Mr_Tiger Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Går det ann og brukke denne http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LMST-606-magnetkontakt/Pr364910000 med RFXtrx433 slik at jeg kan få opp i hs om døren/vinduet er åpent/lukket? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Noe sånt, men i en bryter: http://www.globy.no/...-mottager-1000w Nei, det er et hull i Nexa sin produktkatalog, og er egentlig ikke vanlig i med andre protokoller heller. Problemet er at det ikke finnes noen standard for hvordan brytere skal se ut (selv om her på berget har Elko og Elko Plus fått et ganske bra fotfeste), og å lage en bryter i hver type er langt fra økonomisk lønnsomt. Derfor brukes istedenfor mikro-moduler som plasseres bak bryteren, så kan folk velge hvilke brytere de vil ha selv. Den veggsenderen (nederste link) er heller ikke en vanlig Elko-bryter, og passer ikke direkte inn i en Elko-boks (du må også bytte rammen rundt, men den følger jo med). Men hvis du likevel skal bytte alle bryterne, kan du bruke f.eks. LWMR-210 i en kappe/påbyggingsboks rundt bryteren. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Går det ann og brukke denne http://www.clasohlso...akt/Pr364910000 med RFXtrx433 slik at jeg kan få opp i hs om døren/vinduet er åpent/lukket? Så vidt den ikke bruker noen hokus-pokus protokoll (og det er meget tvilsom siden det er Nexa), så skal den være støttet. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Takk, da vet jeg iallfall at jeg ikke trenger å kaste bort tiden på å lete. Den dimmeren kunne kanskje brukes, men det er jeg ikke helt sikker på, for det står at den er beregnet på "glødepærer". Jeg har ikke akkurat så mange av dem... Vil noe sånt funke (uten dimming, selvsagt, bare av på, så jeg kan jo bruke 230-modellen) på sparepærer? Kanskje det går an å sette den direkte inn i selve lampa istedenfor i bryteren, siden det jo er mye mer plass inni lampa? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Hvordan får forresten den greia strøm til driften? Jeg prøvde å sjekke databladet, men fant ikke noe om tilkoblingen der. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Takk, da vet jeg iallfall at jeg ikke trenger å kaste bort tiden på å lete. Den dimmeren kunne kanskje brukes, men det er jeg ikke helt sikker på, for det står at den er beregnet på "glødepærer". Jeg har ikke akkurat så mange av dem... Vil noe sånt funke (uten dimming, selvsagt, bare av på, så jeg kan jo bruke 230-modellen) på sparepærer? Kanskje det går an å sette den direkte inn i selve lampa istedenfor i bryteren, siden det jo er mye mer plass inni lampa? Nei, det tviler jeg sterkt på. Jeg har ikke testet akkurat den modellen, men hvis den fungerer som andre Nexa-dimmere så dimmer den opp og ned når du skrur den av og på. Det liker sparepærer særdeles dårlig (som jeg fikk erfare forrige uke), og kan ende med å ødelegge dimmeren din, spesielt hvis du prøver å gjenta praksisen flere ganger. Elektrikeren byttet lampen hos meg (den kunne kun ta lysstoff/sparepærer). Dimmeren overlevde... Hvordan får forresten den greia strøm til driften? Jeg prøvde å sjekke databladet, men fant ikke noe om tilkoblingen der. Det er skru-tilkoblinger under, som en sukkerbit. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Går det ann og brukke denne http://www.clasohlso...akt/Pr364910000 med RFXtrx433 slik at jeg kan få opp i hs om døren/vinduet er åpent/lukket? Så vidt den ikke bruker noen hokus-pokus protokoll (og det er meget tvilsom siden det er Nexa), så skal den være støttet. Hvilke produkter bruker du til dette? Regner med at du har noen sensorer på dører/vinduer.. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Greit, takk. Da blir det i så fall 230-modellen uten dimming. Lamper og sånt bytter jeg selv... Jeg er formann i Amatørelektrikerklubben Den blå karamell. Men da lurer jeg faktisk på om jeg bare skal fjerne kablene og de vanlige bryterne (alt kommer ned fra bokser som står øverst på veggen og går så opp igjen til lysene, veldig uryddig system, men det var der da jeg kjøpte hytta), og så sette sånne Nexa trådløse veggbrytere på veggen istedenfor, kjøre fast strøm opp til lampene og legge 230-modellen inni lampene, mellom dem og innkabelen. Det blir kanskje det enkleste. Det eneste problemet da er utelampene, for de skal jo ha noe som bryter begge tilkoblingene. Får snuse litt og se hva som er lov og ikke. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Hvilke produkter bruker du til dette? Regner med at du har noen sensorer på dører/vinduer.. Selvfølgelig. Jeg bruker et par DS90 (kjøpt tidligere på Clas Ohlson, fåes ikke der lenger), og en haug (25++) DS10 i USA-versjon (jeg har en 311 MHz RFXCOM-mottaker også) som jeg fikk grisebillig en gang det var salg på X10.com. Men jeg hadde nok kjøpt Nexa-versjonen nå i dag. EDIT: Som du sikkert vet fås de jo i Z-wave versjon også, men det ble for dyrt for meg. 450 kr pr vindu/dør er fullstendig uaktuelt. Endret 11. september 2012 av Moskus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Men da lurer jeg faktisk på om jeg bare skal fjerne kablene og de vanlige bryterne (alt kommer ned fra bokser som står øverst på veggen og går så opp igjen til lysene, veldig uryddig system, men det var der da jeg kjøpte hytta), og så sette sånne Nexa trådløse veggbrytere på veggen istedenfor, kjøre fast strøm opp til lampene og legge 230-modellen inni lampene, mellom dem og innkabelen. Det blir kanskje det enkleste. Det eneste problemet da er utelampene, for de skal jo ha noe som bryter begge tilkoblingene. Får snuse litt og se hva som er lov og ikke. Det blir nok ryddigst, ja. Utelamper SKAL bryte begge kurser, slike brytere har ikke Nexa (finnes i Z-wave). Men om du kan montere en Nexa-bryter i tillegg til en vanlig to-polet bryter, det vet jeg ikke... Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Takk igjen, store guru! Hvor finner jeg topols bryter fra Z-Wave? Og kan jeg bruke Z-Wave for RFX-en? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Men da lurer jeg faktisk på om jeg bare skal fjerne kablene og de vanlige bryterne (alt kommer ned fra bokser som står øverst på veggen og går så opp igjen til lysene, veldig uryddig system, men det var der da jeg kjøpte hytta), og så sette sånne Nexa trådløse veggbrytere på veggen istedenfor, kjøre fast strøm opp til lampene og legge 230-modellen inni lampene, mellom dem og innkabelen. Det blir kanskje det enkleste. Det eneste problemet da er utelampene, for de skal jo ha noe som bryter begge tilkoblingene. Får snuse litt og se hva som er lov og ikke. Det blir nok ryddigst, ja. Utelamper SKAL bryte begge kurser, slike brytere har ikke Nexa (finnes i Z-wave). Men om du kan montere en Nexa-bryter i tillegg til en vanlig to-polet bryter, det vet jeg ikke... Ifølge min elektriker, så er det lovlig å montere en bryter i tillegg til en normal topolet bryter, som i prinsippet kan være hvor som helst (han foreslo inne i sikringsskapet) AtW Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Ikke verst, takk! Da setter jeg en topolet bryter helt oppe under taket, like under den nevnte koblingsboksen, og så bruker jeg en sånn liten Nexa-dings inni lampen. Jeg tror jeg holder meg unna sikringsskapet, litt for lett å se at noen har tuklet der... Moskus, jeg fant forresten Z-Wave, men for noen priser, da! Men med løsningen over bør det ikke være nødvendig. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Moskus, jeg fant forresten Z-Wave, men for noen priser, da! Men med løsningen over bør det ikke være nødvendig. Z-wave er noen hakk dyrere, ja. Men også noen hakk bedre... Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 Nå ar jeg fått RFXtrx433 i hus, bestilte fra smarhus i går og fikk den i posten nå. Men, må jeg installere RFXmngr programmet får å få denne til å virke? eller holder det å bruke plugin`en fra hs? Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 RFXmngr er bare for testing og innstilling, det trengs ikke til vanlig bruk. Men du bør ta en titt på nettsidene og se om du kan oppgradere firmware. Det dukker stadig vekk opp nye varianter. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 (endret) hvordan er fremgangsmåten får og installere nye moduler i hs med rfxtrc433. Har alt installert plugin`en, hvilke innstillinger må jeg gjøre der? Endret 11. september 2012 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 hvordan er fremgangsmåten får og installere nye moduler i hs med rfxtrc433. Har alt installert plugin`en, hvilke innstillinger må jeg gjøre der? Du målegge til RFXtrx433 i pluginen. Det enkleste er om du leser bruksanvisningen, så slipper jeg så skrive alt på nytt... Den finner du inder DOCS\RFXCOM i HomeSeer-mappen din. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 11. september 2012 Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 hvordan er fremgangsmåten får og installere nye moduler i hs med rfxtrc433. Har alt installert plugin`en, hvilke innstillinger må jeg gjøre der? Du målegge til RFXtrx433 i pluginen. Det enkleste er om du leser bruksanvisningen, så slipper jeg så skrive alt på nytt... Den finner du inder DOCS\RFXCOM i HomeSeer-mappen din. Det har jeg gjort, men hva må jeg gjøre får at hs skal få kontakt med dør sensoren? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. september 2012 (endret) Det har jeg gjort, men hva må jeg gjøre får at hs skal få kontakt med dør sensoren? Du trigger den (fjern magneten og sett den på plass igjen), mener jeg. Så går du til RFXCOM -&--#62; Input Dev., og nederst finner du Add. Nei, vent. Det kan være det er en Security sensor. I så fall skal du legge den til under "Security". Endret 11. september 2012 av Moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå