Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

Det har jeg gjort, men hva må jeg gjøre får at hs skal få kontakt med dør sensoren?

Du trigger den (fjern magneten og sett den på plass igjen), mener jeg. Så går du til RFXCOM -&--#62; Input Dev., og nederst finner du Add. :)

Nei, vent. Det kan være det er en Security sensor. I så fall skal du legge den til under "Security".

får bare add`e den under input dev, under secrity får jeg ikke add`e den.

Hvis jeg legger den under input dev. kommer den opp som en "AC input Device" og med en sensor id men, med denne får jeg ikke sensoren til å virke...får ikke opp noen status under status på hs.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Nå dukker den opp som en AC input Device under device list. Men den fungerer feil. Når den er lukket indekerer den at lampen er av og når den er åpen indekerer den dim 67% :)

Det er merkelig! Send en epost Bert og spør. :)

Nederst på siden, har du huket av "Use On/Off status for AC remotes"?

Lenke til kommentar

Vel, Nå dukker den opp som en AC input Device under device list. Men den fungerer feil. Når den er lukket indekerer den at lampen er av og når den er åpen indekerer den dim 67% :)

Det er merkelig! Send en epost Bert og spør. :)

Nederst på siden, har du huket av "Use On/Off status for AC remotes"?

Ja, jeg har huket av for "use On/Off status for ac remotes"

Lenke til kommentar

... da gjør nok muligens Nexa "noe lurt". Man får fremdeles kjøpt DS90, f.eks. her. Den er litt dyrere, men en bedre enhet...

ok, får prøve de også.

Men, jeg trenger litt hjelp til noe annet også. Jeg har også kjøpt noen nexa motion sensorer.

Den fungerer fint i hs med at den sier at den er ON når den er aktivert og OFF når det ikke er noen bevegelse.

Trur jeg har satt den litt klønete opp i hs når jeg lagde en event til den.

Funksjonen jeg vil ha er at når jeg kommer opp trappen til loftstuen skal lyset slå seg på og når det ikke er noen bevegelse i rommet skal lyset slå seg av.

Har gjort det på følgende måte(se bilde), men med dette oppsettet får jeg en masse aktivitet i loggen på hs og det er vel ikke så bra. Er vel best at det ikke skjer så mye at hele nette blir tregt.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.

Untitled.jpg

http://i278.photobucket.com/albums/kk103/MrTiger1001/Untitled.jpg

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

De eventene kan du risikere kommer til å kjøre hele tiden, og det er du abolutt ikke tjent med. Jeg hadde laget trigger på Device Status Change, og satt bevegelsessensoren "Set to On" og "Set to Off" istedenfor å legge det inn som conditions. Dessuten i det øverste eventet har du to Conditions som involverer bevegelsessensorer. Det gir lite mening.

Og ja, hvis du ikke skrur av logging på eventer med bevegelese, så blir det mye rot i loggen. Men du kan deaktivere loggingen av eventer (se den første tab'en).

HomeSeer har en fin tutorial for bevegelsessensorer: http://homeseer.com/...on%20motion.htm

Det tror jeg er den mest fornuftige måten å gjøre det på, uten at jeg skal være altfor bastant...

Som Bert allerede har kommentert er ikke Nexa sine sikkerhetssensorer ekstremt gode utenfor Nexa-universet. Akkurat når det gjelder dør/vindu-sensorer så kan det jo diskuteres hvor alvorlig det er (for så mye åpner du eller lukker du ikke dører), men bevegelsessensorer trigger hele tiden. Da kan det fort bli mye støy, noe jeg oppdaget selv.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Takk, kan se ut som den fungerer bedre nå.

Må si at motion sensoren til nexa fungerer bedre enn den z-wave motion sensoren jeg har fra før.http://www.smarthus....roducts_id=2560

Denne rapporterer ikke kontinuerlig, men må vekkes opp ved en anngitt tid ellers går batteriet fort tomt.

Men, på en annen side ser jeg at det er lagdt ut en ny installasjon guid til enheten og her står det :

Får prøve dette og se om z-wave enheten fungerer bedre.

Creating events using the sensor

1. To have the sensor control HomeSeer devices, create an event that is triggered by Value Change,

and set the device to the sensor. When the sensor changes to Motion, the event will trigger. Set the

action to turn on a different device.

2. To have HomeSeer turn off a device when motion is not detected, create a new event that is

triggered by Value Change and set the value to “No Motion”. The sensor sends a no motion signal

when it detects no motion. It sends only one “motion” signal when it detects motion.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Må si at motion sensoren til nexa fungerer bedre enn den z-wave motion sensoren jeg har fra før.http://www.smarthus....roducts_id=2560

Denne rapporterer ikke kontinuerlig, men må vekkes opp ved en anngitt tid ellers går batteriet fort tomt.

Jeg har Everspring sin, og er veldig fornøyd med den: http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_144&products_id=2954

En bevegelsessensor som må vekkes opp høres jo ubrukelig ut... :hm:

(Har du satt Associtaion på Group 1 til HomeSeer?)

Lenke til kommentar

(Har du satt Associtaion på Group 1 til HomeSeer?)

ja.

Man kan sette den til at den skal stå på hele tiden, men da varer batteriet kun i noen dager:)

Ser at det er noen på forumet som har bygget den om med en fast strømkilde, men det blir litt tungvindt.

Den du har, registrerer den i realtime? hvor lenge varer batteriet da..

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Den du har, registrerer den i realtime? hvor lenge varer batteriet da..

Tja... har hatt de montert ei uke nå. Alle rapporterer "Battery level: 100%". :)

... og de skrur av og på lys for meg, så jeg vet de fungerer. ;)

EDIT: Merk imidlertid at disse kun er bevegelsessensorer. De rapporterer ikke temperatur eller noe annet slikt fancy. De har en lyssensor, men denne er kun til internt bruk, lux nivået rapporteres ikke til HomeSeer (og jeg har skrudd den av, jeg vil at sensorern ALLTID skal registrere bevegelse).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

En annen ting. Har du noen form for tyverialarm som du styrer fra homeseer. evt. hvordan har du gjort dette?

Jeg har ingen tyverialarm som jeg styrer fra HomeSeer, men jeg har en alarm som styrer HomeSeer (dvs. jeg får når installatør kommer og monterer reléet om ikke så lenge).

Lenke til kommentar

ok, så da vil du at hs sender deg en sms meldig når alarmen går.

Joda... men ikke slik du tenker på. Når Z-wave sensorene trigger og jeg er ute får jeg SMS. Men da burde også alarmsentralen ringe meg opp (for husets alarm skal ha gått).

Det jeg er ute etter er at når "armerer" alarmen, så vet HomeSeer at jeg er ute og styrer lys som passer. Når jeg kommer hjem og taster koden på alarmpanelet, så vet HomeSeer at jeg har kommet hjem.

Når vi først snakker om sms, hvordan kan man få homeseer til å gjøre dette? og hva trenger man av ustyr.

Jeg bruker Telenor sin API og sender SMS over internett.

Se følgende script:

Public Sub Main(ByVal params As String)
Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=" & params
Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)
Dim output As String
Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse
Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'
output = responsestream.ReadToEnd
responsestream.Close()
responsestream = Nothing
response.Close()
response = Nothing
req = Nothing
If output.Contains("status=""OK""") Then
	hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")
Else
	hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")
End If
	output = Nothing
End Sub

Lagre som "Min_SMS.vb" i script-katalogen.

Parametre settes slik: ("Main","Dette er en tekstmelding!")

Lenke til kommentar

Gir den DS90 sensoren Off og On signal i hs?

Ja. Den gir deg til og med to "input devices". En for selve magnetlåsen, og en for en krets man kan koble til hvis man vil. Jeg bruker den siste til å sjekke om døra er låst.

Ok, høres bra ut. Har bestilt noen av disse nå.

"sjekke om døra er låst" Hvilken lås har du på døren? Er det en lås som er godkjent.

Lenke til kommentar

Ja. Den gir deg til og med to "input devices". En for selve magnetlåsen, og en for en krets man kan koble til hvis man vil. Jeg bruker den siste til å sjekke om døra er låst.

"sjekke om døra er låst" Hvilken lås har du på døren? Er det en lås som er godkjent.

Der jeg flyttet fra fikk jeg plass til en bryter inni selve boksen i dørkarmen. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse det i det nye huset, men på plass skal det. Vanlig, standard TrioVing lås, med "dead bolt".

Se her: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=135011

Lenke til kommentar

Der jeg flyttet fra fikk jeg plass til en bryter inni selve boksen i dørkarmen. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse det i det nye huset, men på plass skal det. Vanlig, standard TrioVing lås, med "dead bolt".

Se her: http://board.homesee...ad.php?t=135011

så man kan koble microbryteren til DS90 modulen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...