Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

så man kan koble microbryteren til DS90 modulen?

Jepp! DS90 og tilhørende magnet monteres ved/på døren, DS90-kontakten kobles til en bryter og legges i dørkarmen. Pass imidlertid på å ikke gjør noe med stålstykket i karmen, da dette oppfattes som en viktig del av låsen og man kan som kjent ikke endre noe særlig på selve låsen. Man har mulighet til å gjøre noe med selve karmen, men "ikke svekke konstruksjonen i noen særlig grad." Må du gjøre inngrep, bør du altså tenke deg litt om først.

 

Som nevnt har jeg ikke løst dette problemet i mitt nye hus, som har en vanlig "inn/ut lås", ikke vippe-bolt som før. Antakeligvis vil jeg prøve å finne en bitteliten bryter og håpe denne får plass mellom treverket og selve låsebolten, evt, kun bruke to små ledninger som klemmes sammen når låsebolten er låst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oregon sine temperatur-sensorer er fine. :)

 

For vann finnes det noen "water leaflet" plater som kan kobles direkte til en DS90 f.eks. Det gjør jeg, og det fungerer fint. (Skal se om jeg finner linken til leaflet-dingsene.

 

 

DS90 - er ikke det en magnetbryter? Har en inngang for ytterligere sensorer? Eller er de water leaflet'ene noe rent mekanisk som utnytter selve naturen til magnetbryterens open/closed elektronikk?

 

URL hadde vært konge :D

 

Fant forsåvidt denne nå:

 

http://gardnerswebsi...s10a/index.html

 

Mulig det er noe sånt du tenkte på Moskus?....Ser ut som det er litt mer enn plug and play som skal til..

Det var noe slikt jeg tenkte på, ja. Bare jeg gjør det mye, mye enklere. Koble til sensoren direkte til inputen på DS10 (hvis du har en amerikansk mottaker) eller DS90 (tror de selger den hos http://www.smarthus.info), så skal den merke om det er vann eller ikke. :)

Hvor kan jeg få kjøpt den nevnte vann sensoren?

 

Og når det gjelder den nexa ringeklokken, hvilke signaler får man i hs med den. Kan man bruke disse til å slå på et kamera eller sende en mail/sms til mobilen via hs?

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Hvor kan jeg få kjøpt den nevnte vann sensoren?

HobbyBoards.com: http://www.hobby-boa...ess-Sensor.html

Takk:)

Finnes det noen små og enkle temp-sensorer jeg kan ha i fryseren/kjøleskapet. Regner med at rfxcom har noen muligheter der.

Har et to-dørs kjøleskap/fryser med ismaskin og vannutakk som jeg gjerne skulle ha litt overvåkning på.

 

Tenker at en ds90 sensor men den nevnte vannsensoren + 2 temp-sensorer kan være løsningen.

 

Hadde jo vært kjekt med en vannsensor til vaskemaskinen/oppvaskmaskinen også, men da blir ds90 løsningen litt dum, siden jeg ikke trenger doorsensoren, men hvis du har nen tips til dette også...hadde jeg satt pris på dette.

 

Har blitt mange spørsmål i det siste, håper du ikke blir lei:)

Setter stor pris på hjelpen.

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg få kjøpt den nevnte vann sensoren?

HobbyBoards.com: http://www.hobby-boa...ess-Sensor.html

Takk:)

Finnes det noen små og enkle temp-sensorer jeg kan ha i fryseren/kjøleskapet. Regner med at rfxcom har noen muligheter der.

Har et to-dørs kjøleskap/fryser med ismaskin og vannutakk som jeg gjerne skulle ha litt overvåkning på.

 

Tenker at en ds90 sensor men den nevnte vannsensoren + 2 temp-sensorer kan være løsningen.

 

Hadde jo vært kjekt med en vannsensor til vaskemaskinen/oppvaskmaskinen også, men da blir ds90 løsningen litt dum, siden jeg ikke trenger doorsensoren, men hvis du har nen tips til dette også...hadde jeg satt pris på dette.

 

Har blitt mange spørsmål i det siste, håper du ikke blir lei:)

Setter stor pris på hjelpen.

 

Her kommer det litt an på lommeboken og litt an på hvilke muligheter du har. Har du f.eks. muligheter til å trekke kabler til der hvor du vil overvåke temperaturen, ville jeg undersøkt mer om 1-Wire. Fordelen med den protokollen er at den er enkel og superbillig. Ulempen er at man må faktisk trekke ledninger overalt.

 

Jeg har ikke den muligheten, så jeg bruker en del Oregon Scientific temperatur-sensorer. De får du stort sett kjøpt over alt nå (også Clas Ohlson), jeg kjøpte mine hos http://weathershop.co.uk/ men jeg vet ikke om de er like billige nå som før.

Lenke til kommentar

Kan du litt om å mota mail i hs slik at man kan slå på ting og tang? og enda mer komplisert, sende en mail til hs for å skjekke status på noe for så få tilbakemelding på mail.

 

Har satt opp en mail i hs som fungerer.

Har prøvd og lage en event men en "recevievd mail" som trigger og en action(slå på en lampe)

Får det til å virke.

Men, ser ikke på dette som en god løsning siden denne triggeren gjør denne eventen når man sender en mail(fra en bestemt mail eller alle mailaddresser). Hadde vært bedre om man kan gi en komando i mailen slik at hs kan gjøre den man ber om.

Slik som det fungerer nå er at hs vil slå på alle eventene når jeg sender en mail til hs, vil ha muligheten til å aktivere den eventen jeg vil.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Angående bryteren til låsen, Moskus, så er det som regel ikke metall innerst på "karmsiden" biten som sitter i dørkarmen, ettersom den kun skal beskytte mot press i motsatt retning. De r det nok helt kurant å lage litt plass til en bryter. Så det børvære grei plass til en bryter der, men det er mulig det ikke er plas til ledningen, det vel ikke så mye klaring mellom låsebolten og kassen. Men iom at du kan feste brteren gjennom åpningen, trenger du jo kun hull til ledningen. et 1mm hull bort fra innsien i krmen kan neppe svekke strukturen.

Lenke til kommentar

De r det nok helt kurant å lage litt plass til en bryter. Så det børvære grei plass til en bryter der, men det er mulig det ikke er plas til ledningen.

Jeg har faktisk kjøpt noen 5 mm brytere, skal se om jeg får de inn. ;)

 

Bruker ikke epost i HomeSeer, jeg ser faktisk ikke poenget Det er for treigt. Bruker status-siden, HStouch, TwittSeer eller

. ;)

Når det gjelder hstouch klarer jeg fint å koble meg mot den via wifi fra telefonen. Men, hvis jeg prøver å koble meg opp via 3g får jeg ikke kontakt....noen tips..

Ja, bru portforwarding.com og videresend port 10200 til HomeSeer-PCen din. Så må du huske å koble til via den eksterne IPen din, som du finner på www.minip.no. :)

Lenke til kommentar

Forumet spiste tydeligvis mesteparten av den posten! Det jeg egentlig skrev, er at mail er instant så lenge du bruker Exchange eller IMAP push fra en oppegående leverandør.Google eller GMX f.eks. Så lenge man er hjemmefra er vel neppe to sekunder for lang responstid.

 

Port forwarding direkt til en (closed source, antar jeg) plugin med få brukere og lite sikkerhetstesting på et såpass hullete OS som WIndows, som i tillegg kjører på n maskin som antakeligvis står på 24/7 ville jeg egentlig foretrukket å unngå.

Lenke til kommentar

Forumet spiste tydeligvis mesteparten av den posten! Det jeg egentlig skrev, er at mail er instant så lenge du bruker Exchange eller IMAP push fra en oppegående leverandør.Google eller GMX f.eks. Så lenge man er hjemmefra er vel neppe to sekunder for lang responstid.

Det er fremdeles mye arbeid å måtte kode allverdens ulike kommandoer, når man like enkelt kan koble seg til en nettside eller en tjeneste. Det er veldig lite vanlig for hjemmeautomasjonsprogrammer å støtte Exchange eller IMAP Push, her går det i POP3. Altså tar det lang tid.

 

Port forwarding direkt til en (closed source, antar jeg) plugin med få brukere og lite sikkerhetstesting på et såpass hullete OS som WIndows, som i tillegg kjører på n maskin som antakeligvis står på 24/7 ville jeg egentlig foretrukket å unngå.

Det er ikke snakk om en maskin man lagrer alle bankkodene sine på (det bør man i alle fall ikke gjøre) eller som kjører et atomkraftverk. Skal man være så paranoid, bør man ikke være tilkoblet internett i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Er det noen enkel måte å sjekke status på div. utstyr med hstouch?

Ser at man har muligheten til å bruke en listbox i hstouch og bruke "device selector"men, da får man opp alt som er....

Jo, men med en fornuftig gruppering på "Floor" og "Room" så er det fort ordnet.

 

Eller er eneste mulighet og lage en side selv i hstouch og legge inn det man vil vise manuelt..

Det er godt mulig det enkleste.

Lenke til kommentar

Er det noen enkel måte å sjekke status på div. utstyr med hstouch?

Ser at man har muligheten til å bruke en listbox i hstouch og bruke "device selector"men, da får man opp alt som er....

Jo, men med en fornuftig gruppering på "Floor" og "Room" så er det fort ordnet.

 

Eller er eneste mulighet og lage en side selv i hstouch og legge inn det man vil vise manuelt..

Det er godt mulig det enkleste.

er det mulig og lage en side/box med rullefelt selv??slik at man kan legge det man vil selv. Når man ser på en liten skjerm er det ikke mye man får plass til så et rullegardin/felt ville ha vært fint.

, slik som det er på listboxen.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...