Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)

Anbefalte innlegg

heftig video før dem som ikke har sett den!

Stilig video! Men jeg er glad jeg ikke tenker på å trekke ledninger om til alt jeg vil automatisere... ;)

Jeg går nå for trådløst (Z-wave og Nexa/rfxcom) for strømstyring, alt annet over TCP/IP (mest over kabel, noen unntak via WiFi). Det har skjedd mye når det gjelder tilgjengelighet og priser når det gjelder nettverksutstyr, så denne gangen skal jeg ikke gå i samme fella og trekke så vanvittig med kabel (det er et helvete å rydde ut av det gamle huset, det er sikkert flere mil med kabel der).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har syslet med LED-strips? RGB og vanlige? Endel av de går på 24V, noen tips til en relativt kraftig og ikke alt for dyr 24V-strømforskyning? Gjerne som kan DIM-monteres.

Du må gi meg litt tid, jeg er bare en mann, jeg jobber så fort jeg kan! ;)

Jeg har 20 meter på rull (12V) som jeg hadde tenkt å montere under og bak senga, samt over noen skap. Kastet ut et fosøk på dimming, endte med å kjøpe en 12V trafo på nettet som visstnok skal kunne dimmes, kommer tilbake med info når jeg har fått den.

Lenke til kommentar

Hva er den enkleste og rimeligste løsningen for å kunne slå av og på igjen en strømbryter fra en pc? Jeg har en server hjemme og en på hytta, og iblant skjer det noe på et av stedene (ofte etter strømbrudd), så jeg trenger å få startet en av dem om igjen. Jeg har RFXtrx433 på begge steder, men syns det blir litt overkill å kjøpe to så pass dyre dingser til bare for denne ene tingen. Så hva er det enkleste? Fins det f.eks. en "padde" med innebygd USB-bryter, eller noe sånt? Jeg tenker å sette en gammel bærbar pc der, med bare en eneste oppgave, å kunne kontaktes via Logmein for å slå av og på igjen strømmen. Snakker om å sikre seg dobbelt...

Lenke til kommentar

OK, nå er det blondinenivå her... :green: Selvsagt går det ikke å gjøre dette mens strømmen er borte. (Det meste strømmen her vært borte på stedet de siste ti årene, er for øvrig et par timer. En Asus Eee med nytt batteri fra eBay klarer uten problemer 8 timer så lenge den ikke driver skjermen. Det er ikke snakk om orkansikring.) Men etter at strømmener tilbake, hender det at pc-en ikke starter opp som den skal, og det er da jeg trenger dette. Eventuelt når noe annet funky skjer, så serveren låser seg. Det har skjedd to ganger på et halvt år på grunn av offsite-synkronisering av ødelagte filer, og det er to ganger for mye.

Lenke til kommentar

OK, nå er det blondinenivå her... :green: Selvsagt går det ikke å gjøre dette mens strømmen er borte. (Det meste strømmen her vært borte på stedet de siste ti årene, er for øvrig et par timer. En Asus Eee med nytt batteri fra eBay klarer uten problemer 8 timer så lenge den ikke driver skjermen. Det er ikke snakk om orkansikring.) Men etter at strømmener tilbake, hender det at pc-en ikke starter opp som den skal, og det er da jeg trenger dette. Eventuelt når noe annet funky skjer, så serveren låser seg. Det har skjedd to ganger på et halvt år på grunn av offsite-synkronisering av ødelagte filer, og det er to ganger for mye.

Forstår nå litt mer. Trodde du skulle fjernstyre PCen fra PCen selv. ;)

Jeg vet ikke om noen USB-padder eller tilsvarende, men jeg hadde nok gått for TCP/IP-utstyr selv. Til syvende og sist mer stabilt og billigere. Jeg hadde trodd at vi skulle se RFXtrx433 i en ethernet-utgave som en erstatning/tillegg til RFXLAN, men den har foreløpig uteblitt. RFXLAN er jo et alternativ men den koster et par tusenlapper.

Men dette er vel kanskje det eneste fornuftige du kan bruke en Tellstick Net til, men det koster deg en tusenlapp å prøve....

Lenke til kommentar

Greit, da er vi tilbake på noenlunde normalt nivå, og ikke totalt blondine... (Eventuelt blondine som har farget håret mørkt og blir kunstig intelligens...) Det med en Tellstick Net er kanskje ikke så dumt, for da slipper jeg jo hele den laptopen. I tillegg kan jeg ha den som reserveløsning i tilfelle det blir problemer med RFX-en, så jeg kan slå på ovnene før vannet på hytta fryser. Clas har jo dessuten 90 dagers angrerett, hvis jeg leser nettsiden deres riktig, så det er jo ikke så dyrt å prøve hvis det ikke funker. Ellers har de jo den Tellsticken rimeligere over grensen, dit jeg skal om et par uker. Takk for innspillet!

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke med. På serveren, mener du? Og hvordan vil det hjelpe meg hvis serveren låser seg, som nevnt over, i forbindelse med ødelagte filer under synkronisering? Jeg har en UPS som funker i 15 minutter, så korte strømbrudd er ikke noe problem. Det er når det er, som vi har hatt tidligere i sommer, en halvtime til en time.

Lenke til kommentar

Serveren vil jo slå seg av når strømmen blir borte. Om den starter på nytt igjen av seg selv når strømmen kommrer tilbake, vil jo problemet ditt være løst?

Hvis du også trenger en måte å kutte strømmen på når serveren har låst seg UTEN at den har mistet strømmen, blir saken selvfølgelig verre - men da er det et eller annet riv ruskende gal med serveren din, og da ville jeg fikset det først

Eventuel kan du kjøre en eller annen form for Hypervisor eller liknende, som du kan bruke til å reste gjeste-OSet. Det er ko flere løsninger nå som gir tilnærmet null ytelsestap, men kan hende det blir mer merkbart ved folding.

Lenke til kommentar

Vet noen her om iRobot Roomba 581 sin fjernkontroll kommuniserer på 433.92Mhz? Hadde vært kjekt å starte den med Tellstick :)

Det gjør den ikke (jfr. HomeSeer-forumet). Kan dermed ikke brukes mot Tellstick eller RFXCOM (ikke at det ville vært mulig uansett, mange slike produsenter krypterer kommunikasjonen).

Men de har (hadde?) en bluetooth fjernkontroll man kunne "lodde litt på" for å kunne starte den fra PC.

.... ellers kan du skaffe deg en skikkelig støvsuger. :D

Lenke til kommentar

NgZ, dette har (som jeg skriver der oppe) skjedde to ganger i den tiden serveren har vært i drift, begge ganger i forbindelse med problematiske filer. Bortsett fra det har den gått 100 % stabilt, med 0 nedetid fra slutten av mai til slutten av august. Og jeg kjører de litt mer ustabile funksjonene (nedlasting, en del videobehandling til jobben og lignende) i egne virtuelle maskiner under VMWare, så det er bare filbehandling og selve serverfunksjonene som ligger i hovedoperativsystemet. Problemet er at hvis det skjer noe (og med en pc kan det alltid skje noe, uansett hvor stabilt selve operativsystemet er), så har jeg to timers kjøring til der den står. Derfor vil jeg ha en mulighet til å nullstille den.

Jeg kommer sannsynligvis til å bruke to vanlige Biltema-releer til bil (ekstralys osv.) som jeg kobler til 12 V batterieliminatorer (som jeg i likhet med de fleste som kjøper litt dingser iblant har noen liggende av) og så tjuvkoble dem på kablene til resett- og powerknappen i serverkabinettet. Dermed kan jeg styre både av/på og resett, så alle eventualiteter burde være dekket. Det er bedre enn å styre strømtilførselen, siden dette med "Always power on" i BIOS når strømmen har vært borte etter min erfaring ikke er 100 % pålitelig, selv om den kanskje er 99 %. Men med to timers kjøring blir ikke 99 % nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...