykkfølsomme matter. Jeg har heller ikke funnet noen på Clas Ohlson og Biltema (og det overrasker meg litt).

 

Noen tips?

 

Finnes det noe annet som kan "overvåkes" med åpen/lukket krets?

Lenke til kommentar

Det høres jo ikke ut som noe det er umulig å lage selv, dersom det du trenger egentlig bare er en bryter. Problemet blir kanskje at en bryter ikke er følsom nok.

 

Begynner å bli litt vel "Storebror ser deg" synes jeg, hvis det i tillegg lagres logger på dette et sted. :p "Kjare, hvorfor hoppet du så mye opp og ned i sofaen i går når du var alene hjemme?" xD

Lenke til kommentar

Det høres jo ikke ut som noe det er umulig å lage selv, dersom det du trenger egentlig bare er en bryter. Problemet blir kanskje at en bryter ikke er følsom nok.

En bryter som ikke bygger noe særlig i høyden... det er utfordringen!

 

 

Begynner å bli litt vel "Storebror ser deg" synes jeg, hvis det i tillegg lagres logger på dette et sted. :p "Kjare, hvorfor hoppet du så mye opp og ned i sofaen i går når du var alene hjemme?" xD

Haha! Det tenkte jeg ikke på, men tar det heller ikke som et problem. ;)

 

Tror neppe jeg gidder å logge "sofasitting", når pokker skulle det bli interessant å bla igjennom?

"Jo, i går kl. 20:55 reiste jeg meg, kona satte seg kl. 20:57, kl. 21:15 reiste jeg meg for å ta en kopp kaffe, og jeg satte jeg meg igjen kl. 21:18".

 

Kan vel neppe bli kjedeligere enn det...

Lenke til kommentar

[quote name='RVF' date=' 9. april 2010 - 09:39'

Det beste er vel da uansett å bytte til en vanlig impulsbryter (trappevender eller hva det nå kalles) istedenfor å "bygge om" en gammel bryter?

Har man en "vanlig" Elko-bryter, så kan man enkelt sette inn en fjær for å få impulsfunksjonen. Elko selger slike fjærsett selv, til bruk i en bryter uten retur.

Har man en annen type, eller gammel Elko-bryter så er jeg usikker på hva man kan gjøre, bortsett fra å bytte ut hele bryteren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmm... det er ikke bare-bare å koble til de trykkfølsomme mattene. De er ikke "closed curcuit" matter, men krever tydeligvis en strømforsyning på 9V som gitt i alarmen eller noe. Jeg tror jeg må handle et par reléer for å få dem til å fungere...

 

Alltid skal det være vanskeligere enn man tror. hmm.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...